Külföld

2011.09.08. 09:06

Repülőgép-szerencsétlenség Jaroszlavlban: jékorong-csapat tagjai haltak meg

Moszkva - Jaroszlavlban, ahol szerdán lezuhant egy Jak-42 típusú repülőgép a fedélzetén a helyi Lokomotiv jégkorong-csapattal, csütörtök reggelre megtalálták mind a 43 áldozatot, a két életben maradt utas életéért pedig harcolnak az orvosok. A csapat újjáépül a többi klubtól érkező játékosokból.

MTI

A sérültek egyike súlyos, a másik válságos állapotban van. Égési sérüléseik kezelésére a fővárosból rendeltek ki szakorvosokat. 

A Jaroszlavli területen háromnapos gyászt rendeltek el a sportolók emlékére. A Lokomotiv székházához virágokat, gyertyákat visznek az emberek, és egész Oroszországban sok sportrendezvényen gyászszalaggal versenyeznek csütörtökön a sportolók.  
   


Jaroszlavlban szerda óta nemzetközi politikai fórumot tartanak, amelyre sok külföldi politikus mellett csütörtökön oda utazik Dmitrij Medvegyev elnök is. Hivatalos közlés szerint legelőször felkeresi a baleset helyszínét, és értekezletet is tart az illetékes főhatóságok képviselőivel. 
   
A gép "fekete dobozait" csütörtökön reggel még keresték, a feltételezések szerint a víz alá került farrészben vannak.  
   
Az áldozatok többségét a Volgában, illetve az ott beleömlő Tunosonka folyóban találták meg, a helyi Tunosna repülőtértől nem egész két kilométernyire, ahová a gép mintegy 100 méteres magasságból zuhant. 

Az első feltételezések szerint a Jak-42 egy antennába ütközhetett felszállás közben, vagy három hajtóműve közül az egyik felmondta a szolgálatot. Szakértők a csütörtöki lapokban elmondták: a Jak-42 két hajtóművel gond nélkül repül, de a felszálláshoz mindháromra szükség van.
   
A gépet a Jak-Szervisz elnevezésű charter légitársaság üzemeltette, és az űrkutatás terén tevékenykedő Hrunyicsev Intézettől bérelte. Belül egyetlen VIP-szalonnak van berendezve, és a lapok értesülései szerint gyakran vették igénybe sportcsapatok. Ez volt a társaság egyetlen ilyen gépe, a további négy Jak-40-es.
   
A Jak-42 közepes távolságokra a Jakovlev intézetben tervezett gép, amelyet az Il-18 és a Tu-134-es gépek felváltására szántak. Első ízben 1975-ben emelkedett a levegőbe, és széles közben 1980 végén kezdték használni. A gép utazósebessége 810 kilométer/óra, utazó magassága 9100 méter, egyhuzamban 2900 kilométert tud megtenni, 120 utasra tervezeték, személyzete két pilóta és egy fedélzeti mérnök. A szmolenszki és a szaratovi repülőgépgyárakban gyártották 2002-ig, összesen 183 darab készült, és ebből többet szállítottak Kubába és Kínába. Az összes Jak-42 közül 9 szenvedett balesetet, 562 emberéletet oltva ki.
   
Oroszországban igen gyakoriak a légi balesetek, és nem telik el úgy nap, hogy a hatalmas országban legalább egy-két géppel ne lenne menet közben műszaki probléma, a kényszerleszállások mindennapiak. A szakértők ezt a csütörtöki lapokban is a géppark elöregedésével hozzák összefüggésbe, valamint azzal, hogy a kisebb magántársaságok elsősorban a pénzkeresetet tartják szem előtt, s nem a biztonságot.
   
Szergej Sojgu, a rendkívüli helyzetek minisztere a minap úgy nyilatkozott: magánvéleménye szerint ahhoz, hogy kevesebb repülőgép zuhanjon le, nem az orosz repülőgépipart kellene támogatni és várni az eredményeket, hanem annyi új gépet kellene vásárolni, amennyire szükség van. Gennagyij Gudkov, az állami duma biztonsági kérdésekkel foglalkozó bizottságának elnök-helyettese emlékeztetett az utóbbi idők hajó- és repülőgép-baleseteire, és úgy vélte, ez azt mutatja, hogy "a nemzet minden téren degradálódik".

Újjáépül a Lokomotiv csapata

Újjáépül a többi klubtól érkező játékosokból a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapata, amelynek teljes kerete odaveszett a szerdai légi katasztrófában.

