Lóerő

2014.04.24. 11:35

Akár egy autó

Nagykanizsa - A kurblis időszak rég a múlté, ma már a traktorokban is ugyanolyan kényelemmel találkozunk, mint egy jobb minőségű személyautóban. Minden igazi high tech. Mi egy ultramodern Steyr-t nézhettünk meg.

Horváth-Balogh Attila

A Steyr Ausztria egyik nemzeti kincse, a gazdák lokálpatriótaként gondolkodva szinte kivétel nélkül e márka traktoraival dolgoznak a földeken. Ám a kezdet nem volt ilyen békés, sőt.

– A Steyr-Puch cég fegyver-, illetve harckocsigyártással indított, csak aztán kezdett el járműveket, teherautókat készíteni, egyébként ezek a funkciói máig meg is maradtak – hallottuk Bogár Ferenctől, a Steyr erőgépeit forgalmazó regionális vállalkozás termékmenedzserétől. – A traktorgyártás 1945-ben vette kezdetét a Sankt Valentin-i üzemben. A robusztus, egyszerűen előállítható dízelmotoros széria hamar népszerűvé vált a gazdálkodók körében, hiszen megbízható gépnek bizonyult. A Steyr 1947-ben dobta piacra a 26 lóerős, 2661 köbcentiméter lökettérfogatú, Steyr 180 jelzésű modelljét. Az igazi nagy piaci robbanást azonban az 1949-es év és a Steyr 80 hozta. A modellt 1949 és 1964 között gyártották, s a 15 év alatt több, mint 45 ezer darab lelt gazdára a mindössze 13 lóerős, 1330 köbcentis, egy hengeres traktorból. A gyár az 1950-es években már szinte valamennyi teljesítménykategóriában kínált tartós és modern traktorokat. Napjaink Steyr traktorjai pedig szinte már vadászgépnek számítanak a kezdetek modelljeihez képest.

Hogy mire gondolt Bogár Ferenc? Mint mondta, erőgépeiket az ismert Cummins-Iveco közös fejlesztésű FPT-motor hajtja, melynek fogyasztási paraméterei kitűnőek. A kiváló motorhoz kiváló sebességváltó társul – más márkákkal ellentétben a gyártó nem teherautókból, vagy buszokból átvett váltókat, hanem a régi, Steyr-Puch harckocsikból kölcsönzött, ám sokszorosan továbbfejlesztett és modernizált fokozatmentes sebességváltót használ 2000 óta. A poros, forró levegőtől vibráló fülke pedig már a múlté, a vezető teljes komfortban dolgozhat. Egyre jobban terjed a tetőablak, ami főleg a homlokrakodó használatánál jön jól. Extra felszereltségként rendelhető digitális klíma, illetve a modern személygépkocsikból is ismert előmelegítő, mely révén a traktoristának nem kell jégvirágos kabinba beülnie téli reggeleken. A gép működési folyamatai, beállításai egy nagy méretű érintőképernyős kijelzőn követhetők nyomon, a munkagépek pedig joystickkal vezérelhetők.

S végül ejtsünk pár szót a külcsínről is: ma már a klasszikus piros-fehér lakkozástól eltérő szín használatára is van lehetőség, ha a vevő éppenséggel úgy kívánja.

– Traktoraink itthon 50 kilométeres óránkénti maximális sebességgel kerülnek forgalomba, mert a hazai szabályok ezt engedélyezik, de kaphatók 70, illetve 90-es tempóra képes gépek is, ilyeneket például a sztrádák karbantartásánál alkalmaznak – tette hozzá. – Ezzel együtt a magyarországi erőgépekbe is rendelhető az autókból már jól ismert blokkolásgátló.

Ezek is érdekelhetik