Belföld

2009.11.20. 20:09

Tragédia is lehetett volna: Hívták a 104-et, de nem jött a mentő

Hiába hívta kétszer a 104-es számot életveszélyben lévő édesanyjához, ám mindannyiszor azzal a tudattal fejezte be a beszélgetést: nem kap segítséget. Egy régi mondás szerint csak akkor ismered meg valaminek az értékét, ha elveszíted. Így vagyunk a mentősök nyújtotta biztonsággal is: hozzászokhattunk, ha baj van, néhány perc múlva megérkezik a mentő. S ha nem jön?

Szalabán Attila

Akkor döbbent, türelmetlen várakozással telnek a másodpercek, ráébredünk, milyen fontos munkát végeznek a mentősök, s nem értjük, miért nincsenek még a helyszínen. Egy sandi asszony és családja nemrég ezt a szívszorító érzést élte át.

- Tizenöt éve vesebeteg vagyok, s hogy transzplantációs várólistára kerülhessek, egy nagyon komoly vizsgálatsorozaton estem át - sorolta a sandi Tóth Béláné, Anna az október közepi est előzményeit. - Érelmeszesedés miatt a bal medenceverőéren tágítani kellett, de felhívták a figyelmemet, hogy a műtét nagyon ritka, de rendkívül veszélyes utóhatásaként az ér tönkremehet.

Az asszony a megyei kórházban elvégzett műtét után hazatért. Minden mozdulatára vigyázott, október 19-én mégis bekövetkezett, amitől orvosai tartottak. Anna este hét órakor felkelt az ágyból, hogy bevegye a gyógyszerét...

- Irgalmatlan éles fájdalmat éreztem a combomban, és belül melegség öntött el. Pillanatok alatt duplájára dagadt a lábam felső része, térdtől lágyékig kőkemény lett. Jajongtam a papának, hogy segítsen. Tegyen rá valami hideget! Közben többször élesen pattant valami a lábamban, óriási volt a fájdalom. A testem remegett és fáztam.

- Kétségbeesetten rohantam a mélyhűtőhöz, és mivel más nem volt, egy fagyott húst raktam a feleségem lábára - vette át a szót Béla bácsi. - Aztán felkaptam a telefont, de rémült voltam és a fiamat hívtam. Ő nyugodt ember, ismeri édesanyja betegségeit, megkértem, hogy hívja a mentőket.


A házaspár Garaboncon élő fia, Gábor megértette, hogy nagy a baj. Ruháit kapkodva rögtön hívta a 104-et, és a diszpécsertől sürgősen mentő kiküldését kérte.

- Tudom, hogy ilyenkor fontos a szakemberek korrekt tájékoztatása, ezért igyekeztem minden jelentős részletet elmondani - idézte fel a beszélgetést Gábor. - Kitértem arra, hogy anyukám dialízisre jár, artéria műtétje volt, nyilvánvalóan belső vérzése van, életveszélybe került. Következtek a kérdéseik: Hol vagyok? Ha nem Sandon, akkor honnan tudom, hogy súlyos a probléma? Aztán elhangzott: most nem tudnak mentőt küldeni. Nem tagadom, köszönés nélkül letettem a telefont - ez talán udvariatlanság volt, de talán érthető, hogy ideges voltam. A hosszú percekig tartó beszélgetés során feltett diszpécseri kérdések stílusukban, hangnemükben nem a helyzet megoldását szolgálták.

A fiatalember szerint a második próbálkozása sem járt sikerrel. Ekkor más vette fel a telefont, neki újból elmondta, miért kér azonnal mentőt - ám újból kérdések következtek. Ön orvos, hogy képes diagnosztizálni? Honnan tudja, hogy vérzik az édesanyja, véres az ágynemű?

- Ismét úgy fejeződött be a beszélgetésünk, hogy nem kaptam megnyugtató választ. Pedig elvártam volna, hogy a diszpécser legalább jelezze, hogy megtesz minden tőle telhetőt édesanyám megmentéséért. Ezért, úton Sand felé, berohantam a zalakarosi ügyeletre, ahol a háziorvostól kértem segítséget. A doktor úrral közölték, hogy úton van a mentő. Egyszerre értünk édesanyámhoz...

