Lóerő

2015.01.08. 12:45

Ajándékként jött az öreg kocka Merci, mely egy veterán Skodát cipel

Nagykanizsa - Már 37 éves, és habár ez esetében nem számít fiatal kornak, még mindig szépen muzsikál. Jó vásár volt, főleg, hogy gazdája, Gulyás Béla ajándékba kapta a feleségétől.

Horváth-Balogh Attila

Hogy „kiről" is van szó? Egy Mercedes 207-es kisteherautóról, amire azért volt szüksége az amatőr autóversenyzőnek, hogy veterán, 1962-es gyártású Škoda Octavia Super-ét könnyen tudja egyik versenyhelyszínről a másikra szállítani.

Gulyás Béla érthető büszkeséggel pózol a Mercedes 207 előtt. Fotó: Szakony Attila

– Mindig gondban voltunk azzal, hogy miképpen juttassuk el a lehető legegyszerűbb módon a versenyautót adott esetben az ország legtávolabbi pontjára is – bocsátotta előre Gulyás Béla. – Ezt tudván, a feleségem tavaly karácsonyra ajándékba megvette nekem a Mercedes-t. Galamboki versenytársam árulta jelképes összegért, de nekem annyi pénzem sem volt... A Mercedes teherautók közt ez a legelső kocka széria. Utána többféle motortípussal és változattal próbálkoztak, de a hírek szerint ez sikerült a legjobban. Kettőezer-négyszáz köbcentis szívódízel motorja van, aminek még így, 37 évvel a gyártása után is csodálatos a hangja, nagyon szépen duruzsol és ami a ritkaság: alig-alig kormol. Rengeteg munkánk volt vele, de két barátommal közösen apránként teljesen felújítottuk.

Mint azt Gulyás Béla elmondta: a kisteherautó régebben egy építési vállalkozóé volt, aki nyilván, építőanyagok, cement, tégla, sóder szállítására használta, ami bizony, eléggé megviselte a járgányt. Ez konkrétan azt jelenti: a karosszériának és a felépítménynek szinte nem volt olyan része, amit ne támadt volna meg a korrózió.

– Az autót lényegében teljesen szét kellett vágni és újra összerakni, a platója is totálisan szét volt rohadva, újjá kellett építeni, az alvázat, a futóművet rendbe rakni, és persze, a motorhoz is hozzányúltunk, teljes generált igényelt, mert harmatgyenge volt. Ma már szépen jár, de azért most se nagyon lehet hajtani, mert érezni, hogy erőlködik, így csak nyolcvanas tempóval megyek vele – fűzte hozzá a zalakarosi Pro-Log Autósport Egyesület versenyzője. – Való igaz, ez nem túl gyors, viszont ezzel a sebességgel talán még Kínáig is bírná, meg vissza...

 

A fogyasztásról elárulta, 8-9 liter körül alakul, tehát meglehetősen kedvező.

– A benzines autóm többet eszik, most úgy 10-12 liter körül – jegyezte meg nevetve.

Az autó belsőjéről pedig annyit: minden maradt az eredeti állapotban, csak az ülést cserélték ki egy Peugeot-ból vett kényelmes ülőalkalmatosságra.

Persze, egy öreg autón állandóan van mit fabrikálni. Gulyás Béla ehhez az interneten is talált partnereket. Mint mondta, rengeteg komment fut oda-vissza a mercis szakiktól, mert megoldandó rejtély mindig akad...

A TEHERGÉPJÁRMŰVEK ŐSEI

Benz 1883-ban alapította Mannheimben vállalkozását és 1895-ben mutatta be Benz Motor Bus néven az első autóbuszt, amely menetrend szerint szállította utasait Siegen Netphen és Deutz városok között. Daimler cége, a DMG 1896-ban szállította le négy lóerős, 1,5 tonna teherbírású első haszonjárművét Londonba. Benz az évben megjelent a mai transzporterek ősének tartott, 300 kilogramm hasznos teherbírású szállítójárművel. 1897-ben Daimler is piacra dobta kisáruszállítóját, és a következő évben készült el első nehéz kategóriájú tehergépjárműve, öt tonna hasznos teherbírással.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!