Hírek

2017.05.24. 06:51

Friss érettségizők értékeltek az írásbelik után, szóbelik előtt

Május 22-én - fizika feladatsorral - a végzős diákok döntő többségének véget ért a 2017-es írásbeli érettségi.

Mikó-Baráth György

Bár pár idegen nyelvből, mint például olasz, orosz, horvát még ezek után kerül sor a tesztre, a legtöbb érettségiző már elkezdhette felkészülését a szóbeli megmérettetésre. Ami az írásbeli feladatokat illeti, idén a magyar, történelem, angol és matematika feladatsor is több-kevesebb változtatáson esett át. Kíváncsiak voltunk, miként értékelik a vizsga írásbeli részét, s milyen tervekkel várják a szóbelit a most érettségizők. Ezért három Zalaegerszegen tanuló gimnazista, Szabó Krisztián, Doffkay Réka és Péterfi László Dániel véleményét kértük ki.

A nagy tét, a kisebb változtatások vagy ezen tényezők együtt okozhatták azt, hogy látatlanban mindhárom tanuló a történelemtől tartott leginkább. - Legjobban az emelt töritől féltem, mivel az eddigi nehézsége mellett idén új feladatként megjelent a korszakokon átívelő komplex eszé is. Krisztián után Dániel a történelmen kívül a németet emelte még ki, mert továbbtanulását illetően ezek a legfontosabb tárgyak, míg Réka a magyar miatt is izgult, mivel emelt szinten tett számot tudásáról, s elmondása alapján az sem volt rá túlságosan nyugtató hatással, hogy rögtön az első napon kellett mindezt megtennie.

Doffkay Réka

A középszintű írásbeli feladatokkal kapcsolatban Krisztián és Réka is egyetértett abban, hogy korrektek, teljesíthetők voltak, sőt talán még könnyebbek is, mint az elmúlt években, ugyanakkor az emelt szintű vizsgákat nehezebbnek ítélték, mint azt a régi feladatsorok alapján várni lehetett. - Amennyiben választanom kéne -kezdte Krisztián - talán az emelt töri első része volt a legnehezebb, mivel ott nem volt elég csak tudni az anyagot, de azt jól alkalmazni is kellett. Réka véleményét barátnői, osztálytársai is megerősítették. -A középszintű érettségik könnyebbnek tűntek, mint az eddigi években, az emelten viszont minden tárgyból bekeményítettek, ahogy az osztálytársaimmal beszélgettünk róla. Valamivel élesebb kritikát fogalmazott meg László, aki egyben a magyar oktatás egyik vitatott kérdésére is rámutatott. - Az idei írásbeli érettségi számomra tartogatott pozitív és negatív élményeket is. Az irodalom írásbeli érettséginek köszönhetően sok érdekes dolgot ismerhettem meg Petőfi Sándor híres magyar költővel kapcsolatban. Megtudhattam, hogy mi is az a dagerrotípia, ki volt Orlai Petrich Soma. A matematika, valamint a történelem érettségi is hatalmas meglepetés volt számomra pozitív értelemben! Ugyanakkor nem értem, egy nyelvi osztály számára miért fontos a reál tantárgyak, például a fizika és kémia magas fokú oktatása, s természetesen ez így igaz fordítva, vagy mondhatnám azt is példaként, hogy egy reál beállítottságú ember számára szerintem nem kéne olyan fontosnak lennie a történelem és a magyar ilyen "magas fokú" tanításának.

Az „egyél csokit és a vigyél több íróeszközt” tippek mellett, a minden feladatot olvass át kétszer felszólítás nyerhetné a vizsgák előtt legtöbbször elhangzó tanácsok díját. Ezt a véleményünket mind a három diák megerősítette, sőt László egy saját példát is hozott rá az idei vizsgákból. - A szokásos olvassad el lapszéltől lapszélig tanácsot tényleg elég gyakran hallottuk, de elég hasznosnak is bizonyult az érettségi során, például a matematika feladatsorban bebizonyosodott, hogy amelyik feladat valószínűségszámításról szól az elején, az nem biztos, hogy végig arról is fog.

Péterfi László Dániel

Ha már az előzőekben megkérdeztük a három fiatalt, hogy nekik milyen tanácsokat adtak, most megfordítottuk a dolgot, s őket kértük meg, hogy szolgáljanak útmutatással a jövő érettségizői számára. Először Réka megnyugtatói szavait idézzük fel. - Nem kell félni tőle, mire elérnek az érettségiig, rájönnek majd, hogy nem is olyan nagy dolog, persze tudjuk, hogy sok múlik rajta, de egyáltalán nem lehetetlen kihívás jól megírni a vizsgákat.

A fiúk azon üzenet mellett, hogy minden leendő sorstársuk bízzon magában, egy kis taktikai utasítást is adtak. - Tanuljanak mindegyik érettségire, de különösen sok energiát fektessenek azokra a tantárgyakra, amelyek a továbbtanulásban hatalmas szerepet játszanak!

Szabó Krisztián

Az írásbeliket már letudták, de izgulnak a szóbeli miatt a diákok? Ez a pár hét, ami még rendelkezésükre áll, s az írásbelik pozitív visszacsengése után joggal készülnek nyugodtan riportalanyaink. - Az írásbeli vizsgák után elszállt a félelmem jelentős része, így már nyugodtabban tudok készülni a szóbelikre. Előtte tartok egy kis szünetet, majd minden egyes tételt, témakört újból átveszek. Krisztián higgadtsága mellett, Lászlónál egy kis versenydrukk még megtalálható, hiszen az emelt érettségin szerzett pontokat fogja duplázni a felvételinél, aminek egy kiváltképp nagy jelentősége van. Végül Réka szavai ismét megnyugtathatnak minden olyan szóbeli előtt álló tanulót, akik túlságosan aggódnak a „nagy nap” miatt. - Tanáraink ebben is segítséget nyújtanak, mi bármikor bemehetünk, ha szükségünk van rájuk, szerintem ez más iskolákban is így van!

Réka előadó-művészet, klasszikus hegedű szakirányon, Krisztián jogon, míg László történelem szakon szeretné folytatni tanulmányait. Mi ehhez sok sikert, s azt kívánjuk, hogy a szóbeli tételek előadása is olyan gördülékeny formában menjen, mint ahogy a beszélgetésünk és az írásbeli vizsga is folyt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!