Hírek

2009.09.08. 02:29

Túlmérettel az utakon

Zalaegerszeg - Az autópálya-építés dandárján túl vagyunk, a megye útjairól eltűntek a falkákban robogó kőszállító monstrumok. Ennek ellenére szép számmal találkozni nagy terhektől roskadozó járművekkel.

MTI

A földön vonszolja sárvédő gumiját a takarmánybúzát szállító sárga Volvo kamion pótkocsija, az utolsó tengely kerekei kihasasodnak a súlytól. Nagyot fújtatva áll meg a mérleg fém tálcáján, a digitális kijelzőn a számok pörögnek, aztán 10000 kiló felett nem sokkal megállnak. Egy gombnyomás, a gép pénztárblokkszerű cédulára nyomja a mérés eredményeit: a különböző korrekciós tényezők figyelembevételével épp megfelel. Mivel 410 centis magassága is tűréshatáron belüli, útjára bocsátják.

Május óta a nemzeti közlekedési hatóság mellett a megyei rendőr-főkapitányság is ellenőrzi a gépjárművek össztömegét, tengelyterhelését és méretét, tudjuk meg Pintér László rendőr alezredestől, a közlekedésrendészeti osztály vezetőjétől.

- Legjellemzőbb szabályszegés a méretelőírások megszegése, általában a magassági korlátozást hagyják figyelmen kívül - kezdi ismertetni a Forgalombiztonsági Közszolgáltató Kft. bevonásával végzett mérések tapasztalatait. - Tipikus hiba, amikor a félpótkocsi kapcsolási magasságát nem figyelik, ezért a nyeregszerkezet felett jelenősen magasabb lehet a jármű. Előfordult, hogy 40 centiméterrel haladta meg az engedélyezett 4 métert - mondja. A járművek szélességével általában nincsen gond, ha túllépik a 2,55 métert, akkor ehhez útvonalengedély szükséges. Néha a közútkezelői engedélyben leírtakat nem tartják be, ami 100 ezer forintos bírságot vonhat maga után. Hosszmérettel is ritkán adódik gond, eddig a legtermetesebb járműszerelvény 20 méteresre nyúlt, 125 centivel lépte túl a rá vonatkozó előírást.

- Túlsúlyt legtöbbször a mezőgazdasági terményt fuvarozó járműveknél mértünk. Előfordult, hogy a megengedett 40 tonna helyett 54-et mutatott a mérleg. Sokszor lépik túl a súlyhatárt a fát, illetve követ szállító teherautók is - teszi hozzá Pintér László.

Augusztus elsejétől változtak az előírások, a korábbiakhoz képest enyhébbek a szankciók és igazodnak a szabályszegés mértékéhez is. Túlsúlyos jármű esetében korábban 300 ezer, míg túlméretesnél 200 ezer forintot kellett fizetni, függetlenül attól, hogy mennyivel lépték át a határt. Augusztustól viszont a túlsúlyért 30-500 ezer, a túlméretért pedig 30-350 ezer forint bírság szabható ki az eltérés nagyságától függően. Mezőgazdasági célú önjáró vagy vontatott munkagépek esetében 10-től 150 ezer forintig terjedhet a bírság, emel ki néhány tételt az osztályvezető. A fuvarozók költségcsökkentő találékonyságára már a szolgáltató cég szakembere, Ecsek János hívja fel a figyelmet. Sokan kisebb, 3,5 tonnás legnagyobb össztömegűre műszaki vizsgáztatják az egyébként nagyobb teherbírású járművüket. Ezzel mentesülnek a menetíró, azaz tachográf használata alól és a járművet B kategóriás jogosítvánnyal is lehet vezetni. Viszont jelentősen lecsökken a szállítható rakomány súlya, és bizony könnyű átlépi a határt, ami bírságot von maga után, ha ellenőrzésbe fut a fuvarozó.

Megyénkbe erre rendszeresen és mind gyakrabban kell számítani május óta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!