Lóerő

2013.06.03. 14:48

A Zaporozsecek barátai

Zalaegerszeg - Ami másnak dübörgés, az nekik muzsika. A jellegzetes bufogó hang már messziről üzent, Zaporozsecek közelednek, a múlt hét végén második országos találkozójukat tartották a márka magyar megszállottai.

Arany Gábor

Nincsenek sokan, mert a hazánkba a szovjetérában, 1971-82 között behozott 22 ezer darabból tíznél kevesebb működő darab maradt. Ezekkel látogattak el gazdáik megyénkbe. Pakodon volt a jelképes főhadiszállásuk lévén, hogy az ország első veteránminősítést két éve elnyert Zaporozsecét a pakodi Bándi Tamás állította helyre. A léghűtéses 1196 köbcentis farmotor hajtotta, 1973-ban gyártott autó 14 hónap munkájával élesztette újjá, erről a Zalai Hírlapban annak idején beszámoltunk.

Fotó: Katona Tibor

- Ez a harmadik Zaporozsecem, az első kettőt nem sikerült működőképes állapotba hozni - ezt már a Fótról érkezett Kalma Kristóf árulta el. A 28 éves operatőr három éve vette birtokába az 1975-ben gyártott, 986 A jelű - a karosszéria oldalán hátul kialakított szellőzőnyílások miatt - kopoltyúsnak is becézett Zapit, amit barátaival hármasban üzemeltetnek.

- Véletlenül került hozzánk, ismerősöm hívta fel a típusra a figyelmünket, de először nem nagyon örültem neki. Már volt egy régi Wartburgom, ezért nem idegen tőlem a régi autó. Végül ennek az egyedisége fogott meg, hát belevágtunk. Az első példánnyal kudarcot vallottunk, és bizony a második is a bontóban végezte, de ez harmadik 968 A már  bevált. Mi szervizeljük és rendszeresen túrázunk vele - magyarázta.

Fotó: Katona Tibor

A 37 éves Szabó István csak három évvel idősebb, mint a Zaporozsece, amivel Szolnokról érkezett. Benne a Zapi-rajongás Kalma Kristófhoz képest régebbi keletű, mert családja a '80-as évek elején ilyennel járt.

- Ezért nálam ez a hobbi egy részt érzelmi indíttatású - kezdte. - Korábban is foglalkoztam veteránautókkal, s úgy gondoltam, olyan típust mentek meg, amit mindenki ismer az országban, de ma már alig található belőle - magyarázta. - Az autóm tavaly márciusban kapta meg a veteránminősítését, és azóta rácáfolt egykori rossz hírére. Sok ezer kilométert túráztunk vele mindenféle meghibásodás nélkül - büszkélkedett.

Fotók: Katona Tibor

Szabó István a civilben is hű az öreg autókhoz, mert a hétköznapokon 1987-ben gyártott Dacia 1310 TX kombit hajt. Különleges példány is felbukkant, mert eljött a találkozóra Győrből az ország egyetlen Zaporozsec 965 jelű modellje. Ez a bogárhátú annyira ritka nálunk, hogy az autók iránt komolyabban érdeklődők is a legtöbbször összekeverik a Fiat 500-zal, illetve Zastava 750-nel.  A háromnapos találkozó résztvevői ellátogattak a megyeszékhelyre, felkeresték Keszthely és Hévíz nevezetességeit, elpöfögtek a sümegi várhoz is.  Jövőre lehet, hogy még nagyobbat gondolnak, és elgurulnak Zaporozsje városába, Ukrajnába, ahol anno a Zaporozsecek születtek. Egy biztos, ha valóra váltják ezt a tervüket, az úton nem lesz gond az alkatrész utánpótlással, meg a szervizzel, mert a határon túl még sokfelé látni ezeket az egyszerű szerkezetű, olcsó kisautókat és szinte minden kapható a Zapikhoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!