2011.07.15. 16:00
Megnézték a halálutat - Helyszíni bejárást tartottak az M70-esen
A forgalom egyre nő, a balesetek többsége éjszaka, illetve hajnalban történik a kétszer egysávos szakaszokon – többek között ez hangzott el azon a helyszíni bejáráson, melyet pénteken tartottak a halálútként emlegetett M70-esen.
Mint arról már beszámoltunk, a 2x1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére 2011. július 5-én hoztak létre eseti munkacsoportot. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az M15 és M70 autóutakon a közelmúltban történt tragikus közlekedési balesetek miatt döntött a szakértői testület összehívása mellett.
A heti gyakorisággal ülésező testületbe a minisztérium mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az ORFK- Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal delegált szakértőket.
A munkacsoport Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével ezúttal az eszteregnyei autópálya-mérnökségnél tartott kihelyezett ülést, melynek részeként a szakértők teljes hosszában bejárták az M70-es gyorsforgalmi utat.
A pénteki ülésen a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. képviselőinek beszámolójából kiderült, hogy az M70-es forgalma évek óta folyamatosan nő. Az autóúton közlekedő járművek mintegy fele tehergépkocsi, míg ez az arány a gyorsforgalmi hálózat egyéb elemein csak 30 százalék. A balesetek száma ugyan viszonylag csekély a szakaszon, de a bekövetkező személyi sérülések többnyire igen súlyosak. A karambolok jellemzően az éjszakai, hajnali órákban, a kétszer egysávos szakaszokon történnek, és az okozók mintegy háromnegyede külföldi állampolgár.
A bejárás során az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai bemutatták az elmúlt hónapokban bevezetett forgalombiztonsági intézkedéseket (például sebességkorlátozások, előzési tilalom bevezetése, avagy vörös színű, akusztikus hatású záróvonal felfestése egyes szakaszokon).
A bejárásra azért volt szükség, mert az eseti munkacsoport feladata a baleseti okok vizsgálata, a lehetséges beavatkozási megoldások meghatározása, a járművezetőkre vonatkozó követelmények ellenőrzési lehetőségeinek feltárása, s a munkacsoport javaslatot tesz az eddig 2x1 sávosként tervezett autóutak keresztmetszeti kialakítására is.
Az M70-es döntés még várat magára, de mint Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a parlamentben június végén Zakó László (Jobbik) kérdésére elmondta, amennyiben a szakértői álláspont azt támasztja alá, hogy az M70-es autóút biztonságának érdemi javítása nem garantálható forgalomtechnikai eszközökkel, akkor azonnal megkezdjük az autópályává való fejlesztés előkészítését.
Kapcsolódó cikkeink:
Hazatért az utolsó sérült, akit csaknem 20 napig ápolták
Van esély a halálút veszélyeinek megszüntetésére! - Ha más megoldás nincs, autópályává fejlesztik
M70-es hozadék - Munkacsoport vizsgálja a 2x1 sávos autóutakat
Veszély - Vörös csík figyelmeztet az M70-esen
Minisztériumi nem az M70-es halálútra
Egy nappal az M70-esen történt baleset után: a halálutat okolják a tragédiáért
Sokkoló beszámoló: hat halott az M70-esen (kedd esti összefoglaló)
Frontális karambol az M70-esen (folyamatos keddi hírfolyam)
Fotók a balesetről