Garázsba rejtett steril műtő (képgalériával)

Nagyrécse - A megszállott autószerelő és polihisztor nagyrécsei garázsa inkább egy műteremre hasonlít, mintsem olajban tocsogó műhelyre. Pedig a látszat ellenére a 63 éves Kárpáti Sebestyénnél lázas munka folyik. A járgányokon csinosít még a mester, a steril műtőben egy retro repülőgép már csak az utolsó "öltésekre" vár.

Benedek Bálint


"A pedantériámat az éves során az ügyfeleim is megszokták"

- Az első nagykanizsai Ady utcai műhelyem pontos mását építettem fel,
és rendeztem be, hiszen imádtam ott dolgozni - nyitotta nagyra a garázs ajtaját Kárpáti Sebestyén. - Megdöbbentő a hasonlóság, az új rádiót leszámítva mintha évtizedeket lépnénk vissza az időben. Az archiválás olyannyira tökéletesre sikerült, hogy még a szerszámok is ugyanabban a sorrendben sorakoznak a fehér polcokon. Hiába a precizítás nekem egyet jelent a tisztasággal. A pedantériámat aztán az évek során az ügyfeleim is megszokták, s egyáltalán nem néztek csodabogárnak.


Kárpáti Sebestyén: - Olykor jólesik kimenni a garázsba belehuppani az ülésekbe...

Pedig a helyiségbe lépve még az a gondolat is átsuhanhat a látogató agyán, hogy talán le kellene vennie a cipőjét. Aztán amikor újra szippant egyet az enyhén olaj szagú levegőből, egyből rájön, hogy túlzás lenne az autószerelő garázsában a szobapapucs után kajtatni. Az autós rezidenciájában hiába is igyekeztem, egyetlen kósza olajfoltba sem tudtam beletenyerelni. Hihetetlen, de a csavarhúzóktól a villáskulcsokig minden tiszta volt. A garázs közepén pedig ott állt a nagy mű, mely leginkább egy vas-szúnyogra emlékeztetett.

- A könnyűszerkezetes repülőgép törzse hamarosan megkapja az aluminium borítását - folytatta Kárpáti Sebestyén. - A szárnyakat vászonnal vonom be, hiszen ez egy dupla fedelű, 1920-as retro repülő lesz, melyet igyekszem teljesen korhű technikával elkészíteni. Ez nem hasonmás, nem is replika, ez teljes egészében az én agyam szüleménye, amikor elkészül csak annyit írok rá: Kárpáti.


Hatévesen porszívóból fabrikált autót

A kanizsai Kárpáti Sebestyén gyerekként is már arról álmodozott, hogy egyszer autószerelő mester lesz. Szüleit olykor az őrületbe kergette azzal, hogy mindent szétszerelt, előfordult, hogy hatévesen a porszívóból fabrikált autót. Esernyőket tett tönkre, azzal, hogy ejtőernyőt készített belőle, aztán felmászott a háztetőre és macskákon próbálta ki, sikerrel. Sőt 14 évesen szétfűrészelt két biciklit, melyből Kanizsa első tandemét készítette el. Golyóscsapácsakból, kanyarodó, fékezhető gördeszkát rakott össze. A túltengő manuális érzékét kamatoztatva nem válaszhatott más szakmát, mint a gépészetet. Ipari tanulóként, Gróf Imrénél magas színvonalon tanulta meg az autószerelés fortélyait. Ezután Kárpáti Sebestyén 1975-ben két garázzsal megnyitotta első szerelőműhelyét a belvárosban. Amikor már új szelek fújtak, 1992-ben Skoda márkakereskedést nyitott, majd a Daewoo után a Renault szalon zárta a sort, amit nyugdíjazásáig vezetett.


Kárpáti Sebestyén nagyrécsei garázsában

Kárpáti Sebestyén elmondta: a mai napig rendkívül fitt, és nem szereti, ha nyugdíjasnak titulálják, hisz 63 évesen még mindig sportol. Rendszeresen kerékpározik, s már senki sem csodálkozik azon, hogy a híres versenybiciklije az első magyar-amerikai konszern találmánya egy Apolló Csepel.
Az autószerelő mester 40 éves pályafutása alatt rengeteg autót újított fel, készített el, egyszer még hajót is épített, ám most a repülő foglalja le minden idejét. Szívesen ügyködik a kertben is, például sajátkezűleg ásta ki a kerti tó helyét, melyben aranyhalak úszkálnak.


Nagy test, nagy élvezet - vallják a gyűjtők

Nos nézzük meg milyen kincseket rejtenek garázsok: a bal oldal teljes egészében az amerikai Cadillac életérzésé, középen egy choperre emlékeztető motor feszít. A jobb oldal félig-meddig az európai életérzésé, hiszen az 1920-as SL sport Mercedes mellett egy egyébként mexikói gyártású sötétkék Volkswagen Bogár parkol.

- Az 1910-es évek elejéről a Titanic korából az egyszerű formákkal hódít a Cadillac hasonmás - mesélt tovább Kárpáti Sebestyén. - Imádom a régi idők autótervezési stílusát, s mivel nem tudtam beszerezni, úgy döntöttem megépítem. Nem hasonlít mindenben az eredetire, hisz az alvázat és a karosszériát kézzel készítettem. A gépészetét második világháborús kocsiknak a felújított alkatrészeiből kreáltam. A járgány működőképes, a 800 kilogrammos kasztnit 80 lóerős motor repíti.


A garázs közepén ott áll a nagy mű, mely leginkább egy vas-szúnyogra emlékeztet

A nagyméretű európai autók is csak jelenthetnek az 1970-es évjáratú hatméter hosszú Cadillac Coupe-nak. Nagy test, nagy élvezet, vallják a gyűjtők, s valóban lehet benne valami. A puha, fotelszerű fehér bőrülések, a bordó műszerfallal amerikai filinget idéznek. No, persze ez utóbbi életérzést, és a különleges tengerentúli autó illatot csak Kárpáti Sebestyén érzi, nekünk pusztán kárpitszagnak tűnt. Az orosz miniből, a Zsaporozsecből kiszerelt erőforrást kapott az Unikum névre keresztelt motorkerépár, melyet az autószerelő mester szintén egyedileg tervezett, és rakott össze.

- Mindegyik jármű üzemképes, az SL Mercedes a retro sportkocsi lendületével tépi fel az aszfaltot - pattant be az autóba Kárpáti kapitány, fejébe húzva a tengerész sapkát. - A városba érve persze mindenki megbámul, de ez természetes velejáróra az életérzésnek. Rendszerint gratulálnak, s megkérdezik éppen min dolgozom. Most befejezném a repülőt, aztán szeretnék többet foglalkozni a festészettel, és a családommal, az autóparkommal teljesen elégedett vagyok. Persze olykor jólesik kimenni a garázsba belehuppani az ülésekbe végigsimítani a műszerfalat, vagy csak megigazítani egy csavart...

A fotókra kattintva tekintse meg képgalériánkat! 

ZH fotók: Szakony Attila

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!