2010.01.23. 07:06
KRESZ-változások 2010-ben XI.
PLT - Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk utolsó előtti részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.
A közlekedés biztonságát szolgáló főbb új szabályok
KRESZ-módosítás 22. §
A gépkocsiban vagy a mopedautókban utazó, 150 centiméternél alacsonyabb gyermek a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz, vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez a vezetőülést kivéve gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzőleg megakadályozták. A 3 évesnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
Bebizonyosodott, hogy a gyermekülés baleset esetén hatékony védelmet nyújt a jellemzően vétlen utas-ként utazó gyermek számára. Az új jogszabály részletesen leírja a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésének és használatának módját, korábban csak az első ülésen, menetiránnyal szemben elhelyezett gyereküléssel kapcsolatban volt pontosan megadva a használat módja. Változás az is, hogy nincs különbség, minden típusú autónak rendelkeznie kell gyermekbiztonsági rendszerrel, akár gyárilag kialakítva, akár az ülés rögzítő pontjaihoz, akár a biztonsági övhöz utólag csatlakoztatva.
(Fontos megjegyzés: A különleges motorkerékpárok (például quadok) és a mopedautók fogalmát a KRESZ-módosítás 28. § tartalmazza.)
A zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-sisakot visel.
Ez a szintén a közlekedésbiztonságot szolgáló módosítás annyiban új, hogy a bukósisak viselésének szabályait pontosítja: ezentúl el sem lehet indulni a bukósisak becsatolása nélkül, illetve a járművezetőnek meg kell győződnie arról, utasa is becsatolta a sisakját. A jogszabály tehát határozottan a vezető és az utas felelősségévé teszi a becsatolt sisak viselését, míg korábban ez a felelősség az üzembentartót terhelte.