Belföld

2009.07.31. 06:29

Ha nyár, akkor Balaton és dugó...

Keszthely - Hűvösebb nyári időben leginkább, a szezonban pedig minden áldott nap számolni kell dugóval a Balatonnál. Míg az Alsópáhok Tapolca távolság huszonöt kilométer, s normál körülmények között harminc perc, addig nyáron jó egy óra alatt teszem meg.

Sámel József

Ha pedig baleset történik, akkor kész, lehet táborozni. Az útvonalon teher- és személyautóval egyaránt rendszeresen közlekedő Polgár Csaba fogalmazott ekként, elárulva, hogy bizony az autósok többségét szemmel láthatóan, s érezhetően megviselik a közlekedési nehézségek.

- A türelem egy idő után érthető módon elfogy, ki-ki vérmérséklete szerint viseli az ácsorgást, jobb esetben a lassú araszolgatást - fűzte hozzá a keszthelyi Csapás úti kereszteződésnél várakozva. - A dugók egyébként nem mindig az autósok miatt alakulnak ki, a 71-esen működő lámpák is nagyon fogják a forgalmat. Állítom, amikor villognak, sokkal könnyebb és gyorsabb a közlekedés. Persze a nyaralók is nehezítik néha a dolgot. Amikor az útról meglátják a Balatont, alaposan lelassítanak, nézelődni kezdenek, fenntartják a sort. De miért is ne tennék, elvégre pihennek! Személyautóval egyébként könnyebb, mint teherrel, ezzel még előzni sem lehet. Még szerencse, hogy van benne légkondi. S ha nagyon sokat kell várni, akkor rá szoktam gyújtani.

Kissé rosszmájúan megjegyezhetjük, hogy a fiatalember nyáron bizonyára többet dohányzik, mint más évszakban. Főként akkor, mikor hűvösebbre fordul az idő, s a turisták autóba ülnek, hogy fürdőzés helyett felkeressék a látványosságokat. Nos, ilyenkor bedugul a part. A mintegy tíz kilométeres Keszthely Balatongyörök szakasz leküzdése igazi megpróbáltatást jelent sofőrök számára. E sorok írója is tette már meg negyven perc alatt az utat, az említett idő felét a városból kivezető úton eltöltve.

- Külföldön valahogy jobban megoldják a közlekedést, hazánkban, a Balatonnál néha jókora dugók keletkeznek - válaszolt érdeklődésünkre a keszthelyi Csóg Lajos, akinek - mivel külföldön dolgozik, van rálátása a helyzetre. - Meg kell említeni a Csapás úti lámpasort, ami egyszerűen értelmetlen, s lassítja a közlekedést. Én amúgy türelmesen viselem a várakozást, nem idegesítem magam.

- Az elmúlt évekhez képest nincsenek akkora dugók, ennek egyik oka talán az, hogy kisebb a forgalom. Rosszabb, esős idő esetén természetesen akadnak gondok - mondta megkeresésünkre Tóth Zoltán, a keszthelyi polgármesteri hivatal főmunkatársa, sorolva a kritikus csomópontokat. Ezek szerint a Rákóczi téri, a Bercsényi és Georgikon kereszteződés mellett a nagy forgalmat bonyolító Csapás úti csomópontnál adódnak problémák, alakulnak ki tömött kocsisorok. - Előbbi kettőt az önkormányzat kezeli, a lámpák váltását a forgalom nagysága szerint állítjuk. Utóbbi nem rajtunk múlik, szerencsére a helyzet hamarosan változik, ősszel megkezdődik a 71-es út elkerülő szakaszának építése. A város közlekedésében akkor van nagy gond, ha hidegebbre fordul az időjárás, s beindul az autós turistaáradat. Ha pedig napközben kezd esni az eső, s mindenki egyszerre indul hazafelé a strandokról, akkor kész, vége! Ilyen egyébként idén még nem volt, a frontok éjszaka vonultak át.

