Hírek

2016.05.03. 11:22

Magyar érettségi: a feladatok nem okoztak nehézséget

Hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbeli dolgozat megírásával kezdődött meg a 2016-os érettségi vizsga a hazai középiskolákban.

Arany Horváth Zsuzsa

A középszintű érettségi írásbeli dolgozat szerkezete évek óta hatvanperces szövegértési feladat megoldásával indul. Ezúttal a papirusz készítéséről szólt. Moravcsik Gyula: A papiruszok világából című 1942-ben megjelent könyvének egy részét kellett értelmezniük a diákoknak. A 9-12 óráig megoldható feladatok között az egyik lehetőség Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novellájának értelmezése volt. Klasszikus novellaszerkezetről van szó, meseelemekkel, csattanóval a végén. Az összehasonlító műelemzés során Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című verseit kellett összevetni. A feladatokat nap közben véleményező szaktanárok elmondták, ezek hosszú versek, esetleg nehézséget okozhat, ha a vizsgázóknak nincs zeneismereti háttértudásuk. Az immár klasszikusnak számító érvelés feladatban Csoóri Sándor Nomád napló című művének nyolcsoros részletét adták meg, a feladat az volt, hogy az idézetben lévő kérdező magatartásáról, a kérdezni tudás szerepéről alkosson véleményt a tanuló.

- Nem találtam túl nehéznek a szövegértési feladatot, bár a szerzőről nem hallottam - mondta a batyki Kanizsai István, aki 12 óra előtt adta be feladatlapját.

A zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium végzőse szerint szerencsére nem volt nehéz dolga hétfőn.

- Az érvelést választottam, érthető szöveg volt Csoóri Sándortól a megadott idézet. Nem ismertem korábban, de az érvelés műfajával, szempontjaival, szerkezetével sokat foglalkoztunk az órákon, ez volt a támpontom, úgy érzem, sikeresen vettem az akadályt, a papiruszos szövegértés feladatait is meg tudtam csinálni - mondta a négyórás megmérettetés végén a fiatalember, aki, bár sokat olvas, nem humán területre készül. A körmendi rendészeti iskolába jelentkezett. Sokat jelentett az is számára, hogy van leányzó, aki izgul érte ezekben a napokban. Mivel bejárós, kicsi izgalom volt benne reggel, hogy a vonat pontosan érkezzen a falujából.

A maturáló munka a zalaegerszegi Mindszenty-iskolában. A kép előterében balról Bálint István Ábrahám, Mátyás Fanni, Mikolás Veronika és Toplak Bianka írja a magyar nyelv és irodalom érettségi dolgozatot

Tompa Márton, az osztálytárs Tamási Áron novelláját választotta műelemzésül.

- Amúgy is szeretem az erdélyi szerzőket, kedvelem a mesélést, a szóhasználatot, a történetfűzést. Olvastam már tőle könnyebb olvasmányt is, de ez is tetszett. Arra biztos nem lesz panasz, hogy túl hosszú lenne amit írtam.

Marci - aki a közszolgálati egyetemen katasztrófavédelemmel szeretne majd foglalkozni - még nem járt Tamási Áron szülőföldjén, de a szóbeli érettségi előtt még módja lesz rá, osztálykirándulás keretében.

A Mindszenty magyartanára, Illés Csaba szerint a feladattípusok nem okoztak nehézséget, jó szövegek szerepeltek, a terjedelmük sem volt túlzó. A diákok valószínűleg zömmel a novellaelemzést választották. Az egyik osztályába járt egy Erdélyből érkezett lány, tőle még többet tudtak meg a székely humorról, gondolkodásról a diákok.

Ezek is érdekelhetik