Hírek

2013.10.09. 14:30

Életpályáról, fizetésről, munkaidőről, vizsgálatról

Zala megye - A tanév kezdetével nem csak a diákok, a tanárok életében is jó néhány fontos változást hozott a köznevelési törvény.

Horváth A. Attila

Pedagógus-életpályamodell, fizetési kategóriák, átlagosan 34 százalékkal magasabb bér, megemelt óraszám, formálódó tanfelügyeleti rendszer – az új fogalmak megannyi új kérdést vetnek fel. Hogyan növekszik (ha növekszik) a tanárok keresete és munkaideje, miként léphetnek előre ezután a „ranglétrán", milyen eredménnyel zárult az első, próbaképpen elvégzett tanfelügyeleti ellenőrzés Zalában, és mikor indulnak a kötelező vizsgálatok? Szakemberekkel beszélgettünk a tanári pálya aktualitásairól.

A Keszthelyi VSZK munkatársai már tapasztalatokat szereztek a tanfelügyeleti vizsgálatról; itt végezték el az egyetlen zalai próbaellenőrzést. Képünkön az intézmény pedagógusai közül Fisli István igazgató, Mikolics Dezsőné, Molnár Tibor, Dancs József, Polgárné Varga Erika. Fotó: Sámel József

– A végzettség és a pályán eltöltött évek száma határozza meg azt, hogy az életpálya bevezetésével mennyivel nőtt a tanárok fizetése szeptemberben – mondta Pácsonyi Imre, a zalaegerszegi tankerület igazgatója. – Egy pályakezdő pedagógus alapbére főiskolai végzettség esetén bruttó 32 ezer forinttal, egyetemi végzettséggel közel 40 ezer forinttal lett magasabb. A másik véglet a nyugdíj előtt álló pedagógus illetményemelése: ha főiskolai diplomája van, az ő bére megközelítőleg bruttó 95-100 ezer forinttal nőtt, illetve 86-88 ezerrel, amennyiben egyetemi végzettséggel rendelkezik. A pedagógusok már ismerik az alapbérük emelkedését jelző besorolásokat, illetve megkapták a szeptember havi illetményüket is, ám vannak olyan illetményelemek, amelyeknek megállapítása most zajlik. Ez utóbbiakat, valamint a pótlékok egy részét a novemberi bérrel együtt kapják meg.

– Az országos híradásokból ugyanakkor az derül ki, hogy nem minden tanárnak nő a bére, legalábbis nem ilyen mértékben – vetettük fel.

Pácsonyi Imre, a zalaegerszegi tankerület igazgatója

Pácsonyi Imre elmondta: valóban van az alkalmazottaknak egy köre – országosan nagyjából 5 ezer fő –, akiknek most nem emelkedett a fizetésük. Zala megyében összesen 120 ilyen dolgozóról tudnak a felmérések alapján. Az egyik ok: az új rendszer csak korlátozottan, a kötelezően teljesítendő 32 óra felett számolja el a túlórákat, illetve bizonyos pótlékok szabályozása még folyamatban van. Pácsonyi Imre ugyanakkor hangsúlyozta: senkinek nem csökkenhet a fizetése, a kormány határozatban döntött a bérkompenzáció szabályainak kidolgozásáról.

BESOROLÁSOK

Az is az új rendszer sajátosságai közé tartozik, hogy a mindenkori minimálbérhez igazítja az egyes fizetési fokozatokhoz tartozó bért. Tehát ha a minimálbér emelkedik, nő a pedagógusok bére is. Emellett az előmeneteli rendszer (a minősítési eljárást követően) ugyancsak bérnövekedést eredményezhet. A köznevelési törvény öt kategóriát állított fel, és először minden tanár (aki legalább két éve a pályán van, tehát már nem minősül gyakornoknak) a pedagógus I fokozatba kerül, képzettségétől függetlenül. Azok a tanárok, akik rendelkeznek minimum 8 év szakmai gyakorlattal, 2014-ben kezdeményezhetik majd az előmenetelhez szükséges minősítési eljárást. A pedagógus I után a pedagógus II fokozatba lehet lépni: ehhez 14 év gyakorlatra, illetve szakvizsgára van szükség, és készíteni kell egy portfóliót is, amely igazolja a szakmai fejlődést. Mivel az átsorolásokra mindig a következő év elejével nyílik lehetőség, először 2015 januárjában léphetnek fokozatot az arra jogosult pedagógusok.

