2009.03.20. 07:54
Eltitkolt források? - Adófizetési kötelezettségeiket is megszegik a pártok
Budapest - Korlátozottak az Állami Számvevőszék jogosítványai a pártok ellenőrzésére, ám így is megállapítható, hogy gyakran az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket sem teljesítik teljesen, sőt tiltás alá eső névtelen adományokat is elfogadnak.
Kampánypénzek
A szakértők, és minő érdekes, sokszor maguk a pártok is állítják, hogy a korrupció melegágya maga a pártfinanszírozás. Nem beszélve arról, hogy politikai botrányok jelentős része - a példák sorolását terjedelmi okoból itt és most hagyjuk is - a pártfinanszírozás rendezetlenségéből indul el. Nyilatkozataikból kiderül, hogy mindezt a politikai szereplők is kiválóan tudják, az új, tisztább viszonyokat teremtő szabályozás valahogy mégsem akar megszületni. Hogy mire ez a késlekedés? Jó kérdés...
Ami viszont biztos, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelenleg csak az országgyűlésiképviselő-választásra bejegyzett jelölőszervezeteknél, ráadásul csakis a tőlük kapott adatok alapján ellenőrizheti a kampányfinanszírozásra igénybe vett forrásokat, és azok felhasználásának törvényességét. És még eme gyenge ellenőrzési jogosítványokkal is hány és hányféle szabálytalanságot talál!
Az Eötvös Károly Kutatóintézet becslései is azt mutatják, hogy a pártok jócskán többet költenek a legálisan bevallot kiadásoknál
Kattintson a grafikára és tekintse meg alaposabban a számokat!
Forrás: Juhász Gábor "Pénzképviselet"
Mert nézzük csak: amint azt Horváth Balázstól, az ÁSZ főcsoportfőnök-helyettesétől megtudtuk, a pártellenőrzések során feltárt jogsértések egyike, hogy a pártok nem teszik közzé éves pénzügyi beszámolóikat, vagy ha mégis, akkor az nem mutat megbízható képet a gazdálkodásukról. Szintén előfordul, hogy elmulasztják az éves viszonylatban kapott 500 ezer forint feletti belföldi, illetve a 100 ezer forintot meghaladó külföldi adományok, hozzájárulások nevesítését. A vizsgálati eredmények szerint a pártok tiltás alá eső névtelen adományokat is elfogadnak, és ugyancsak szabálytalanul olyan vagyontárgyakat is hasznosítanak, amelyek nincsenek a tulajdonukban.
A folytatásban kiderül, hogy az ÁSZ szerint mit kellene, lehetne tenni, hogy a pártfinanszírozás ne legyen a korrupció melegágya?
Lapozzon!
OLDALTÖRÉS: kampány2
Horváth Balázs tájékoztatása szerint ugyancsak előfordul, hogy országos hálózattal rendelkező pártnál a helyi szervezetek pénzforgalma kimarad a pénzügyi elszámolásból, főkönyvi nyilvántartásból, illetve például a kedvezményes önkormányzati ingatlanok használatánál elmulasztják a természetbeni, nem pénzbeli juttatások piaci értékelését. És ez még nem minden: a pártok ugyanis nem egyszer megsértik a számviteli törvény előírásait a szabályozás, könyvvezetés, bizonylatolás területein, az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket pedig nem teljesítik teljes körűen. Jogsértés esetén az ÁSZ az illető pártot felszólítja a törvényes állapot helyreállítására. Fontos megjegyezni, hogy szankcionálási joga mindössze a tiltott bevételre és vagyonszerzésre korlátozódik, de ez sem teljes körű. A költségvetési támogatásban nem részesülő pártoknál ugyanis nincs mód arra, hogy a tiltott bevétel központi költségvetésbe való befizettetése mellett azonos összeget zároljanak. A számvevőszéki felhívásnak amúgy általában eleget tesznek a pártok, az ÁSZ elnökének így eddig egyetlen ügyet sem kellett bírósági útra terelnie.
S hogy az ÁSZ szerint mit kellene, lehetne tenni, hogy a pártfinanszírozás ne legyen a korrupció melegágya?