Alekszandr Medvegyev, az orosz nyílt profiliga (KHL) elnöke a csütörtöki rendkívüli elnökségi ülés után elmondta: a többi 23 klub önkéntesen legfeljebb három játékost adhat át a Jaroszlavlnak, amely így várhatóan 40-45 hokisból választja ki új keretét.
A KHL 2011/12-es idénye szerdán rajtolt, ám a tragédia miatt félbeszakadt a Szalavat Julajev-Atlant nyitótalálkozó. A bajnokság jövő kedden folytatódik, addig az összes meccset elhalasztották.

Két-három nap alatt új csapat épülhet

Más klubtól kaphat játékosokat a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapata, amelynek teljes első kerete szerdán légi szerencsétlenség áldozata lett.
Vjacseszlav Fetyiszov, az orosz nyílt profiliga (KHL) felügyelőbizottságának elnöke - aki maga olimpiai és világbajnok, Stanley Kupa-győztes hátvéd volt - csütörtökön a Russzija24 televíziónak elmondta: a tragédia után néhány órával már több hokis is jelezte, hogy szívesen játszana a Jaroszlavl színeiben.
   
"Ez is egy példa, hogy milyen elhivatottak a játékosaink, és milyen komoly hagyománya van nálunk a sportágnak" - tette hozzá Fetyiszov, hozzátéve: a többi klub szurkolói is támogatják az ötletet. A Szpartak Moszkva drukkerei azt az álláspontot képviselik, hogy azok a hokisaik, akik utánpótlás korukban szerepeltek a Jaroszlavlban, térjenek vissza anyaegyesületükbe.
   
Fetyiszov szerint akár 2-3 nap alatt fel lehet tölteni a Lokomotiv keretét a többi klubtól érkezőktől, és ez a csapat folytathatja a KHL-szezont. Úgy véli, a legjobb megoldás az lenne, hogy az új csapat edzőjének a helyi korosztályos együttest irányító Pjotr Vorobjovot kérnék fel.
   
Nem ez lenne az első eset, hogy katasztrófa sújtotta klubot a többi csapat játékosaival töltenék fel: 1979-ben a Pahtakor Taskent labdarúgói haltak meg légi szerencsétlenségben. Akkor a többi csapat adott futballistákat, és úgy folytatódott a szovjet bajnokság - azzal a kikötéssel, hogy a Taskent három évig nem eshetett ki az élvonalból.

Tanácskozás a hogyan továbbról

Az orosz nyílt profi jégkorongligában (KHL) érdekelt klubok vezetői közösen döntik el, hogy miként folytatódjon a bajnokság a Lokomotiv Jaroszlavl csapatának szerdai légi szerencsétlensége után. A katasztrófában egy játékos kivételével a teljes csapat odaveszett.

A KHL honlapján közölte, most a gyászolók megsegítése a legfontosabb, és - ha majd lehet - hideg fejjel kell döntéseket hozni a hogyan továbbról. A szezon szerdán rajtolt, ám a tragédia miatt félbeszakadt a Szalavat Julajev-Atlant nyitómeccs. Csütörtökre volt kiírva a Dinamo Minszk-Jaroszlavl találkozó (éppen a fehérorosz fővárosba tartott a Lokomotiv), és a másik három, e napra tervezett találkozót sem tartják meg.
   
Viktor Tyihonov, a sportág legendás edzőalakja azt javasolja, hogy a másik 23 klub adjon egy-egy játékost a Jaroszlavlnak, és ők így alkossanak egy csapatot, amely végigjátssza az idényt. De elképzelhető az is, hogy a Lokomotiv nélkül rendezik meg a szezont.
   
A szerdai tragédiában olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztesek, junior világbajnokok haltak meg. Az elhunyt világsztárok között van például a szlovák Pavol Demitra, a cseh Karel Rachunek, Josef Vasicek, Jan Marek, a svéd Stephan Liv, a fehérorosz Ruszlan Szalej, a lett Karlis Skrastins, míg az edzői stáb tagjai - a kanadai Brad McCrimmon vezetőedző, és segítői, az orosz Igor Koroljov és Alekszandr Karpovcev - szintén elismert és híres alakjai voltak a hokivilágnak.
   
A játékosok közül egyedül Alekszandr Galimov élte túl a balesetet, az ő testfelületének 80 százaléka megégett, és az orvosok küzdenek az életéért. Rajta kívül még egy ember élte túl a katasztrófát, ő a repülőgép személyzetéhez tartozott. Összesen 43-an haltak meg.

Lapozzon!

OLDALTÖRÉS: Medvegyev: rossz állapotban az oroszországi civil légi közlekedés










Medvegyev: rossz állapotban az oroszországi civil légi közlekedés

A jégkorongcsapatot szállító orosz repülőgép légi balesetének aprólékos kivizsgálását követelte az orosz elnök csütörtökön a tragédia helyszínén, egyszersmind az orosz civil légi közlekedés általános állapotát ostorozta.