Várhatóan javul majd a helyzet, ha sikerül megvalósítani Keszthely új közlekedési koncepcióját. A Fő tér forgalommentesítése, a belváros forgalomcsökkentése egyaránt e célt szolgálja. Tóth Zoltántól megtudtuk, hogy a régi temetőnél körforgalmat alakítanak ki, s változik majd a Rákóczi téri csomópont is. Némiképp növelte egyébként a város és a régió forgalmát, hogy elkészült az autópálya, melyet sokan e térségből közelítenek meg. Az útvonalat kitábláztuk.

A körforgalmak és a táblák sem segítenek a helyzeten, ha baleset történik. Ha a sérült autók csak az egyik sávot foglalják el, még jó a helyzet, ám ha mindkettőt, akkor bizony perceken belül hatalmas torlódás alakul ki. Dr. Farkas Zsolt alezredessel, a keszthelyi Rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetőjével Fenékpusztánál, a 71-es út kereszteződésénél néztünk körül. Láttuk, hogy folyamatosan iszonyatos számú autó halad át a csomóponton. Ha vonat érkezett, azonnal kilométeres sor keletkezett , de így volt ez akkor is, amikor lassú jármű vezette a karavánt . Kiderült az is, hogy a leggyorsabb autó az IFA, merthogy előzési lehetőség híján rendszeresen vezeti a sort. A teherautó mögött haladók minden bizonnyal nem mosolyogtak e tényen, sokkal inkább - s bizonyára finoman fogalmazunk - méltatlankodtak.

- Néhány éve előfordult, hogy Szigligetnél állt a sor vége, manapság ez nem jellemző, köszönhető az elkerülő útnak, s a körforgalmaknak. Igaz, a 71-esen több helyütt - Keszthelyen kívül Gyenesdiáson és Vonyarcvashegyen - a lámpák azért fogják a forgalmat. E helyeken kialakulnak dugók, a működő lámpáknál a rendőrök nem irányítanak. A tapasztalatok szerint egyébként, ha hosszú is a sor Keszthelytől Balatongyörökig, a Szépkilátónál felgyorsul a forgalom. Régebben több kőszállító teherautó közlekedett a szakaszon, azok is fogták a forgalmat. A számuk sokkal kevesebb lett. Keszthely és Hévíz között szintén kialakulnak tömött sorok, araszolásra kényszerülnek néha az autósok, ám szerencsére e szakaszon sem kellett balesetekkel számolnunk - folytatta dr. Farkas Zsolt. - Tény, ha lelassul a forgalom, a vezetők idegesebbek, türelmetlenebbek lesznek, ám ez nem azt jelenti, hogy megnövekszik a balesetek száma. A nagy értékű autójára mindenki vigyáz, a tavalyi szigorításokra tekintettel figyelnek a szabályokra, a lassú haladás pedig nem eredményez súlyos baleseteket. Koccanásokat annál inkább, bár a számuk évek óta stagnál. Nem jellemző, hogy a külföldiek baleseteket okoznak, ám parkolás alkalmával gyakran okoznak kizárólag csak anyagi kárral járó karambolt.

Néha a legkisebb, helyszínelést igénylő koccanás is nagy gondot, végeláthatatlan hosszú sorokat, időigényes várakozást jelenthet. Szerencsés esetben lehet kerülni, ha erre nincs lehetőség, akkor az autósok számára marad a tétlenség, a várakozás. Ez nagy hőségben, esetleg légkondi hiányában bizony sokak türelmét megviseli. Megoldás ilyen esetben nincs.

- Ha tudunk, terelünk, s az életmentést követően a lehető leggyorsabban elvégezzük a helyszínelést. Igyekszünk a megelőzés terén is, folyamatosan mérjük a sebességet, más szervezeteket is bevonva számos akciót szervezünk, mindezt azért, hogy se gyorshajtásból, se figyelmetlenségből és türelmetlenségből fakadóan se történjenek balesetek.

Augusztus vége felé gyökeresen megváltozik a helyzet, a Balaton-partján normális tempóban lehet közlekedni, a nyári torlódásokhoz hasonló dugóknak ősztől nyoma sincs...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!