Tóth Bélánét a Kanizsai Dorottya Kórházba szállították, ahol az intenzív osztály ügyeletes adjunktusa, dr. Radics Péter azonnal látta, hogy nagy a baj, mozgásba lendült a kórház gépezete, és Anna percek múlva a műtőben feküdt, ahol életmentő műtétet hajtott végre rajta dr. Vizsy László érsebész főorvos, dr. Simon Éva sebészeti ügyeletes, Megyes Kálmánné asszisztens, Farkas Józsefné aneszteziológus asszisztens és Németh Zsolt műtőssegéd. Hetekig tartott, mire a beteg rendbe jött és hazaengedték, azóta utógondozásra jár.

- Liternyi vér ömlött ki a verőérből - magyarázta dr. Vizsy László. - A vérzés forrását három ponton kellett elvarrni. Egyébként le kell szögezni, hogy az eredeti beavatkozás, az értágítás sikeres volt, a végtagon megjelent a pulzus, Anna azóta nem érez fájdalmat gyalogláskor.

- A vizsgálat során megállapítottam, hogy a mentőegységet az első megkeresés alkalmával a helyszínre indították - tájékoztatott dr. Simon Marianna, az Országos Mentőszolgálat mentésirányításért felelős főigazgató-helyettese. - Az akkori beszélgetést a bejelentő szakította meg, így a mentésirányítónak lehetősége sem volt arra, hogy a kocsi elérhetőségét és kiküldésének lehetőségét megnézze, erről tájékoztassa a hívót. Munkatársaim a második beszélgetés végén tájékoztatták Tóth urat, hogy intézkedtek a beteg mielőbbi beszállítása érdekében.

A főigazgató-helyettes jelezte: valóban elhangzott olyan kérdés, hogy a telefonáló orvos-e. Szerinte erre azért volt szükség, mert a mentésirányítónak minél több pontos információt kell beszerezni a beteg állapotáról, s nyilvánvaló, hogy szakembertől más módon lehet kérdezni, mint egy laikustól.

- A rendelkezésre álló dokumentumok áttekintése és a rögzített hanganyag meghallgatása során megállapítottam, hogy a beteg gyógyintézetbe szállítása nem szenvedett késedelmet - szögezte le. - Ugyanakkor a mentésirányítók túlzott alapossággal feltett kérdései, egy-két szükségtelen megjegyzés nem szolgálták az egyébként is zaklatott bejelentő megnyugtatását, ezért eljárást kezdeményezek ellenük.Tóth Gábor leszögezte, legfontosabb, hogy édesanyja túlélte a bajt.

- Liternyi vér ömlött ki a verőérből - magyarázta dr. Vizsy László. - A vérzés forrását három ponton kellett elvarrni. Egyébként le kell szögezni, hogy az eredeti beavatkozás, az értágítás sikeres volt, a végtagon megjelent a pulzus, Anna azóta nem érez fájdalmat gyalogláskor.

- A vizsgálat során megállapítottam, hogy a mentőegységet az első megkeresés alkalmával a helyszínre indították - tájékoztatott dr. Simon Marianna, az Országos Mentőszolgálat mentésirányításért felelős főigazgató-helyettese. - Az akkori beszélgetést a bejelentő szakította meg, így a mentésirányítónak lehetősége sem volt arra, hogy a kocsi elérhetőségét és kiküldésének lehetőségét megnézze, erről tájékoztassa a hívót. Munkatársaim a második beszélgetés végén tájékoztatták Tóth urat, hogy intézkedtek a beteg mielőbbi beszállítása érdekében.

A főigazgató-helyettes jelezte: valóban elhangzott olyan kérdés, hogy a telefonáló orvos-e. Szerinte erre azért volt szükség, mert a mentésirányítónak minél több pontos információt kell beszerezni a beteg állapotáról, s nyilvánvaló, hogy szakembertől más módon lehet kérdezni, mint egy laikustól.

- A rendelkezésre álló dokumentumok áttekintése és a rögzített hanganyag meghallgatása során megállapítottam, hogy a beteg gyógyintézetbe szállítása nem szenvedett késedelmet - szögezte le. - Ugyanakkor a mentésirányítók túlzott alapossággal feltett kérdései, egy-két szükségtelen megjegyzés nem szolgálták az egyébként is zaklatott bejelentő megnyugtatását, ezért eljárást kezdeményezek ellenük.Tóth Gábor leszögezte, legfontosabb, hogy édesanyja túlélte a bajt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!