Horváth Balázs szerint a pártfinanszírozás átláthatóbbá tételére benyújtott kormányzati, illetve önálló képviselői indítványok helyes irányt szabnak. Példaként a T4190. számon benyújtott önálló képviselői indítványt említette, amely szigorítaná a pártok gazdálkodásának és kampányfinanszírozásának kereteit, szélesebb körben szankcionálná a törvénysértő gazdálkodást és tiltott kampányszervezést. Az indítvány a számvevőszéki ellenőrzés hatáskörét is kibővítené, s az ÁSZ javaslatát figyelembe véve, a számviteli törvénnyel összhangban határozná meg a pártok éves pénzügyi beszámolásának rendjét. Az elkülönített kampányszámla bevezetése az átláthatóság, a hatékony ellenőrzés alapvető feltétele. A szakember szerint azonban még ennél is fontosabb lenne, hogy az ÁSZ mindennemű információt megszerezhessen, s a kampányszámlán kívüli finanszírozást túllépésként ténylegesen feltárhassa, és ezt valamennyi pártnál szankcionálhassa.
Az elgondolások szerint az új szabályozás megszüntetné a jogi személyek, jogi személyiségek nélküli társaságok támogatását és részvételét a kampányban - közölte Horváth Balázs, hozzátéve: a pártok törvényes magatartásának erősítését szolgálná a képviselőjelöltenkénti egymillió forintos költségkorlát tízmillióra való felemelése.
És valóban, az említett vagy bármely ehhez hasonló javaslat elfogadásával ténylegesen mód nyílna a pártokat pénzelő, a közvélemény előtt ma ismeretlen szervezetek, cégek, személyek eddig ellenőrizhetetlen politikai befolyásának, vagyis a politikai korrupciónak a csökkentésére.
Bízzunk abban, hogy az új törvény előbb-utóbb megszületik. Addig is arra biztatnánk olvasóinkat, hogy osszák meg velünk a pártkasszákkal kapcsolatos információikat, vagyis: kutakodjunk együtt a pártok zsebeiben!
Horváth Balázs tájékoztatása szerint ugyancsak előfordul, hogy országos hálózattal rendelkező pártnál a helyi szervezetek pénzforgalma kimarad a pénzügyi elszámolásból, főkönyvi nyilvántartásból, illetve például a kedvezményes önkormányzati ingatlanok használatánál elmulasztják a természetbeni, nem pénzbeli juttatások piaci értékelését. És ez még nem minden: a pártok ugyanis nem egyszer megsértik a számviteli törvény előírásait a szabályozás, könyvvezetés, bizonylatolás területein, az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket pedig nem teljesítik teljes körűen. Jogsértés esetén az ÁSZ az illető pártot felszólítja a törvényes állapot helyreállítására. Fontos megjegyezni, hogy szankcionálási joga mindössze a tiltott bevételre és vagyonszerzésre korlátozódik, de ez sem teljes körű. A költségvetési támogatásban nem részesülő pártoknál ugyanis nincs mód arra, hogy a tiltott bevétel központi költségvetésbe való befizettetése mellett azonos összeget zároljanak. A számvevőszéki felhívásnak amúgy általában eleget tesznek a pártok, az ÁSZ elnökének így eddig egyetlen ügyet sem kellett bírósági útra terelnie.
S hogy az ÁSZ szerint mit kellene, lehetne tenni, hogy a pártfinanszírozás ne legyen a korrupció melegágya?
Horváth Balázs szerint a pártfinanszírozás átláthatóbbá tételére benyújtott kormányzati, illetve önálló képviselői indítványok helyes irányt szabnak. Példaként a T4190. számon benyújtott önálló képviselői indítványt említette, amely szigorítaná a pártok gazdálkodásának és kampányfinanszírozásának kereteit, szélesebb körben szankcionálná a törvénysértő gazdálkodást és tiltott kampányszervezést. Az indítvány a számvevőszéki ellenőrzés hatáskörét is kibővítené, s az ÁSZ javaslatát figyelembe véve, a számviteli törvénnyel összhangban határozná meg a pártok éves pénzügyi beszámolásának rendjét. Az elkülönített kampányszámla bevezetése az átláthatóság, a hatékony ellenőrzés alapvető feltétele. A szakember szerint azonban még ennél is fontosabb lenne, hogy az ÁSZ mindennemű információt megszerezhessen, s a kampányszámlán kívüli finanszírozást túllépésként ténylegesen feltárhassa, és ezt valamennyi pártnál szankcionálhassa.
Az elgondolások szerint az új szabályozás megszüntetné a jogi személyek, jogi személyiségek nélküli társaságok támogatását és részvételét a kampányban - közölte Horváth Balázs, hozzátéve: a pártok törvényes magatartásának erősítését szolgálná a képviselőjelöltenkénti egymillió forintos költségkorlát tízmillióra való felemelése.
