Búcsú deszkától és közönségtől

2023.01.14. 06:50

Mester Edit elhagyja a színészi pályát

Mester Edit elhagyja a színészi pályát. Nagy bátorságra vall, ha valaki 43 év után véglegesen becsukja maga mögött az ajtót.

Arany Horváth Zsuzsa

Esther Arthur Miller Alku című darabjában, 1993, Zalaegerszeg (Halasi Imre rendezése)

Szombat este még polgármesterné a Noszty fiú esete Tóth Marival című darabban, majd vasárnap felül a déli vonatra, este pedig már a 420 kilométerre lévő szülőfalujában hajtja álomra a fejét. Mester Edit színművészt a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház közönsége az elmúlt 36 évben nagy és kis szerepekben egyaránt láthatta. Ismerték őt az egerszegi parkok, városszéli kiserdők, az itteni kutyás társadalom oszlopos tagja volt.

Címszereplőként Zalaegerszegen a Csongor és Tünde című előadásban, 1988-ban Szoboszlai Évával Fotó: ZH-Archívum

– Az én Egerszegem a környező természet. Közegem a Gébárti-tó, a Zala folyó, a Parkerdő. A nézőknek pedig nagyon-nagyon köszönöm ezt a 36 évet, ami Zalaegerszeghez kötött. A civil, hétköznapi életben leginkább a hangomról ismernek fel – mondja semmit sem bánó mosollyal, amikor az utolsó egerszegi színpadi jelenléte után késő estébe hajlóan beszélgetünk.

Mert elhagyja a színházat. Elköltözik a Tisza-partra, Tiszapalkonyára, ahol született, felnőtt.

– Képzeld, nem olvastam el a színházi kritikákat, pedig a kollégák mondták, hogy a kisebb szerepeimet is értékelted. Köszönöm!

Száll a kakukk fészkére, 1995. Ratched nővér Zalányi Gyulával

– A Cigánykerékben párpercnyi villanással építettél meg egész életet.

– Aki 40 évnyi gyakorlattal nem tud megoldani egy villanást, az nem színész.

A legendás rendező, Kerényi Imre vette fel a színművészeti főiskolára a Leninváros (mai Tiszaújváros) gimnáziumában végzett Mester Editet, ott Kerényi Imre–Huszti Péter osztályába járt. Amit a szakmában meg lehetett tanulni, megtanították neki. Azt is, hogy a másik monológja közben nem zavarunk külön játékkal, hanem alázattal segítjük őt. Van rossz tapasztalata…

– A mai napig nem értem, miért vettek fel első jelentkezésemre, 18 évesen a színművészeti főiskolára, még nagyon éretlen voltam. Azt se tudtam, hogy kell Budapesten közlekedni. A nővéremmel kettőnket egyedül nevelő édesanyám magyarázta, csak menjek mindig egyenesen a Keletitől, egyszer csak odaérek a Rákóczi út 21-be. Mentem, mentem, elfáradtam, végül taxiba ültem, pedig már 100 méter sem volt hátra. Jót mosolygott a sofőr a „helyismeretemen”.

Kleopátra főiskolai vizsgaelőadás 1980

A családban nem volt előzménye a színészetnek, de ő már kislányként is színész akart lenni. Itt külön történet kezdődött a beszélgetésben, azt a címet adtuk neki, hogy „Szüleim szerelme”.

Nagy korkülönbség, asztalosmester apa, szép fiatal anya. Tisztes megélhetés és a szegénység érzete került össze egy fedél alá. Sok munka a műhelyben, alárendelt háziasszonyi szereppel a háttérben. Az édesapja fiút várt, így a nővére, Éva az inasok mellett, Edit (másodikként is lányként) pedig a ház mögötti Tisza-parton, vadon nőtt fel. A folyó nevelte, csatangolt, veszélyeket küzdött le egyedül, saját fantáziavilágában, saját történeteiben élt. Apja végül a segédeivel ácsoltatott neki a parton libikókahintát, ez volt a játszótér netovábbja. (Az élete visszakanyarodik, most abban az utcában az egykori tanítója házát vette meg.)

Szent Péter esernyője, Ancsura.   2018, rendező Moravetz Levente

– Később biztos néztél színdarabokat, ha ez a pálya vonzott.

