Lóerő

2016.10.13. 16:25

Téligumi: Anyaguk miatt nem romlik a tapadásuk a hidegben sem

Zalaegerszeg - A szeptemberi nyár után hirtelen köszöntöttek be a hideg napok, a reggeli gyakori zima miatt már ne halogassuk a nyári gumiabroncsok leváltását.

Arany Gábor

- A fagyos reggeleken a nyárra való gumiabroncsok már nem teljesítenek jól, romlik a tapadásuk. Ez különösen igaz, ha 7 Celsius fok alá esik a hőmérséklet - figyelmeztetett Németh Csaba, egy egerszegi, autógumik forgalmazásával foglalkozó cég vezetője. - A téligumik a speciális összetételüknek köszönhetően nem vesztik el rugalmasságukat a hidegben sem. Arra azonban figyeljünk, hogy a profilmélységük legalább 4 milliméter legyen, mert e nélkül csak száraz úton teljesítenek jól, hóban, latyakos úton viszont már nem biztonságosak. Ha a profil megfelel, a korát ellenőrizzük; gondos használat, szakszerű tárolás mellett akár tíz évig is használható - tette hozzá.

Az élettartam szempontjából a mechanikai sérüléstől való megóvás mellett a megfelelő légnyomás betartása nagyon fontos. Ennek jelentőségét elismerve az unióban 2014. november 1-je után csak olyan új autót lehet forgalomba helyezni, amelyikben van légnyomás ellenőrző rendszer. Ez lehet aktív vagy passzív, a működési elvtől függően. A jeladó miatt célszerű külön felnin használni a nyári, illetve a télre való gumiabroncsokat, szólt a jó tanács.

Fagyosak a reggelek, már nem nagyon érdemes halogatni a nyári gumiabroncsok leváltását Fotó: shutterstock

- A gumi márkájának kiválasztása előtt tájékozódjunk, nem mindig a legolcsóbb a legjobb döntés, különösen hosszú távon. Ragaszkodjunk a gyári előírású mérethez, ha létezik váltóméret, akkor a keskenyebb jobb télre. Ez a havas, latyakos burkolaton jobb tapadást biztosít, kevésbé hajlamos felúszni - magyarázta.

Fontos, ha cserélünk, akkor mind a négy kerékre kerüljön téligumi. Ennek tapadása jelentősen eltér a nyáritól, ezért veszélyes helyzetet teremthet, ha csak a hajtott tengelyre, azaz manapság általában az elsőre kerül téligumi. A személyautók zöme amúgy is orrnehéz, emiatt elől jobb a tapadás. Ez viszont azt eredményezi, hogy a hátulja könnyen kitör, amit a vezető nem tud kivédeni. Emiatt figyeljünk arra is, hogy a kopottabb gumiabroncs mindig előre kerüljön. Ha ott következik be a tapadásvesztés, azt a vezető hamar érzékeli, hiszen szokatlanul könnyűvé válik a kormány, romlik a hajtás, emiatt kénytelen a tempóból is visszavenni. Hátsókerekeknél a tapadás csökkenése nem érzékelhető ilyen jól, ami váratlan kifarolást, megpördülést, végső soron balesetet okozhat - mondta.

Végezetül: a felnire szerelt abroncsokat fektetve, a felni nélkülieket állítva, időnként megforgatva, száraz, sötét, hűvös helyen tároljuk.

Ezek is érdekelhetik