Hírek

2008.10.30. 03:28

A biztonsági ülés sokszor életet ment

<b>Zalaegerszeg</b> (ag) - A fiúcska ülésmagasítón feszített az édesapja mellett, a biztonsági öv keresztben simult rajta. Látszólag minden hibátlan, ám mégis szabálytalan volt.

MTI

- Nem tudtam, azt hittem, így lehet szállítani a gyereket az első ülésen is - mondta a furgon volánjánál ülő apuka, aki a Kis utcai óvodánál vette fel három és fél éves csemetéjét. - Ezzel az autóval járok mindennap, ha így nem vihetem, akkor két kocsival kell nap mint nap útnak indulnunk - tette hozzá magyarázatként.

A biztonsági gyermekülés, illetve a magasító kötelező használatával általában az emberek tisztában vannak, de ahogy a megkérdezett férfi, az autósok többsége sem tudja pontosan, milyen előírások vonatkoznak a gyermekek autóban való szállítására. Érdemes felidézni. A gépkocsiban utazó 150 centinél alacsonyabb gyermeket - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak ily módon szállítható. Fontos, hogy a gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be - mégpedig a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban, mert ezt se tudják sokan -, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni, ha annak beszerelésére a gépkocsi gyári kialakítása alapján nem alkalmas. Ilyen gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve az ennél idősebb és 150 centinél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem utazhat. Nem kell biztonsági ülés akkor sem, ha a gépkocsi hátsó ülésén utazó gyermek 3. életévét már betöltötte, legalább 135 centi magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető.

Hát ezért nem utazott szabályosan a magasítón elöl ülő kisfiú. Nem volt egyedül ezzel, de szerencsére az egerszegi Kis utcai óvodánál kedden délután tartott rövid ellenőrzés eredménye ennek ellenére nem volt rossz. Egy autós csak a rendőrök láttán kapcsolta be a lurkón a biztonsági övet az egyébként beszerelt gyermekülésben. Egy Mercedesben pedig csak egy gyerekülés jutott a két apróságra. 



Ma már bő választékot kínálnak a biztonsági gyermekülésekből
Fotó: Arany Gábor

A tapasztalatok egybevágnak azzal, hogy míg lakott területen az autósok közel kétharmada használja a biztonsági övet, a gyerekek esetében ennél nagyobb figyelmet szentelnek ennek. Sajnos nem mindig. Közel két héttel ezelőtt ezért veszítette életét egy 7 hónapos gyermek: a balesetkor kizuhant az autóból. Igaz, a többi utas is kirepült a kocsiból - a sofőr kivételével, egyedül ő használta a biztonsági övet. Ennek a balesetnek az apropóján érezte szükségét a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője, Pintér László alezredes, felhívni a figyelmet rá, a felnőttek eldönthetik, bekapcsolják a biztonsági övet vagy sem, de a gyerekek erről nem maguk határoznak, ezért nagyon kiszolgáltatottak. Márpedig a balesetkor a hátsó ülésen utazó gyerekek is legalább akkora veszélynek vannak kitéve, mint az elöl ülők. A hátsó utast ugyan látszólag jobban védi az előtte lévő párnázott üléstámla, mint a vezetőt, aki az ütközéskor a szélvédővel, a kormánnyal, a műszerfallal érintkezik. Ez a biztonságérzet csalóka: a lassításból származó erők olyan hatalmasak, hogy a hátsó utasok gyakran átesnek az első támla felett.

- Az utóbbi hat év adatai azt mutatják, hogy a közlekedési balesetekben meghalt gyermekek több mint fele utasként vesztette életét. Ez figyelmeztető jel! Nagyobb felelőséggel kell gyermeket szállítani - tette hozzá.

Ezek is érdekelhetik