És valóban, az említett vagy bármely ehhez hasonló javaslat elfogadásával ténylegesen mód nyílna a pártokat pénzelő, a közvélemény előtt ma ismeretlen szervezetek, cégek, személyek eddig ellenőrizhetetlen politikai befolyásának, vagyis a politikai korrupciónak a csökkentésére.
Bízzunk abban, hogy az új törvény előbb-utóbb megszületik. Addig is arra biztatnánk olvasóinkat, hogy osszák meg velünk a pártkasszákkal kapcsolatos információikat, vagyis: kutakodjunk együtt a pártok zsebeiben!
Horváth Balázs tájékoztatása szerint ugyancsak előfordul, hogy országos hálózattal rendelkező pártnál a helyi szervezetek pénzforgalma kimarad a pénzügyi elszámolásból, főkönyvi nyilvántartásból, illetve például a kedvezményes önkormányzati ingatlanok használatánál elmulasztják a természetbeni, nem pénzbeli juttatások piaci értékelését. És ez még nem minden: a pártok ugyanis nem egyszer megsértik a számviteli törvény előírásait a szabályozás, könyvvezetés, bizonylatolás területein, az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket pedig nem teljesítik teljes körűen. Jogsértés esetén az ÁSZ az illető pártot felszólítja a törvényes állapot helyreállítására. Fontos megjegyezni, hogy szankcionálási joga mindössze a tiltott bevételre és vagyonszerzésre korlátozódik, de ez sem teljes körű. A költségvetési támogatásban nem részesülő pártoknál ugyanis nincs mód arra, hogy a tiltott bevétel központi költségvetésbe való befizettetése mellett azonos összeget zároljanak. A számvevőszéki felhívásnak amúgy általában eleget tesznek a pártok, az ÁSZ elnökének így eddig egyetlen ügyet sem kellett bírósági útra terelnie.
S hogy az ÁSZ szerint mit kellene, lehetne tenni, hogy a pártfinanszírozás ne legyen a korrupció melegágya?
Horváth Balázs szerint a pártfinanszírozás átláthatóbbá tételére benyújtott kormányzati, illetve önálló képviselői indítványok helyes irányt szabnak. Példaként a T4190. számon benyújtott önálló képviselői indítványt említette, amely szigorítaná a pártok gazdálkodásának és kampányfinanszírozásának kereteit, szélesebb körben szankcionálná a törvénysértő gazdálkodást és tiltott kampányszervezést. Az indítvány a számvevőszéki ellenőrzés hatáskörét is kibővítené, s az ÁSZ javaslatát figyelembe véve, a számviteli törvénnyel összhangban határozná meg a pártok éves pénzügyi beszámolásának rendjét. Az elkülönített kampányszámla bevezetése az átláthatóság, a hatékony ellenőrzés alapvető feltétele. A szakember szerint azonban még ennél is fontosabb lenne, hogy az ÁSZ mindennemű információt megszerezhessen, s a kampányszámlán kívüli finanszírozást túllépésként ténylegesen feltárhassa, és ezt valamennyi pártnál szankcionálhassa.
Az elgondolások szerint az új szabályozás megszüntetné a jogi személyek, jogi személyiségek nélküli társaságok támogatását és részvételét a kampányban - közölte Horváth Balázs, hozzátéve: a pártok törvényes magatartásának erősítését szolgálná a képviselőjelöltenkénti egymillió forintos költségkorlát tízmillióra való felemelése.
És valóban, az említett vagy bármely ehhez hasonló javaslat elfogadásával ténylegesen mód nyílna a pártokat pénzelő, a közvélemény előtt ma ismeretlen szervezetek, cégek, személyek eddig ellenőrizhetetlen politikai befolyásának, vagyis a politikai korrupciónak a csökkentésére.
Bízzunk abban, hogy az új törvény előbb-utóbb megszületik. Addig is arra biztatnánk olvasóinkat, hogy osszák meg velünk a pártkasszákkal kapcsolatos információikat, vagyis: kutakodjunk együtt a pártok zsebeiben!
Szolid számítások szerint, ha csak az internetes, elektronikus és írott sajtóban és a közterületeken elhelyezett reklámokat számoljuk, és figyelmen kívül hagyjuk a nagygyűlések, ajándéktárgyak, kampányszakértők, reklámfilmek költségét, akkor hozzávetőleg 10 elköltött kampányforintból 9 illegális, azaz a törvényben engedélyezett 386 millió forint helyett 3, de inkább 4 milliárdot költenek a pártok - nyilatkozta még 2007-ben Majtényi László, volt adatvédelmi biztos.
Szerző: Kiss Tamás
Lapozzon!