"A civil légi közlekedés és a biztonság problémája sokszor volt vita tárgya. Újabb pénzeszközöket szabadítottunk föl, ennek ellenére a helyzet továbbra is rossz, ahogy az az idén nyári sorozatos katasztrófákból is látszik" - mondta Dmitrij Medvegyev.
   
Az orosz elnök arra utalt, hogy az elmúlt bő két hónapban négy repülőgép-szerencsétlenség történt Oroszországban. "Ez így nem mehet tovább - mondta - Jelentősen csökkenteni kell a légitársaságok számát Oroszországban".
   
A balesetek miatt Medvegyev elnök olyan utasítást adott a nyáron, hogy az év végéig nem emelkedhetnek a levegőbe a Tu-134 és az An-24 típusú repülőgépek.
   
Negyvenhárom ember vesztette életét szerdán a Moszkvától 250 kilométerre északra fekvő Jaroszlavl mellett, ahol felszállás közben lezuhant a Lokomotiv Jaroszlavl orosz jégkorongcsapatot szállító Jak-42-es típusú utasszállító repülőgép. A balesetet ketten túlélték - egy utaskísérő és a hokicsapat egyik orosz játékosa -, de állapotuk súlyos.


 

 



 

OLDALTÖRÉS: Orosz jégkorongosokat szállító repülőgép zuhant le - 36-an meghaltak - szerdai hírek

 

 

 

 




Orosz jégkorongosokat szállító repülőgép zuhant le - 36-an meghaltak - szerdai hírek

Felszállás közben lezuhant egy Jak-42-es típusú utasszállító repülőgép szerdán Oroszországban, a Moszkvától mintegy 250 kilométerre északra fekvő Jaroszlavl közelében. Az első jelentések 36 halálos áldozatról szóltak, később repülőtéri értesülésekre hivatkozva a RIA Novosztyi és az Interfax hírügynökség azt jelentette, hogy 45-en - 37 utas és 8 főnyi személyzet - tartózkodtak a gépen, s két ember élte túl a katasztrófát.

Az Interfax az orosz légügyi hatóság egyik illetékesére hivatkozva közölte azt is, hogy a gépen a jaroszlavli jégkorongcsapat utazott. A Lokomotív Jaroszlavl az orosz nyílt profi ligában (KHL) érdekelt. A csapatban egy svéd, három cseh és egy szlovák idegenlégiós is játszik, edzője kanadai. Az együttes legutóbb a ligában a harmadik helyen zárt, az 1997-es, a 2002-es és a 2003-as idényben orosz bajnoki címet szerzett.

Az egyik túlélő a csapat 26 éves csatára, Alekszandr Galimov, de testfelületének nyolcvan százaléka megégett, a másik túlélő a gép fedélzeti mérnöke, de lehetséges, hogy van egy harmadik túlélő is a jaroszlavli kórház főorvosa szerint. 

A három hajtóműves, még a szovjet időkben tervezett gép minszki úti céllal szállt fel, de ezt követően három részre szakadt; a géptörzs egyik része a földbe csapódott, míg másik két része a Volgába ömlő Tulosa folyóba zuhant. A Lokomotív Jaroszlavl a minszki Dinamóval játszott volna bajnoki mérkőzést csütörtökön.

A rendkívüli helyzetek minisztériumának információs szolgálata azt közölte, hogy a gép, miután elrugaszkodott a felszállópályáról, nem tudott kellő magasságba emelkedni, egy antennának üközött, s ezt követően zuhant le.    

A Jak-42-es először 1975-ben emelkedett a levegőbe és 1980-ban állították forgalomba. Több külföldi légitársaság is üzemelteti a géptípust.

Vlagyimir Putyin kormányfő utasította Igor Levityin közlekedési minisztert, hogy haladéktalanul utazzon a szerencsétlenség helyszínére.

 Szörnyű tragédia érte a jégkorongot

A Locomotiv Jaroszlav  az egyik legjobb a KHL-ben, az előző idényben alapszakasz-második volt, majd az elődöntőben esett ki, míg 2008-ban és 2009-ben finálét játszhatott. Több külföldi világsztár – például a svéd Stefan Liv, a szlovák Pavol Demitra, a cseh Karel Rachunek, Jan Marek és Josef Vasicek, a lett Karlis Skrastins, a fehérorosz Ruszlan Szalej – mellett orosz tehetségek alkották az ütőképes együttest.