– Milyen visszajelzések érkeznek a tankerülethez az októberben kézhez kapott bérrel kapcsolatban? – kérdeztük.

– Kevés idő telt még el a bérek kifizetése óta, de általában nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. Ugyanakkor vannak pedagógusok, akik keresik a korábbi illetményelemeket a bérükben; őket megnyugtatjuk, hogy a pótlékok kifizetése a következő hónapban megtörténik.

ÓRASZÁM

A zalaegerszegi tankerület 41 intézmény fenntartójaként működik, a szakképzésben megyei hatásköre van, és koordináló szerepet is kapott. Az igazgatótól arról is érdeklődtünk, mennyivel kell többet dolgozniuk a tanároknak a magasabb bérekért. Pácsonyi Imre elmondta: a tankerületi tapasztalatok szerint korábban sokszor úgy tartottak délutáni foglalkozásokat a tanárok (az iskolai repertoár szinten tartása érdekében), hogy azért nem járt nekik juttatás. Most valóban korlátozottan értelmezhető csak a túlóra, viszont minden iskolában töltött percért bért kap a pedagógus. Az iskolában töltendő idő heti 32 órára emelkedett, a közvetlenül tanításra, nevelésre fordított úgynevezett kontaktórák száma pedig 22 és 26 között lehet a tantárgyfelosztástól függően. Aki a 32 óra felett többletmunkát vállal, többletjuttatást kap érte.

Ugyancsak fontos fejlemény az oktatásügyben a tanfelügyeleti rendszer bevezetése (külső szakmai ellenőrzés 1985 óta nem volt a magyar közoktatásban). Az új struktúra kialakítása jelenleg is zajlik, s a következő évben kezdődnek az első vizsgálatok. A fő szabály szerint gyakorló pedagógusok lesznek a leendő szakfelügyelők, akik intézményeket vizsgálnak majd, és e feladatuk miatt munkaidő-kedvezményt kapnak. A rendszert az Oktatási Hivatalnál és a kormányhivataloknál koordinálják, a tankerületek fenntartóként csak a feltételeket kötelesek biztosítani, a szervezésben és az ellenőrzésben nem vesznek részt. Dokumentumelemzés, óralátogatás, az intézmény működésének, a vezető és a pedagógusok munkájának értékelése – ez lesz a felügyelők feladata.

TESZTVIZSGÁLAT

Bár a szakértők képzése a közeljövőben esedékes, már vannak tapasztalatok arról, hogy miként zajlik egy-egy ilyen ellenőrzés. Az előző tanévben ugyanis országszerte tesztelték a tanfelügyeleti rendszert, és e projekt keretében egy zalai intézményben, a Keszthelyi VSZK-ban (vendéglátó, idegenforgalmi, kereskedelmi szakképző iskola) is jártak a szakértői kataszterből felkért felügyelők. A próbavizsgálat eredményeit a végleges rendszer kialakításához is felhasználják.

– Amikor felkérést kaptunk a vizsgálatban való részvételre, már lehetett tudni a tanfelügyeleti rendszer bevezetéséről, ezért jó lehetőségnek tartottuk, hogy elsőként szerezhetünk tapasztalatokat – mondta Fisli István, a Keszthelyi VSZK igazgatója. Az iskolában két hónapon át több tanfelügyelő dolgozott, akik a tanórákon tapasztaltak, illetve különböző dokumentumok alapján értékelték a pedagógusok munkáját. Az értékelésben az erősségeket és a fejlesztendő területeket sorolták fel, emellett a tanárok elkészíthették és az Oktatási Hivatal honlapjára feltölthették saját portfóliójukat is; azt a dokumentációt, amelynek az „éles" rendszerben fontos szerepe lesz majd. Fisli István hozzátette: az elmúlt évtizedekben nem szoktak hozzá a kollégák, hogy külső szakember figyeli a munkájukat. A program részeként egyébként a pedagógusok is értékelték a tanfelügyelőket.

