Tekintélyes kacsacsőrű: kétszázharminc lóerős a 7700 köbcentis benzinmotor

Óriási sárga teste már messziről világít a szürke aszfaltcsíkon. Az IHC típusú amerikai iskolabusz hadrendbe állítása óta a diákok szívesebben is járnak iskolába. Az egyéves születésnapját minap ünneplő gelsei járgány rendkívül népszerű.

Mint ismeretes, a buszt közbeszerzési eljáráson 28,5 millió forintért vásárolta meg a Zalakarosi Többcélú Kistérségi Társulás, amihez 22 millió forintot nyertek. A szükséges önrészt az üzemben tartó gelsei önkormányzat vállalta.

A Chicagóban 2009-ben gyártott közel 15 méter hosszú IHC 67 fő befogadására képes, minden európai biztonsági normának megfelel. Sőt! A busz mindegyik ülésén három, egyenként kétpontos biztonsági öv tartja a gyerekeket. A támla is ideális, nem kell külön ülésmagasítót használni, az iskolások fejét jól megtámasztják a szürke kanapé méretű ülőhelyek.

- Az üzembeállítástól számított egy év alatt hozzávetőleg 30 literes átlagfogyasztással több mint 35 ezer kilométert tett meg probléma nélkül - folytatta Rácz József. - A gyári adatok szerint a buszban 7700 köbcentiméteres, 230 lóerős benzines motor dolgozik, amivel a szabályok szerint maximum 80 kilométeres sebességget rója az útját. Bizonyára 130 kilométeres óránkénti sebességet is el lehetne vele érni, ám a dél-zalai lankákon inkább a biztonságra törekednek - emelte ki.

 A polgármester hozzátette: a busz oldalán végigfutó, fekete csíkok nem a dizájn részei, hanem fontos merevítő elemek. Ennek köszönhetően a személyautók elvileg nem tehetnek kárt a busz utasterében. A School Bus látványos feliratát a szélvédő felett a slusszkulcs elfordítása után azonnal négy lámpa - két sárga és két piros - világítja ki. Megálláskor feltűnést kelt, ahogy a hidraulikus terelőkordon és a stoptábla automatikusan kipattan a buszból.

A mozgássérülteknek lifttel ellátott járműben számos olyan biztonsági felszerelés is helyet kapott, amit Európában még nem tettek kötelezővé. Többek között az utastér tetején kék villogó lép működésbe, ha valamilyen műszaki hiba folytán lefullad a motor. A tengerentúlon ennek nagy hasznát veszik, ugyanis, ha lakott területektől távol, a Sziklás-hegységben elakad az autóbusz, akkor helikopterről a fények alapján este is a nyomára akadnak.

- Valószínűleg nálunk erre nem lesz szükség - mondta Rácz József. - A tekintélyt parancsoló masina továbbra is hatalmas siker, bárhol járunk vele. S remélhetőleg hamarosan már nem a szövetkezet udvarán, hanem fűtött garázsban hajtja álomra a fejét.

Ezek is érdekelhetik