Hírek

2012.10.06. 07:03

Formálódó járási hivatalok

Körkép - Zajlik a járási hivatalok kialakítása, az oda átkerülő köztisztviselőkről, az ingó és ingatlan vagyonról szóló átadás-átvételi megállapodásokat október végéig kell megkötniük a kormánymegbízottaknak az önkormányzatokkal.

Gyuricza Ferenc

A járási hivatalok munkatársainak egy részét ugyanis a jegyzőségeken és polgármesteri hivatalokban dolgozók teszik majd ki. Ennek oka, hogy olyan feladatok kerülnek át a járási hivatalokhoz, amiket eddig a jegyzőségeken és polgármesteri hivatalokban végeztek. Az érintett személyek kiválogatása már megkezdődött, a lenti kistérség területén az elmúlt hetek során zajlottak a tárgyalások.

A rédicsi körjegyzőség nemcsak a megyében, de az országban is a legtöbb önkormányzatot kiszolgáló hivatal, 12 település tartozik hozzá. Jelenleg 16 alkalmazottal és két kisegítő szakmunkatárssal dolgoznak, közülük a járási hivatalhoz három főt szerettek volna átvenni. A tárgyalássorozat végére egy személyben, valamint egy éppen most megüresedő státus átvételében állapodtak meg. A rédicsi polgármester, Stokker Sándor szerint a megbeszélések rugalmasan zajlottak, ennek eredményeként a megyében éppen e megállapodásra kerülhet elsőként pecsét.

- Úgy tűnik, a kormányhivatalnál is méltányolták azt a terhet, amit a 12 önkormányzat által adott feladatok a körjegyzőségre rónak - mondta Stokker Sándor. - Egy főhöz, a szociális ügyintézőhöz mindenképpen ragaszkodtak, a többi megegyezés tárgyát képezte. Mivel a körjegyzőségen főleg pénzügyi szakterületen képzettek dolgoznak, így meg tudtunk állapodni abban, hogy egy üres státust vesznek át, valamint eszközöket kértek tőlünk. Számítógépeket, fénymásolót, szkennert, bútorokat visznek el, amiket tudunk nélkülözni.

Stokker Sándor hozzátette: a távozó munkatárs feladatai egy része továbbra is helyi, így azokat fel kell osztani a maradók között. Ugyanezt mondja a pákai polgármester, Lukács Tibor, valamint Czupi Magdolna, Csesztreg önkormányzati vezetője is.

- Tőlünk egy személyre tart igényt a járási hivatal, azonban ez is nehézséget okoz - mondja Lukács Tibor. - Megfelelő iskolai végzettséggel rendelkező, kvalifikált személytől válunk meg, akinek pótlása a jövőre bevezetésre kerülő feladatarányos finanszírozás mellett valószínűleg nem lesz megoldható.


 
- Az igazgatás területén négy személy dolgozik, közülük most hármat elvisznek. A hivatal működését teljesen újra kell gondolnunk, a dolgozókat át kell képezni, ez is pénzbe kerül  mutat rá Czupi Magdolna, majd azt is hozzáteszi, a sajtó információi alapján felkészültek már a változásokra, tudták, mire számítsanak. A Lentiben létesítendő járási hivatal felszereléséhez Csesztreg amúgy jócskán hozzájárul, mivel a három dolgozóval együtt számítástechnikai eszközöket, azok programjait, jelentősebb mennyiségű irodabútort, de egy mikrohullámú sütőt is elvisz az állam. A polgármester szerint utóbbi önkéntes felajánlással kerül át Lentibe, az tehát nem fog hiányozni a körjegyzőségen. Ugyanakkor be kell rendezniük egy irodát, ahol a járási hivatal munkatársa tart ügyfélfogadást.

A gutorföldei Nyakas István óvatosan fogalmazva ugyan, de arra utal, hogy a működőképességüket veszélyeztetheti a két fő elvitele. A jegyzővel együtt hét ember dolgozik a hivatalban, a munkát a maradók nem biztos, hogy el tudják látni.

- Előzetesen felmérték, hogy hány személy és milyen eszköz van, majd beállítottak egy listával - mondta el Simon Zoltán Csörnyeföld polgármestere. - Azt is feladatul kaptuk, hogy saját költségünkön frissíttessük fel azokat a számítógépeket, amiket elvisznek.

Simon Zoltán egyéb problémákat is felvetett. Mint mondotta, az új körjegyzőségek esetében feladatalapú finanszírozás lesz, vagyis ameddig a támogatás mértékét nem ismerik, addig nem tudnak létszámban sem gondolkodni. Ugyancsak gondot jelent a közös hivatal felállítása, hiszen annak feltétele a minimum háromezer fős létszám, vagy hét település megléte. Esetükben egyik kritérium sem áll fenn, mindenképpen társulniuk kell.

A járási hivatalok kialakítása kapcsán H. Horváth Gyula, a megyei kormányhivatal kommunikációs munkatársa arról tájékoztatta lapunkat, hogy az apparátusok létszáma még kialakulóban van, pontos adatokat október közepén tudnak mondani. A munkatársakról való egyeztetések során kizárólag szakmai szempontokat vesznek alapul, kiemelt figyelmet fordítva a megfelelő végzettségre, képesítésre. A járási hivatalok 2013. január 1. napján kezdik meg működésüket, így a köztisztviselői jogviszonyból kormányzati szolgálati státusba kerülő munkatársak is ekkor állnak munkába. Az eszközök és irodabútorok átvételével kapcsolatos kérdésünkre H. Horváth Gyula elmondta: olyan tárgyi eszközök átvétele folyik, amelyek a járási hivatalokhoz kerülő feladatot elvégző személyek munkáját szolgálja. A járási hivatalok kialakításához külön forrás - a közszféra takarékossága miatt -, nem áll majd rendelkezésre. A cél az, hogy január elsejével célszerűen és az ügyfelek fogadására méltón felszerelt járási hivatalok kezdjék meg működésüket, de a jegyzői hivatalok is képesek legyenek az ott maradó közigazgatási és önkormányzati feladatok ellátására.

 

Szerintem

A járási hivatalok kialakítása kapcsán nem hivatalosan többen "einstandolásról", a körjegyzőségek "kimazsolázásáról" beszélnek, amint azonban arra kerül sor, hogy véleményezni kellene a döntést, visszafogottan nyilatkoznak az érintettek, s arra is volt példa, hogy elhárították kérésünket, mondván: erről a témáról nem szeretnének beszélni.

A mai magyar társadalom egyik legelszomorítóbb jelensége, hogy sokan félnek elmondani a véleményüket. Vannak ugyanis jelek, hogy a tettek, a szavak és a gondolatok miatt retorziók várhatnak a másként gondolkodókra. Esztergom példáját ismerve, nem meglepő, ha egy település vezetője nem akar ellentmondani a regnáló hatalomnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!