MOBIL Zalaegerszeg

2017.05.19. 07:28

Mi is az a járműipari tesztpálya?

Zalaegerszegen 40 milliárd forintos beruházásból épül meg az a 250 hektáros járműipari tesztpálya, mely a híres boxbergi Bosch fejlesztési központnál is kétszer nagyobb lesz.

Mihály Szilvia

A zalai megyeszékhely határán épülő tesztpálya elsődleges célja az önjáró és elektromos autók fejlesztése, tesztelése. Ez a pálya nem lesz alkalmas autóversenyek megrendezésére, csak kutatási, innovációs célokat szolgál.

A komplexum területén még az idei évben elkészül a járműdinamikai modulok rész.

Itt zajlanak majd a dinamikai és fékfelületi tesztelések, és épül egy úgynevezett handling pálya, ami a gépjárművek kezelhetőségét vizsgálja. Elkezdődnek az önvezető autók tesztzónáinak és a kiszolgáló épületek építési munkálatai is.

Az egyedülálló, 4,5 kilométeres oválpálya várhatóan 2020-ra fejeződik be, itt a felső karéjban akár 250 km/h-s sebességgel és konvojban is közlekedhetnek a tesztautók.

A tesztpálya különlegessége lesz egy műváros, ahol fel tudják készíteni az önjáró járműveket a városi szituációkra. Háztömbök, alagutak, kereszteződések, parkolóházak, vasúti átjárók, fasorok, országút és autópálya szakaszok lesznek ennek a városnak a főbb részei.

Napjainkban a közúti balesetek 90%-át emberi tényezők okozzák, az önjáró autók bevezetése biztonságosabb közlekedést eredményez a közeljövőben.

Ma a sofőrsegéd szoftverek leginkább a tolatásban, parkolásban segítik az autósokat, de néhány év múlva már rendszeres lesz a hosszabb távú utakon is, hogy automata funkcióra kapcsolhatjuk gépkocsinkat.

A zalaegerszegi tesztpályán egyszerre több járműipari szereplő is tud dolgozni, hiszen elszeparált egységekből áll majd össze a komplexum.

Nagyon fontos, hogy a fejlesztési-, ipari titkok ne szivárogjanak ki. A legnagyobb biztonsági előírásokat betartva minden tesztelő egység részére külön rendelkezésre állnak műhelyek, garázsok, laboratóriumok, tárgyalótermek, éttermek, benzinkutak is.

Az új tesztközpont a Magyarországon működő autógyárak, és alkatrészgyártók mellett a túlzsúfolt nyugat-európai tesztpályákra várakozó szereplőket is ki tudja szolgálni.

A tesztpályán vizsgálni fogják az elektromos autók töltési lehetőségeit, és az önjáró autók kommunikációs funkcióit is. Ezek az okos autók egymással és az infrastrukturális környezetükkel (lámpák, okos utak, műholdak) is kapcsolatot tudnak létesíteni.

Az I. Mobil Járműipari és Logisztikai Szakkiállítás és Konferencián lehetőség lesz a tesztpálya üzemeltetőivel, és a szakember képzésben részt vevő közép- és felsőfokú oktatási intézetek képviselőivel is találkozni.

Ezek is érdekelhetik