Bulivan

2011.05.23. 04:54

Cannes 2011: Terrence Malick filmje kapta az Arany Pálmát

Cannes - Az amerikai versenyfilmek, Terrence Malick The Tree of Life (Életfa) című alkotásának ítélte vasárnap a Robert de Niro vezette zsűri az Arany Pálmát a 64. Cannes-i filmfesztiválon.

MTI

A 67 éves Terrence Malick ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére az Életfa csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. A teljes univerzum működését bemutató, több mint kétórás film története az ötvenes években egy vallástól átitatott texasi kisvárosban játszódik, s egy átlagos háromgyerekes amerikai család sztoriját meséli el: a tekintélyelvű, fiait elnyomó apát alakítja Brad Pitt, oldalán a gyengédséget és az irgalmasságot megtestesítő anyával, akit Jessica Chastain játszik.
A családtörténet azonban csak része egy az "életnél is hatalmasabb", kozmikus perspektívába helyezett alkotásnak, amelyben a világ keletkezésétől az élet megjelenéséig az evolúció különböző formáit is bemutatja a rendező, s nagyon fontos szerep jut a természeti képeknek, illetve a vallást, valamint a filozófiát érintő kérdéseknek. 

A félénkségéről ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere, Bill Pohlad vette át Jane Fonda amerikai színésznőtől. "Nehéz egy óriás helyében állnom" - mondta a producer. 
Malick egyébként hétfőn, a díszbemutatót megelőző fotózáson és sajtótájékoztatón sem vett részt, de a fesztivál vezetősége megerősítette: az esti világpremieren a teremben volt, s az egyik hátsó sorban foglalt helyet diszkréten.

Az Arany Pálma után a második legjelentősebb díjat, a zsűri Nagydíját megosztva kapta a török Nuri Bilge Ceylan Volt egyszer egy Anatólia és a fődíjat korábban már kétszer is elnyert belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Le gamin au vélo (A biciklis kölyök) című drámája.      

A fesztiválról kitiltott dán Lars von Trier Melancholia című filmjében nyújtott játékáért az amerikai Kirsten Dunst kapta a legjobb női alakítás díját. A film sajtótájékoztatóján a nácizmus iránti szimpátiáját hangoztató rendezőt persona non gratának nyilvánította a fesztivál vezetősége, de a kritikusok által méltatott alkotás a versenyben maradhatott. Ezért a döntésért Kirsten Dunst külön köszönetet mondott Thierry Frémaux művészeti igazgatónak, a szerepéért pedig Lars von Triernek.    

A legjobb férfi alakítás díját a francia Jean Dujardin érdemelte ki Michel Hazanavicius The Artist című fekete-fehér néma filmjének főszerepében nyújtott játékáért. A népszerű francia színész egy némafilmsztárt alakít, akinek karrierjét a hangosfilm betörése kerékbe töri.
   


A zsűri díját a francia filmrendezőnő, Maiwenn vehette át. A 35 éves színésznőként indult rendezőnő harmadik filmje egy szkeccsszerűen felépített, dokumentumfilmes eszközökkel dolgozó alkotás: egy párizsi kerületi rendőrség gyermekvédelmi osztályának stresszes mindennapjait mutatja be. A pedofil ügyek, a kiskorú zsebtolvajok, valamint az elhagyott vagy sérült gyerekekét folytatott küzdelemmel párhuzamosan az összetartó és éjjel-nappal együtt élő csapat tagjai családi és magánéleti konfliktusai is kirajzolódnak humoros és pergő jeleneteken keresztül.
   
A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az izraeli Joseph Cedar Lábjegyzet című filmjének könyvéért ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját pedig a dán Nicolas Winding Refn Los Angelesben játszódó akciódrámája, a Drive érdemelte ki.
   
A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát Maryna Vroda ukrán rendezőnő vihette haza a francia produkcióban készült Cross című alkotásáért. 
   
A legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera díjat Pablo Giorgelli argentin rendező Las Acacias című filmje kapta, amelyet a Kritikusok Hete (La Semaine de la Critique) elnevezésű válogatásában mutattak be. A fesztivál négy szekciójába beválogatott fiatal rendezők munkáit, összesen 23 elsőfilmet egy külön héttagú zsűri értékelte, amelynek magyar tagjai is volt Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójának személyében. A filmes szakember az MTI-nek elmondta: a zsűri munkája nagyon nehéz volt, mert az új generáció esetében nem lehet egységes trendről beszélni, témájukban és stílusukban egyaránt nagyon különbözőek voltak az idei elsőfilmek.

