Lóerő

2009.07.24. 13:19

Zastava 750: lassú, de "veszélyes" (fotóval)

Nagykanizsa - A téglagyári garázssoron egy Zastavát kerestünk. Opel, Audi és Suzuki mellett vitt el az utunk, míg leghátul, a sarokban, egy apró Fiat 500-as gubbasztott. Már épp elkeseredtünk volna, de az előkerülő tulajdonos, Kozics János felvilágosított: megtaláltuk a jugoszláv csodát!

Benedek Bálint

- Bizony, szinte megtévesztésig hasonlít egy Fiatra, ám annál jóval értékesebb: ez egy 1967-es Zastava 750-es veterán autó - büszkélkedett Kozics János. - A járgány alkatrészeinek háromnegyede eredeti, ez a feltétele a veterán minősítésnek, melyet öt évre adnak ki.

A tulaj öt éve egyedi járgányt szeretett volna venni, s akkor talált rá a hófehér apróságra, mely azonnal lenyűgözte. A Fityó akkor még ütött-kopott volt, de az új tulajdonos kezeinek hála mára visszanyerte eredeti formáját.


Kozics Jéános keze munkáját és szakértelmét dicséri, hogy ez a Zastava a negyedik ikszen túl is a legjobb formáját hozza
MTI-Fotó: Varga György

- Az 500-as Fiat léghűtéses és harmónikatetős volt, ezzel szemben ez a Zastava vízhűtéses és merevtetős, de a motorja amúgy is teljesen más - így Kozics János. - Érdekesség még az ajtó, mely az 1967-es példányokon hátrafelé nyílik. A tervezők később belátták, hogy ez rendkívül veszélyes, hisz a menetszél feltépheti, ezért átalakították.

S ha már a menetszélnél tartunk: az autó teljesítménye 29 lóerő, a tulajdonos tapasztalatai szerint 80 kilométer/óra az utazósebessége, ám a 100-as tempót is el lehetne vele érni. (más kérdés, hogy a kilométeróra nagy mellénnyel 120-ig van bosztva...) De Kozics Jánost egyáltalán nem a sebesség érdekli, a retró fíling miatt ül be nap mint nap a volán mögé. De - főleg manapság - az autó fogyasztása is rendkívül dicséretes: 28 literes tankja tartalma olykor 600 kilométerre is elég. S Kozics János Zastavájával részt vesz a fanatikus veteránautósok évenkénti találkozóin is, ahol alkalom nyílik megcsodálni a (közel)múlt emlékezetes típusait.

- Tudomásom szerint működő 750-esből ez az egyetlen darab van a megyében, illetve a garázsomban már készül a három évvel fiatalabb piros színű testvér . Utóbbit pusztán alkatrésznek vettem, hogy abból szereljem fel a fehéret, aztán abban is megláttam a lehetőséget, sajnáltam szétszedni, így hamarosan abból is közlekedésre alkalmas autó lesz. Ha az embert egyszer elkapja a gépszíj , nincs menekvés, ez az autó teljesen magával ragad. A megjelenése lenyűgöző, egykor a jugoszláv rendőrség használta, sőt, kicsinysége ellenére családi autóként rajongtak érte.

- Valóban, elöl a szülők kényelmesen elfértek, hátulra pedig a gyerekek fészkelhették be magukat. A biztonság nem erős oldala, mondhatnánk életveszélyesnek is, hiszen egyik oldalon sincs rajta visszapillantó tükör, de hiányoznak belőle a biztonsági övek is - tette hozzá a gyűjtő, aki az autókon kívül még számos veterán motor, és a Csodaszarvasnak keresztelt fakormánymarkolatú kerékpár felújításán is dolgozik.


Barangoljon LÓERŐ rovatunk cikkei között! Klikk IDE!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!