Belföld

2010.08.10. 05:29

Vissza a kilencvenes évekbe? A túlélésért küzdenek a szalonok

Óriásit esett vissza a már eleve gyenge tavalyi mutatókhoz képest a zalai térség újautó-piaca. A márkakereskedések fél év alatt alig néhány autót tudtak eladni. Az alagút végét egyelőre senki nem látja.

Szalabán Attila

 

- Magam sem gondoltam volna, hogy fél év alatt 26 újonnan forgalomba helyezett gépjárművel piacvezetővé válhat egy márka itt Nagykanizsa térségében, de most ez történt velünk - magyarázta a rendelkezésére álló statisztikákat böngészve Szekeres András, a Renault-okat forgalmazó Kanizsa-Car Kft. ügyvezetője.

- Megdöbbentőek az adatok. A tavalyi, amúgy is csökkent mutatókhoz képest a vonzáskörzetünkben 62,5 százalékos az idei visszaesés - így Szekeres András.

 


Az okokról szólva a gazdasági helyzetet, a banki hitelezés visszaesését említette az ügyvezető. Ráadásul - mint fogalmazott - a deviza alapú lakáshitelek törlesztőrészleteinek drasztikus emelkedése miatt a családoknak nem maradt ereje gépkocsihitelre.

- Három éve folyamatosan csökken az újautó-eladások száma, ugyanakkor a használt autókra nő a kereslet - tette hozzá Szekeres András. - Elfogynak a jó minőségű használt autók, újak nem lépnek be a körforgásba. Szépen lassan vissza fogunk esni a kilencvenes évek szintjére.

- Már a tavalyi sem volt rózsás év, de az idén még megfeleződött a forgalmunk - legyintett lemondóan Püspök József, a nagykanizsai KIA márkakereskedés tulajdonosa. - Az embereknek nincs ereje vásárolni, pláne készpénzért autót, így havonta 1-2 járművet tudunk eladni. A hiteltől nagyon félnek, hiszen a bankok rettenetesen bekeményítettek. Csökkentették a futamidőket, emelték a szükséges önerő mértékét is. A forint nagymértékű romlása pedig megtetézte ezt a folyamatot.

 


A KIA márkakereskedés tulajdonosa elárulta: abból a szempontból szerencsés helyzetben van, hogy korábban nem szorult bankhitelre, így tiszta lappal működhet. Ugyanakkor elismerte, hogy kénytelen volt megszorító lépéseket tenni: néhány alkalmazottjától megvált, a kereskedésről a szervizszolgáltatásra helyezte a hangsúlyt. Hasonló lépést tett a Kanizsa Car Kft. is, Szekeres András szerint a szerviztevékenység fejlesztésében látják a túlélés lehetőségét: olcsón és jó minőségben javítják az elromlott kocsikat - melyekből egyre több lesz, ahogy öregszik a magyarországi járműpark.

 


Hasonló helyzetről kaptunk tájékoztatást Zalaegerszegen a Skodát forgalmazó Autó Fatér Kft. vezetőjétől, Fatér Imrétől. Annyi különbséggel, hogy a tavalyi, nagyon kis értékesítési szám náluk idén nem zuhant tovább.

- Nálunk tavaly igen nagy volt a visszesés, 60-70 százalékkal kevesebb autót adtunk el 2009-ben, mint 2008-ban. Az idei évben azonban darabszámban ott tartunk, ahol tavaly. A legnagyobb baj nálunk is, és azt hiszem, a többi márkánál is az, hogy a kis autók nem mennek. Ugyanis a márkákon belül hagyományosan a kis kategóriájú kocsik adták a volument, azokra lehetett alapozni. Nálunk a Fabiáról van szó, az a réteg nem tud vásárolni, amelyik azt vette. A nagy kategóriák vevői annyira nem érezték meg a válságot. Az ő körükben, aki korábban tudott kocsit cserélni, az most is tud. Az Octaviát és a SuperB-t most is veszik. Korábban tíz Fabia után adtunk el egy Octaviát, a kisebb típusból most alig vesznek. Ami problémás, az, hogy a cégeknél is nagyon visszafogták a vásárlásokat - mondta Fatér Imre.

A Skodánál persze országosan volt egy jelentős, többszázas nagyságrendű flottaértékesítés a rendőrségnek, de ez a központi vezérképviseleten keresztül történt, ami egy csöppet sem javítja a vidéki szalonok helyzetét. Az, hogy az egerszegiek például félévkor tartották a tavalyi szintet, azt jelenti, hogy nagyon kevés autót adnak el.

- Már nem tudjuk kitermelni a szalon rezsiköltségét. Az alacsony értékesítés azt is jelenti, hogy kevesebb a szervizmunka. Az el nem adott autókra nem kell téli gumi, nem törik, nem kell olajcserét csinálni. A műhelyből is hiányozni fognak ezek az autók a következő években.