Díjazottak:

Életmű-díj: Jean-Paul Belmondo

A zsűri díja: Maiwen Le Besco - Polisse című filmjéért

A legjobb forgatókönyv: Joseph Cedar (Izrael) - Lábjegyzet című filmjének könyvéért

A legjobb női alakítás: Kirsten Dunst - Melancholia (rendezte: Lars von Trier)

A legjobb férfi alakítás: Jean Dujardin - The Artist (rendezte: Michel Hazanavicius)

A zsűri nagydíja:

Nuri Bilge Ceylan - Volt egyszer egy Anatólia

Jean-Pierre Dardenne / Luc Dardenne - Le gamin au vélo (A biciklis kölyök)

A rendezés díja: Nicolas Winding Refn - Drive

Arany Pálma díj: Terrence Malick - The Tree of Life

 

 

 

 








OLDALTÖRÉS: Nehéz dolga volt a zsűrinek



















Nehéz dolga volt a zsűrinek

Nehéz volt a döntéseket meghozni, de muszáj volt választani - mondta vasárnap este Robert de Niro zsűrielnök a 64. Cannes-i Filmfesztivál díjkiosztóját követő sajtótájékoztatóján.

 A zsűritagok egyetértettek az újságírókkal abban, hogy nagyon erős volt az idei mezőny: a filmek színvonala egységesen magas volt, s a fődíjat több alkotás is megérdemelte volna.
 "Ez semmit nem vesz el azon filmek értékéből, amelyek nem kaptak semmit. Michel Piccoli kiváló volt a Habemus Papamban. Nanni Moretti pedig kiváló rendező" - mondta egy újságírói kérdésre az amerikai zsűrielnök. Mivel a fesztivál szabályai szerint filmenként csak egy díjat ítélhet oda a zsűri, "nagyon nehéz volt a döntéseket meghozni" - hangsúlyozta Robert de Niro. 

Az Arany Pálmát a zsűri annak a filmek ítélte, amelyet a legnagyobb várakozás előzött meg, s amely végül a leginkább megosztotta a fesztiválközönséget: Terrence Malick The Tree of Life (Életfa) című munkáját az újságírók egy része tapssal, de sokan füttyel és búgással fogadták, s a kritikák is megosztottak voltak a rendező szerint költeményként értelmezendő, grandiózus filmet illetően. (Malick másodszor részesült a cannes-i fődíjban: először 1978-ban kapta a Mennyei napokért). 

Jude Law elárulta, hogy több film miatt is vita folyt a zsűritagok között, nevezetesen a spanyol Almodóvar, a finn Kaurismaki, az olasz Moretti filmjei és az ausztrál Julia Leigh első rendezői munkájával kapcsolatban.
   
A zsűri megosztva adta ki az Arany Pálma utáni második legfontosabb elismerést - a zsűri Nagydíját - Luc és Jean-Pierre Dardenne A biciklis kölyök című drámájáért és a török Nuri Bilge Ceylan Volt egyszer egy Anatólia című filmjéért. "Ez volt a legjobb megoldás, amely tükrözi az érzéseinket ezzel a két filmmel kapcsolatban" - hangsúlyozta a brit színész. 

A zsűri magyar származású francia tagja, Olivier Assayas úgy vélte, hogy kiváló filmek voltak az idei versenyprogramban, és ezt jól tükrözi a díjazottak listája. Linn Ullmann norvég írónő azt emelte ki, hogy "Robert de Niro nagyon nagy zsűrielnök volt, egy demokrata". "Két csodálatos hetet töltöttünk el nagy filmekkel" - tette hozzá. 
A filmje sajtótájékoztatóján a nácizmus iránti szimpátiáját hangoztató dán rendező, Lars von Trier kitiltását először kommentálták a zsűritagok. Robert de Niro emlékezetett arra, hogy a Melancholia című filmet azután is versenyben tartotta a fesztivál vezetősége, hogy a rendezőt persona non gratának nyilvánította. 
"A rendezőnek mennie kellett, mi pedig hoztunk egy döntést" - mondta a zsűrielnök arra utalva, hogy a Melancholiában nyújtott játékáért az amerikai Kirsten Dunst vehette át a legjobb női alakításért járó díjat. 
Assayas a fesztiválközönség egy jelentős részéhez hasonlóan úgy vélte, hogy a Melancholia Lars von Trier egyik legjobb filmje. "Mi is elítéljük azt, amit mondott, de a filmje egy tökéletes művészi alkotás, a fesztivál egyik nagy filmje" - hívta fel a figyelmet a francia rendező.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!