A kapus Liv olimpiai és világbajnok volt 2006-ban. A csatár Vasicek szintén abban az évben Stanley Kupát nyert az NHL-es Carolina Hurricanes alakulatával, Marek és Rachunek 2010-ben vb-aranyérmes lett a cseh válogatottal. Szalej 917, Skrastins 832 NHL-meccs után idén nyáron igazolt Jaroszlavlba, de szintén néhány hónapja szerződött a klubhoz Liv, Marek és a német Robert Dietrich. A szlovák Demitra vb-bronzérmes, olimpiai negyedik, és az NHL-ben háromszor játszott All Star-meccsen.

Az edző szintén legendás alakja a sportágnak, Brad McCrimmon a Detroit Red Wings és a Philadelphia Flyers hátvédje volt.

A Jaroszlavl szerdán Minszkbe indult, ahol csütörtökön kezdte volna meg a 2011/12-es idényt. A bajnoki rajt szerdán volt, a Szalavat Julajev és az Atlant meccse azonban félbeszakadt, amikor a résztvevők hírt kaptak a szörnyű tragédiáról.

A KHL az észak-amerikai profiliga, az NHL után a második legerősebb bajnokságnak számít, és ebben a Lokomotiv az egyik legjobb klub. A nyílt orosz bajnokságban az orosz mellett lett, fehérorosz, kazah és idéntől szlovák (Poprad) csapatok szerepelnek. Szinte mindegyik klubban több világsztár is helyet kap, akik szezonként sok-sok millió dolláros fizetést kapnak. A csapatok mögött főleg tőkeerős energetikai cégek állnak.

OLDALTÖRÉS: Az IIHF megdöbbent a tragédia miatt



Az IIHF megdöbbent a tragédia miatt



Az IIHF megdöbbent a tragédia miatt



Az IIHF megdöbbent a tragédia miatt

A Nemzetközi Jégkorong Szövetség (IIHF) megdöbbenten értesült a Lokomotiv Jaroszlavl csapatának szerdai tragédiájáról.

Szymon Szemberg, az IIHF kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: letaglózta a hír.

"Ülünk az irodában, halljuk a szörnyű híreket. A csapat tragédiája az egész hokivilág tragédiája. Az orosz együttesben több ország játékosai szerepeltek, velük is osztozunk a gyászban" – mondta Szemberg.

A Lokomotiv repülőgépe szerdán zuhant le. A csapat csütörtökön kezdte volna a szezont a Dinamo Minszk otthonában. Az orosz klubban több világsztár játszott, olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztesek.

 

OLDALTÖRÉS: A Magyar Jégkorong Szövetség részvéttáviratot küld

A Magyar Jégkorong Szövetség részvéttáviratot küld

A Magyar Jégkorong Szövetség részvéttáviratot küld

A Magyar Jégkorong Szövetség részvéttáviratot küld

A Magyar Jégkorong Szövetség (MJSZ) részvéttáviratot küld az orosz nyílt profiliga (KHL) vezetőinek a Lokomotiv Jaroszlavl csapatának szerdai repülőgép szerencsétlensége miatt.

A tragédiában a teljes csapat odaveszett, köztük több világsztár, olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztesek.

Kovács Zoltán, az MJSZ főtitkára az MTI-nek elmondta, a magyar szövetség és a KHL jó kapcsolatot ápol, szó volt korábban arról, hogy a magyar válogatott összecsap az egyik KHL-es klubbal.

"A KHL elnökét, a Gazprom vezérigazgató-helyettes Alekszandr Medvegyevet, aki egyben a nemzetközi szövetség elnökségi tagja, valamint Dmitrij Kurbatov KHL-sportigazgatót és Vlagyimir Salajev alelnököt jól ismerjük, és a Magyar Jégkorong Szövetség részvéttáviratot küld a KHL-nek" – mondta Kovács Zoltán.

Hozzátette: a MOL Liga pénteki mérkőzései gyászszünettel kezdődnek.

 

OLDALTÖRÉS: Jak-42-es, a VIP járat







 
Jak-42-es, a VIP járat

A Jak-42-est az 1970-es évek elején kezdték tervezni, a '80-a sévekben kerültek sorozatgyártásba. Napjainkban már a régebbi és újabb építésű Jak-42-esek nem annyira a menetrend szerinti, hanem a VIP különjárati forgalomban élik reneszánszukat. Számos FÁK-tagország vállalkozása üzemeltet speciálisan átalakított, szalonos kialakítású gépeket, melyek korlátozott - maximum 30-40 fős utaslétszámmal - több ezer kilométerre képesek elrepülni, közbenső leszállás nélkül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!