– Várhatóan azok a kollégák, akik a próbaellenőrzéseken részt vettek, az életpálya-minősítéseken is előbbre lépnek majd – jegyezte meg az igazgató.

Dancs József, a Keszthelyi VSZK gazdasági szaktanára

Az ellenőrzött pedagógusok egyike Dancs József, aki gazdasági szaktanárként dolgozik a Keszthelyi VSZK-ban. 1990 óta az intézmény tanára, közoktatási vezető szakvizsgával rendelkezik és szakképzési szakértőként, illetve vizsgaelnökként is tevékenykedik. Tapasztalatairól kérdeztük.

– Nem bántuk meg, hogy részt vettünk az ellenőrzésen, mivel megismerhettük az új értékelési rendszer működését. Közel 25 éve vagyok a pályán, a tanárként megszerzett szakmai tapasztalatokat és a szép versenyeredményeket is figyelembe vették az értékeléskor – mondta.

Dancs Józsefnek egyebek közt személyes szakmai felkészültségét és nevelő-oktató munkájának hatékonyságát is kiválóra értékelték a tanfelügyelők. Erősségei közt említették a tehetséggondozásban elért eredményeit, tanítványainak országos sikereit, a felzárkóztatás területén végzett munkáját, a tanóráira jellemző fegyelmet, az órák logikus felépítését, a dolgozatok mintaszerű javítását, a szakmai szakértői feladatok ellátását. Ezek a részletek azért is fontosak, mert várhatóan hasonló vizsgálaton kell részt vennie valamennyi pedagógusnak a közeljövőben. (Mivel hazánkban 2600 köznevelési intézmény működik, mindig az adott tanév rendje határozza majd meg, hogy melyik iskolába jutnak el a felügyelők).

ELHIVATOTTSÁG

Dancs Józsefet a téma apropóján arról is megkérdeztük, aktív tanárként hogyan fogadja a közoktatási (mostani nevén köznevelési) rendszer újdonságait. Mint mondta, fontosnak érzi, hogy a pedagógusok naprakészek legyenek a szakmájukkal és a jogszabályi környezettel kapcsolatban; ezt egyébként a próbaellenőrzés során is vizsgálták. A pedagógus életpályával kapcsolatban úgy fogalmazott: lendületet adhat a kezdő tanároknak, ha anyagilag is megbecsülik őket, a minősítési rendszer pedig az előmenetelt biztosítja. Ő maga mindig is vendéglátósnak készült, és elsősorban a szakmaszeretet tartotta a pályán, a pedagógus munkához pedig – fejtette ki – nagy elhivatottság szükséges. A megemelt óraszámmal kapcsolatban végül elmondta: a pedagógus az órák után előkészül, dokumentál, értékel, de foglalkozhat felzárkóztatással, szakkörrel, versenyfelkészítéssel, illetve osztályfőnöki teendőkkel is. Tehát a tanórákon kívül rengeteg feladata van még a tanárnak; ezt is figyelembe kell venni a munkaidő megállapításakor.

SZÁZHÚSZ MEGHIRDETETT ÁLLÁS

Az új tanév kezdetén már a tankerületek teendője volt az iskolai feladatellátás biztosítása, az áttanítások és óraadások megszervezése. A zalaegerszegi tankerületben több mint 120 állást hirdettek meg, részben azért, mert 6 új első osztályt is indítottak a korábbi osztályszám felett. Hasonló azoknak a pedagógusoknak a száma, akik több intézményben is dolgoznak. Fontos változás még, hogy lehetőség lesz bizonyos (kormányrendeletben rögzített) állások betöltésére, így például pedagógiai asszisztens, laboráns és rendszergazda munkakörök pályáztatása zajlik jelenleg. Az aprófalvas Zalában nagy kihívás volt a gyerekek iskolába szállításának megszervezése is. A Zala Volán és a tankerület együttműködésével sikerült megoldani, hogy (ha kisebb-nagyobb súrlódásokkal is) valamennyi intézménybe eljussanak a diákok. Ugyancsak nehéz feladat volt annak a humán erőforrásnak a biztosítása, amelyet a 16 óráig kötelezően működő iskolák igényeltek. Az ehhez szükséges létszám – a tankerületi igazgató tájékoztatása szerint – mostanra mindenütt rendelkezésre áll.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!