Fatér Imre a forgalomról annyit mondott, a megyeszékhelyen velük együtt valószínűleg egyik márka éves eladásai sem fogják megközelíteni a százas nagyságrendet.

- Az új autók hazai piacán a tavalyi forgalomhoz képest idén eddig körülbelül 40 százalékos a visszaesés. Az eladások számának visszaesése azonban már csökkenő mértéket mutat. Július volt az első hónap, amikor országosan kisebb értékesítési növekedés következett be a tavalyi júliushoz képest. De ez a tavalyi minimális júliusi forgalomnak is köszönhető. Mindenesetre óvatos optimizmussal nézzük már az idei számokat. Majd meglátjuk, hogy folytatódik-e ez a trend, ha igen, akkor tavalyhoz képest már egy 15-20 százalékos visszaeséssel megússzuk az évet. A mi előrejelzésünk 2010-re körülbelül 20 százalékos visszaesés - jelzi Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármű Importőrök Egyesületének ügyvezető elnöke, hogy már a lassuló visszaesés is eredménynek számítana az új autók piacán.

Hozzátette, az abszolút számok nagyon rosszak, idén az országban személygépkocsiból és kishaszonjárműből havi 4000 darab körül fogy, nagyhaszonjárműből még nagyobb a visszaesés. Július végéig az országos értékesítés éppen, hogy meghaladta a 25 ezer darabot.

Erdélyi Péter is a hitellehetőségek szigorodásával, a gazdasági válságnak a vásárlóerőt korlátozó hatásával hozza összefüggésbe a jelenlegi piaci helyzetet. Mint elmondta, mindenből, motorkerékpárból is kevés fogy. Az új gépjárműveken belül a személyautók értékesítésében a legnagyobb az értékesíté-visszaesés. A haszonjárművek esetében összességében kisebb, de azon belül a tehergépkocsikból is jelentős a piacvesztés, ami nyilván a vállalkozói környezet helyzetével, a beruházások visszaesésével magyarázható.

 


A használt autók piacán nyüzsgő élettel találkoztunk. Mint azt Istiván Tamástól, a nagykanizsai Istiván Autó Kft. tulajdonosától megtudtuk, eladási számaik kedvezőek: olcsó és drága kocsikra egyaránt komoly kereslet mutatkozik.

- Szép számmal viszik az 1 millió forint körüli, illetve az 5-10 millió forint közötti árú használt kocsikat, a Suzukitól az Audiig - jelezte Istiván Tamás. - Nincs kiemelten keresett típus: a vásárlók a normál kilométer futású, korrekt állapotú autókat keresik. A vételek háromnegyedében kérik a régi kocsi beszámítását, így tudjuk pótolni az eladott autókat. Az utánpótlással nagy bajok lesznek az újautó-eladások visszaesése miatt. A mi ilyen jellegű gondjainkat megoldja, hogy importőröktől tudunk beszerezni fél-egy év körüli kocsikat.

Mint megtudtuk, a használt autó eladások 30-40 százalékánál hitelt vesznek fel a vásárlók - ugyanakkor a drága, 5-10 millió forintos járművek vevői 90 százalékban készpénzzel fizetnek.

S hogy mit hoz a jövő? Az általunk megkérdezettek úgy fogalmaztak: hazudik, aki azt állítja, hogy látja az alagút végét. Egyelőre a márkakereskedések a túlélésért küzdenek, fellendülésre, fejlesztésre gondolni sem mernek.

S hogy mit hoz a jövő? Az általunk megkérdezettek úgy fogalmaztak: hazudik, aki azt állítja, hogy látja az alagút végét. Egyelőre a márkakereskedések a túlélésért küzdenek, fellendülésre, fejlesztésre gondolni sem mernek.

Piaci realitások és a valóság

A gazdasági válság előtti időszakot, a szinte korlátlan hitellehetőségekkel feltupírozott eladási számokat később sem szabad referenciaként tekinteni a magyar autópiacon, mert az nem volt reális – véli Erdélyi Péter. Mint elmondta, az ő referencia száma az éves 120–140 ezer személyautó értékesítés, a magyar piac évente átlagosan ennyit bírna el. Egyelőre azonban jó, ha ennek a 30-40 százaléka valósul meg. 


Szerintem

Három-négy éve még tombolt az önrészesedés nélküli gépkocsi hitelezés, elég volt egy személyi igazolvány a hitelképesség igazolására. A devizahitelre vett kocsik tulajdonosai közül vannak, akiknek két-három év törlesztés után nem csökkent, hanem még nőtt is az adóssága, rosszmájúan szólva egyre értékesebb az autója. Pedig valójában semminek sem esik olyan gyorsan az értéke. Vásárlás után a szalonból kikanyarodva már százezrekkel kevesebbet ér a piacon. Semmin sem lehet akkorát bukni, mint e furcsa, öntörvényű használati cikken.
Hajdu Péter

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!