Lóerő

2013.10.10. 13:30

Télit, mind a négyre

Címkék#téligumi

Zalaegerszeg - Ha már cserélünk, akkor mind a négy kerékre kerüljön téli gumi, erre hívja fel a figyelmet a szakember.

Arany Gábor

Az elmúlt hét fagyos reggelei sokakat arra ösztönöztek, hogy rászánják magukat az abroncsváltásra. Ez 7 Celsius fok alatt már indokolt, különösen, ha mindennap használni kell az autót.

– A nyári és a téli gumiabroncs tapadása jelentősen eltér, ezért veszélyes helyzetet teremthet, ha csak a hajtott tengelyre, tehát manapság általában az elsőre kerül téli gumi – magyarázta a zalaegerszegi Karamcsi József, egy gumiszerviz vezetője. – A személyautók zöme amúgy is orrnehéz, emiatt elől jobb a tapadás. Ez viszont azt eredményezi, hogy a hátulja könnyen kitör, amit a vezető nem tud kivédeni. Emiatt figyeljünk arra is, hogy a kopottabb gumiabroncs mindig előre kerüljön. Ha ott következik be a tapadásvesztés, azt a vezető hamar észreveszi, hiszen szokatlanul könnyűvé válik a kormány, romlik a hajtás, emiatt kénytelen a tempóból is visszavenni. Hátsókerekeknél viszont a tapadás csökkenése nem érzékelhető ilyen határozottan, ami váratlan kifarolást, megpördülést, végső soron balesetet okozhat – mondta.

Helyükre kerülnek a téligumival felszerelt gumiabroncsok, Kovács Krisztián pár perc alatt végez. Fotó: Pezzetta Umberto

Hazánkban a személygépkocsik gumiabroncsát jogszabály szerint 1,6 mm profilmélységig szabad használni. Ez az előírás, de téli guminál 4 mm alatt már felére csökken a kapaszkodóképesség, így ez alatt már csak „váltóguminak" jó. Azaz, ha tél végén azt látjuk, hogy ennyire elkopott a profil, akkor hagyjuk fenn és nyáron „használjuk el". A profilmélységet műszer nélkül is ellenőrizhetjük: a 100 forintos érmét a vájatba helyezve, ha nem látszik ki az ezüst sáv, akkor még jó. Arra is figyeljünk, hogy hány éves a gumiabroncs.

– A hazai átlagos személyautós futásteljesítmény alig 8000 kilométer évente, ilyen használat mellett 6-7 évig is megfelelő lehet a gumiabroncs, ha egyébként nem sérült meg – mondta. – Télre az adott típushoz ajánlott alapméretű abroncsot válasszunk, nyáron lehet szélesebbet is alkalmazni, de télen, havas burkolaton ez rontja az úttartást. Ha megtehetjük, akkor külön felnin legyenek a téli és a nyári abroncsok, bár a mai modern gépekkel a le- és felszerelés nem veszi igénybe a gumikat. Akárhogy is döntsünk, a csere alkalmával a kiegyensúlyozás ne maradjon el – tette hozzá.

Karmacsi József elmondta, hogy aki keveset autózik, és különösen télen ritkán kell autóba ülnie, azok számáramegoldás lehet a négyévszakos gumiabroncs használata. Ebből viszont a jó minőségűt kell választani, mert csak azoktól várható el megfelelő „teljesítmény". Aki ilyet választ, azzal azért számoljon, hogy néhány országban téli útviszonyok között nem minden esetben engedik közlekedni az ilyennel felszerelt járműveket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!