Kultúra

2012.03.13. 06:27

Bernáth Aurél festőművész 30 éve halt meg

"A művészet sorsa a természettel való vita"- fogalmazta meg hitvallását Bernáth Aurél kétszeres Kossuth-díjas festő, aki harminc éve, 1982. március 13-án halt meg.

MTI

Az érzékeny, intellektuális művész kipróbálta az impresszionizmus, a nagybányai tradíciók, a plein air, az expresszionizmus művészi eszközeit, végül a hallatlanul finom részletek és a kemény, határozott vonalak ellentétének alkalmazásában találta meg saját hangját. Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának portréja:
Bernáth Aurél 1895. november 13-án született a Somogy megyei Marcaliban. 1915-től a nagybányai művésztelepen tanult ösztöndíjjal, 1916-ban bevonult katonának, a következő évben megsebesült. A keszthelyi katonai kórházban lábadozva kötött életre szóló barátságot Egry Józseffel, a balatoni táj festőjével.
   
Leszerelése után a modern festészeti irányokkal kezdett ismerkedni, Kassák Lajossal és az aktivistákkal is kapcsolatba került. 1921-től Bécsben élt, csontfaragóként kereste kenyerét, esténként pedig albumát sokszorosította. Expresszionista munkáit méltatta a Nyugat, Bernáth számára mégis négy vívódásokkal teli év következett Berlinben, ahol magát alkalmi munkákból, lapkihordásból, dioráma-készítésből tartotta fenn. Úgy érezte, mondanivalóját már nem tudja az addigi módon kifejezni, ezért elhatározta: "újra kezdi a festészetet".
   
Saját stílusának megtalálásában mérföldkő lett Csendélet sakktáblával című pasztellje, amelyet bársonyos felület, könnyed légiesség jellemez, és amelyen már jelen van a szemlélődés, a lírai előadásmód.
   
A művész 1926 őszén Budapestre költözött, feleségül vette Pártos Alice-t, aki az orvosi egyetem befejezése után a pöstyéni szanatóriumban kapott állást. Bernáthék ettől kezdve csak télen költöztek föl Budapestre. Bejárták Európát, olaszországi útjuk emlékét őrzi a hatalmas méretű, Riviéra című vászon. Bernáth a posztimpresszionizmus sajátosan magyar változatát alakította ki, a látvány tökéletes optikai illúziója helyett a kompozíció, a szín és a mondanivaló kerül előtérbe.
   
1928 szeptemberében az Ernst Múzeumban rendezett nagy sikerű kiállítást, és megkapta a legnagyobb hazai elismerést, a Szinyei Társaság nagydíját, egyben a társaság tagjává választották. E korszakának alkotásain felerősödik a meditatív, filozofikus megközelítés, nem a látványt festette meg, hanem annak látomásszerű élményét. Kiemelkedő alkotása a Tél, melyet a reménytelenség szomorúsága hat át, valamint a többször megfestett Éjszaka lepkékkel.
   
A harmincas években egyre több alakos festményt találunk Bernáth alkotásai között: Önarckép sárga kabátban, Önarckép rózsaszín szobában, Pásztorfiú, Kikötőmunkás.
   
A második világháború idején aktív szerepet vállalt a fasizmus elleni küzdelemben, 1942. március 15-én beszédet mondott a Népfront híres, a Petőfi-szobornál rendezett tüntetésén. A háborús években képein az addig lírai stílust ridegebb színvilág és ábrázolás váltotta.
   
1945-ben a Képzőművészeti Főiskola tanára lett. 1948-ban és 1970-ben Kossuth díjat, 1950-ben Munkácsy-díjat kapott. 1951-ben festette A munkásmozgalom kezdete az építőiparban című, hatalmas méretű pannóját, 1968-70 között készült Munkásállam című alkotása, az MSZMP KB akkori székházába, amely ma a Képviselői Irodaház. Művét a rendszerváltás után lefüggönyözték és át akarták helyezni, de hatalmas méretei miatt ez drága és nehéz lett volna, így végül a kép helyén maradt és ma is látható.
   
Bernáth Aurél számos elméleti és önéletrajzi vonatkozású művet jelentetett meg, közöttük az Így éltünk Pannóniában címet viselő ifjúkori visszaemlékezést.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!