Kultúra

2011.05.24. 17:00

A hagyományos és az alternatív oktatás határmezsgyéjén

A kehidakustányi Deák Ferenc Általános Iskolát működtető Suli Harmónia Alapítvánnyal ugyan szakítani akar az önkormányzat, de ez az intézmény létét nem veszélyeztetheti. Minderről a legutóbbi Falujárás alkalmával lezajlott beszélgetésen hallottunk.

Horányi Árpád

 


A községi önkormányzat iskolafenntartás melletti elkötelezettsége egyébként hosszú távú: bizonyíték erre az, hogy az oktatási körülmények a korszerűségnek minden tekintetben megfelelnek, 2008- ban újonnan elkészült épületben folyik a tanítás, a beruházás pedig teljes egészében önkormányzati önerőből valósult meg.

- Biztos vagyok benne, hogy kevés olyan falut lehet találni, ahol az utóbbi tíz évben hasonló anyagi erőfeszítést vállalva iskolát építettek volna - mondta Kánnár Zsolt igazgató. - A falusi iskola jóval több annál, mint egy oktatási intézmény: ez tudásközpont, szellemi műhely, ezenfelül nagy szerepe van a lakosság összetartásában.

A nyolcosztályos iskolába jelenleg 60 diák jár, a létszám kis mértékben ugyan, de növekszik: 3 éve 54 tanuló volt, idén 11 első osztályost írattak be. Körzeti szerepet is jelez néhány Zalaszentgrótról, Zalaszentlászlóról és Zalaapátiból bejáró nebuló.

- Vannak vonzerőink - folytatta az igazgató. - Órarendi keretek közt szerepel az úszásoktatás a fürdővel való együttműködésben, heti 2 órában zajlik karateóra zalaszentgróti edzővel, a helyi sportegyesület segítségével. Német és angol nyelvet oktatunk, tagja vagyunk a Nyitott Világ Alapfokú Művészetoktatási Intézménynek, ennek kertében festő és színjátszó szak működik nálunk. Számítástechnikai eszközökkel, internetkapcsolatokkal jól ellátott az intézményünk.

Módszertanilag is korszerű utakat járnak.

- Vallom, hogy az oktatás minősége sohasem múlik az osztályok létszámán, a színvonal igazi kulcsa az élményközpontú pedagógia - hangsúlyozta Kánnár Zsolt. - Ebben teljesedik ki a már említett tudásközpont szerep, igen összetett feladatokkal. Benne van a tehetséggondozás, a hagyományőrzés megjelenítése, az identitás kialakítása, hogy a gyerekek ismerjék lakóhelyük értékeit, legyenek azokra büszkék. Pedagógiai programunk egyik alappillére a projektrendszer. Ebben feldolgoztuk a falutörténetet, készítettünk családfákat, környékbeli földrajzi elemzéseket. Ezek olyan komplex munkák, amik összefűzik a tantárgyi keretek közt elsajátított ismereteket. Ahogy az igazgató fogalmazott, az alaptantervi tananyagokat „turbózzák fel” az összetett munkákkal.

-  A hagyományos és az alternatív oktatás határmezsgyéjén járunk – mondta. – Már a tanévkezdést is igyekszünk élményé tenni a hagyományos erdei iskolai programmal: ezt zsilipelésnek hívjuk, ami annyit jelent, hogy a nyári szünet után ne azonnal kényszerüljenek iskolapadokba a gyerekek. Van egy hetes átmenet, melyben kiválasztott témát dolgozunk fel az iskola falain kívül. Az elmúlt években „elfoglaltuk” Rezi várát, körüljártuk a Deák-hagyományt, megismertük Kallósd történetét, idén szeptemberben majd a Zala-part lesz a soron élővilágával, környezetével, vízminőségével, a hozzá kötődő hagyományokkal.

 

 

Kánnár Zsolt Pölöskefőről indult a pedagógusi pályára. Az ELTE bölcsészkarán magyar-történelem szakon végzett ´90-ben, majd hitoktatói végzettséget szerzett. Budapesten kezdett tanítani, alapítványi iskolában. Zalába 2001-ben került vissza, Újudvaron tanított 2006-ig. Egy év múlva pályázattal nyerte el mostani igazgatói székét. Lakóhelye Pölöskefő, két lánya ott jár iskolába, fia szeptembertől lesz elsős.

 

 Képek a falujárásról itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!