A folytatásban:
Pártkassza: az APEH bele sem nézhet
Miből gazdálkodhat legálisan egy-egy politikai szervezet?
OLDALTÖRÉS: kampány3
Pártkassza: az APEH bele sem nézhet
Miből gazdálkodhat legálisan egy-egy politikai szervezet?
Pártkassza: az APEH bele sem nézhet
Miből gazdálkodhat legálisan egy-egy politikai szervezet?
Pártkassza: az APEH bele sem nézhet
Miből gazdálkodhat legálisan egy-egy politikai szervezet?
Névtelenül érkező támogatást éppúgy nem fogadhatnak el a pártok, ahogy az állami vállalatoktól vagy állami költségvetési szervtől érkező segítség is tilos számukra. A pártok működéséről, gazdálkodásáról 1989-ben elfogadott törvény szerint így tehát csak tagdíjakból, az állami támogatásból, a párt cégeinek gazdálkodási tevékenységéből származhat bevételük a pártoknak, ehhez társulhatnak még az állam által ingyenesen átadott ingatlanok. Ha azonban egy párt mégiscsak kapna valahonnan névtelen támogatást, azt a törvény szerint egy közös, országgyűlési alapítványhoz kéne azonnal utalnia az adott politikai szervezetnek. Igen ám, csakhogy ezen alapítvány létrehozása azóta sem történt meg...
A legnagyobb legális bevétel tehát az állami támogatás, amelyet 1994 óta az elért választási eredmény alapján állapítanak meg. Ennek alapján 1994-ben az MSZP több mint 230 millió forintnyi, az SZDSZ 225, a Fideszt pedig 107 millió forintnyi központi támogatást kapott. 2005-re ez az összeg az MSZP esetében elérte a 969 milliót, a Fidesz 817 milliót, az SZDSZ pedig 282 milliót kapott. Amíg egyébként 1991-ben tizenegy párt volt jogosult támogatásra, 2006-ban már mindössze hat politikai alakulat kapott központi pénzt.
A pártok 2003 óta alapítványokat is létrehozhatnak, ezek jogosultak - tudományos, oktatási célú - állami támogatásra, aminek együttes összege eléri az évi egymilliárd forintot. Ezek az alapítványok olyan munkákban segítenek az anyapártoknak, mint kiadványok nyomtatása, vagy konferenciák rendezése, s így jelentős pénzügyi terheket vesznek le a pártok válláról.
A törvény szerint a pártok kötelesek minden év április 30-áig az előző évi gazdálkodásukról szóló beszámolót (zárszámadást) a Magyar Közlönyben, valamint saját honlapjukon is közzétenni. Érdekes helyzet, hogy a pártok gazdálkodásába az adóhivatal nem, csak az Állami Számvevőszék nézhet bele, így tulajdonképpen azok jelentései alapján tájékozódhat a nyilvánosság e kérdésekben. Eredetileg évente kellett a pártoknál számvevőszéki vizsgálatot tartani, ám 1993 óta erre csak kétévente kell sort keríteni, ráadásul csak azoknál a politikai alakulatoknál, amelyek kapnak állami pénzeket. Az ÁSZ egyébként a jelentések logikájából adódóan csak évekkel korábbi gazdálkodást tud átvizsgálni, ráadásul több hónappal a vizsgálat előtt be kell jelentkezniük a pártnál, s tulajdonképpen csak a szervezet által adott papírok, pártnyilatkozatok alapján dolgozhatnak. Sajnos az ÁSZ lehetőségei messze vannak a korlátlantól, például azt a javaslatát sem fogadta el az országgyűlés, miszerint ha valamely pártot mulasztáson kapnak a könyvelése átnézésekor, akkor tizenöt százalékkal csökkenteni lehessen a renitens szervezet állami támogatását...
Fotók: illusztráció
Legyen plafonja!
Budapest - Hat pontból álló javaslatcsomaggal állt elő a kampányfinanszírozás helyzetének rendezésére a Lehet Más a Politika nevű párt.
Ivády Gábor, a Lehet Más a Politika (LMP) nevű párt tagja felszólította a parlamenti pártokat, kezdjenek valamit a párt- és kampányfinanszírozás rendezetlen helyzetével. A hatpontos javaslatcsomag célja, hogy már az európai parlamenti választásokon legyen egy 50 milliós kampányplafon. Szét kellene választani a párt- és kampánykasszákat, a kampányra egy nyilvános számláról lehetne csak költeni. Az LMP korlátozná a céges adományokat, és minden, 500 ezer forintnál nagyobb összeget adományozó nevét nyilvánosságra hozatná.
Szerző: Házi Péter