– Hol? Tiszapalkonyán vagy az akkori Leninvárosban? Dehogyis! Televíziónk nem volt, csak másoknál nézhettem a színházi közvetítéseket. Rengeteget „szerepeltem” az iskolai szünetekben, szórakoztattam az osztálytársakat. A moziban jegyszedőként dolgozott a nagyapám, ott sok nagy filmet láttam. Ma is nézem az Aranyembert, a Kőszívű ember fiait, a Tüskevárt, a Tenkes kapitányát. Képzeld, harmadévesek voltunk a főiskolán, a Madách Színházban töltöttük a gyakorlati éveinket, a Doktor úrban játszhattam Zenthe Ferenccel. A színlapon a szobalánynál a kipontozott helyen először nem volt név, majd odakerült az enyém. Elájultam. Akkora nevekkel dolgozhattam, mint Márkus László, Haumann Péter, Piros Ildikó, Békés Itala. Nagyon tiszteltünk mindenkit, sokat tanultam tőlük a két év alatt. Sulyok Máriának még köszönni is csak félve mertünk.

Tornatanárnő, Érettségi 2021

Erős mezőnybe került, osztálytársa volt Gergely Róbert, Igó Éva, Moravetz Levente, Gáspár Tibor, Kelemen Csaba. A vizsgaelőadáson Kleopátrát játszott a kivételes szépségű ifjú növendék. Friss diplomásként Pécsre, majd a budapesti Népszínházhoz szerződött, azután Nyíregyházára, végül 1987-ben Zalaegerszegre. Negyvenhat színész dolgozott az ő érkezésekor, mára kevesen maradtak közülük.

Az elmúlt években Arthur Miller, Schiller, Shakespeare, Moliere, Brecht, Dürrenmatt, Pirandello, Móricz, Mikszáth, Vörösmarty szövegei adtak szerepeket Mester Editnek.

A Névtelen csillagban meglepetésre az addig naiva szerepkörben mozgó színésznő karakterszereplőként aratott nagy sikert. Ezért a színháztól megkapta az előadás legjobb alakításának díját, majd az év végén a Színházpártolók Köre díját.

Noszty fiú esete Tóth Marival. Mester Edit partnere Baj László, 2022

Első negatív szerepe a Kakukk­fészek című drámában Ratched nővér figurája volt, a nézőktől ezért kapta a legtöbb elismerést. Alázata, megértése, empátiája messze az átlag feletti.

A legutóbbi évadokban a Szent Péter esernyője, az Oscar, a Tóték, a Cigánykerék, az Érettségi, utoljára a Noszty fiú esete Tóth Marival című darabokban adott élményt az egerszegi nézőknek.

– Boldog évtizedeket töltöttem Zalaegerszegen. Mindenkivel jóban voltam a színházban, szerettem velük a munkán kívül is időt tölteni, imádom a fiatal kollégákat. Érdemeiknek megfelelő szerepeket kellene találni minden korosztálynak, tudom, nem könnyű. Sajnos kevesebb a bemutató és a játszási tér.

Talán kevesen tudják, Egervári Klára utolsó éveit is ő tette vidámmá, többek között sok-sok hétvégi kártyapartival, sétával.

– Noha az ő élete a színház volt, arra intett, vigyázzak magamra, ne áldozzak fel mindent a szakmáért.

A tenger boszorkánya című magyar-bolgár kooprodukciós filmben 

– Mi következik ezután?

– Egy egészen másfajta élet. Kérlek, írd csupa nagybetűvel: MAGÁNÉLET, CSALÁD. Hosszú pályát, sok szép, jó élménnyel éltem meg, nincs bennem hiányérzet, inkább hála és elégedettség. Harminc évig éltem egyedül, a színház, a kollégák, a barátok tartottak életben. Ők voltak az én családom. Köszönöm nekik. Most, hogy betöltöm a 65. évet és nyugdíjas leszek, úgy érzem, eljött az ideje, hogy a vér szerinti családom közelében legyek. Inspiráló terven gondolkodunk régi középiskolai osztálytárssal, talán rendhagyó irodalomórák képében ölt testet hamarosan. A Jóisten megsegített, hogy mindezt véghez tudjam vinni, ehhez küldött nekem egy igazi társat is.

– Mit üzensz a nézőknek?

– Szeretettel kívánok mindenkinek jó egészséget, jót, szépet, boldogságot!

Fotók: ZH-archívum és Mester Edit tulajdona

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában