Top 100

2016.11.15. 09:52

Ahol egy év 130 millió kilométer

Több éve a megyei TOP-lista élén áll a nettó 35 milliárd forintot meghaladó árbevételű Gartner Intertrans Hungária Kft. Ez nemcsak az adott cég, hanem általában a szállítás, a logisztika egyik legfontosabb részének súlyát is jelzi a gazdaságon belül. Köves Lászlótól, a társaság ügyvezetőjétől kérdeztük, hogy a szállítási módok között mekkora a szerepe a közúton történő fuvarozásnak?

Hajdu Péter

- A nemzeti, valamint az EU-s közlekedéspolitikai koncepciókban, illetve stratégiai elképzelésekben elsősorban környezeti megfontolások miatt mindig a vasúti, a vízi szállítás, illetve a kombinált szállítási mód szerepel kiemelten. Ugyanakkor a szállítási teljesítmények alapján az látható, hogy a közúti fuvarozás részaránya a legmagasabb a szállítási módozatok között. A tavalyi hazai árutonnakilométerben mért teljesítmények 67 százaléka közúti, 18 százaléka vasúti, 11 százaléka csővezetékes, a fennmaradó rész pedig vízi szállítás volt. Az EU-ban erősebb a közúti szállítás, 72 százalék körül van az aránya, 17 százalék a vasúté és 7,5 százalék a vízi közlekedésé, a maradék pedig a csővezetéké – mondja Köves László.

Köves László: – Ha a szállítási logisztika teljes vertikumát nézzük, beleértve a hajózást, vasutat, légi forgalmat, akkor az ötödikek, a tisztán közúti szállításban pedig a másodikak vagyunk. (Fotó: Pezzetta Umberto)

Hogy ez miért van így? Minden közlekedési módnak megvan az optimális működési területe. A vasút és a vízi közlekedés nagy távolságra nagy tömegek mozgatására alkalmas. A közúti szállítás a rugalmassága, a közvetlen rakodóhelyi elérhetősége miatt a leggyorsabb szállítási mód. Mint Köves László hozzáteszi, az ágazatnak ezt a helyzetét erősíti, hogy a mai gazdaságban senki nem akar tartósan készleteket raktáron tartani, erre likvid tőkét áldozni, ezért gyakorlatilag azonnali rendelések vannak, jellemzően időablakos szállításokkal. Erre pedig csak a közúti szállítás képes.

Arra is kíváncsiak voltunk, mekkora a Gartner részesedése a hazai fuvarozásban?

- A piaci részesedésekkel kapcsolatban többféle rangsor létezik éves szinten. Ha a szállítási logisztika teljes vertikumát nézzük, beleértve a hajózást, vasutat, légi forgalmat, akkor az ötödikek, a tisztán közúti szállításban pedig a másodikak vagyunk. Jelenleg 950 darab 40 tonnás szerelvénnyel rendelkezünk, ehhez 1350 gépjárművezető tartozik, a teljes létszámunk pedig 1800 fő. Létezik egy közúti fővállalkozói tevékenységünk is, amin belül 170-180 szerelvényt mozgatunk, ezek nem a mi járműveink, ilyenkor a fuvarfeladatok teljesítésével másik fuvarozókat bízunk meg. A fuvarozáson kívül közel 40 ezer négyzetméteres területen folytatunk raktározást is – vázolta fel a cég tevékenységét az ügyvezető.

Csatlós Attila szervizvezető átadás előtt ellenőrzi az új vontatókat (Fotó: Pezzetta Umberto)

Ha már itt tartunk: a magyar cég tulajdonosa az osztrák Gartner KG, amely német, román, cseh, görög és magyar leányvállalatokkal rendelkezik. Utóbbiak közül a zalaegerszegi székhelyű magyarnak a legnagyobb a járműparkja. Érdekes, hogy az említett, nagy darabszámú járműpark ellenére a telephelyen alig láttunk autót. Csak négy-öt vadonatúj vontató állt benn, azok is csak addig, amíg a gépkocsivezetőjük a kiszolgált, leadott járművük helyett át nem veszi őket. Azért nem az áll itt, hogy „a régi, öreg járművük helyett”, mert négy- öt éves gépjárművekre a magyar valóságban nem passzol az öreg jelző. A Gartnernél viszont a négy- öt éves kamionok az „öregek”, ezeket már leváltják. Addigra egyenként lefutnak körülbelül 600 ezer kilométert, lejár az optimális üzemidő és cserére kerülnek. Szerelvény ritkán jön haza. Mindig úton vannak, így jön össze az az újabb érdekes adat, ami szerint a cég autói évente összesen mintegy 130 millió kilométert futnak, és közel 4 millió tonna tömegű árut juttatnak el a megrendelőkhöz.

- A nemzetközi fuvarozásban már nagyon ritka a régi, klasszikus ingajárat fuvar, amikor egy export és egy import feladat tartozik egy fordulóhoz. Sokszög-fuvarozásnak mondjuk a jelenlegi gyakorlatot. A kamion elmegy például Olaszországba, onnan több harmadik országos fuvar feladatot teljesít az EU különböző tagországai között, és ezt követően jön vissza Magyarországra. Cégcsoporthoz tartozunk, és a cégcsoporton belül erős a leányvállalatok és az anyacég közötti együttműködés a fuvarfeladatok teljesítésében. Jelentősen megkönnyíti a munkát, hogy a járműveken, amelyekkel dolgozunk, olyan fedélzeti egység van, amely magában foglalja a helymeghatározó modult, a navigációs modult, a hang- és írásalapú kommunikációs egységet. A jármű mozgásáról, adott helyzetéről minden információ a rendelkezésre áll. A gépjárművezető a számítógépes rendszerből írásban kapja közvetlenül a fedélzeti egységre a következő feladat paramétereit, és a szakmai protokoll alapján megtervezi magának a feladat végrehajtását, amit egyeztet a diszpécserrel.

A cég fejlesztéseiről érdeklődve megtudtuk, huszonöt éve 36 járművel indultak, és jutottak el mára az említett 950-ig. E fejlesztés nagyobb hányada 2008 után valósult meg. A piac azóta is bővül, a fejlesztések folyamatosak. Ez egyet jelent a járműpark további bővítésével, és a legfontosabb meghatározója, hogy mennyi megfelelően képzett gépjárművezető áll munkára készen. A képzés fontosságát jelzi, hogy a társaság éves szinten közel 100 millió forintot fordít a gépjárművezetők gyakorlati oktatására.

Gartner Intertrans Hungária Kft.

Jelenleg 950 darab 40 tonnás szerelvénnyel rendelkezünk, ehhez 1350 gépjárművezető tartozik, a teljes létszámunk pedig 1800 fő

Ezek is érdekelhetik