Frissen Zalából

2021.04.26. 16:00

A Kis-Balaton titokzatos világa ihlette meg Bozók Györgyöt

A Kis-Balaton természetközeli világa, s annak sajátos hangulata ihlette a Budapesten élő metal-zenész Bozók György, vagyis az egyszemélyes projektként működő Rém még tavaly év végén megjelent Berek című nagylemezét. A több mint negyven perc játékidejű album koncepciózusan járja körül a témát.

Gyuricza Ferenc

Fotó: Bozók György

A Berek dalai – ahogy Rém korábbi munkái is – a leginkább a norvég Darkthrone nevével fémjelzett északi, régi típusú black metal jegyében születtek, azaz hol horzsoló, sodró lendületű, hol lassan hömpölygő, de általában egyszerű riffekből álló, viszonylag minimal megközelítésű zene, valamint kántáló ének jellemzi. Ahogy Bozók György fogalmaz: nem tekinti magát képzett zenésznek, előző zenekarában, a Redneck Zömbiezben is csupán énekelt, gitárt csak annak szétszéledését követően fogott a kezébe. Tudása arra azonban elegendő, hogy ebben a stílusban alkotni tudjon, így született meg 2019-ben a Poklade című EP-je (rövidebb játékidejű albuma), ami ugyancsak egyetlen témával, a Mohács környéki busókkal foglalkozik.

- Rengeteg zenét hallgatok, de az a black metal áll hozzám a legközelebb, amely annak idején egyfajta lázadásból született – magyarázza. – Én ebben a műfajban érzem azt az emocionális töltetet, amit a dalokhoz hozzá lehet rendelni. Maga a stílus a Bathory, a Venom vagy a Celtic Frost zenekarokkal indult, de az én black metalhoz kapcsolódó látásmódomhoz az északi második hullám, a Darkthrone vagy az Immortal által képviselt naturalista természetközeliség sokkal közelebb áll. Engem ez a hangulati megközelítés vonz a zenében, de nem az északi hegyekről vagy a norvég mitológiáról akartam írni, hiszen idehaza is rengeteg az olyan hagyomány, folklór vagy tájegység, ami belefűzhető ebbe a stílusba. Ilyen például a busójárás. Amikor először jártam Mohácson, fantasztikus élményben volt részem, s rögtön az ötlött a fejembe, hogy az a koncepció, az a hagyomány, vagy az a legenda, ami a busók mítosza köré épül, milyen jól illene a black metal stílusához.

Fotó: Bozók György

A Kis-Balaton, mint témaválasztás ugyanabból az attitűdből fakadt, mint a busójárás. Bozók György azt mondja: már első alkalommal mély benyomást gyakorolt rá a titokzatos táj, a lápi világ, ezért szinte azonnal elkezdett szisztematikusan érdeklődni utána. Kereste a Kis-Balatonról szóló irodalmat, elolvasta Csupor Tibor természettudományos monográfiáját, filmek után kutakodott az interneten, de még a nagykanizsai könyvtárban is érdeklődött olyan régi, az 1800-as évekből származó térképek után, amelyek a térségről készültek.

- Számomra a Kis-Balaton addig ugyanis teljesen idegen volt, hiszen régmúltra visszatekintő zalai kötődésem nincs – árulja el a zenész. – Az, hogy egyáltalán eljutottam a Balatontól nyugatra, a nagykanizsai születésű feleségemnek köszönhető. A Kis-Balatont is csak akkor fedeztem fel, amikor elkezdtünk hazajárni az ő szüleihez, s mindeközben néhány kirándulást is tettünk a környéken.

A Rém egyszemélyes projekt, ami a black metal műfajában közel sem egyedülálló jelenség. Bozók György saját maga írja a zenét és a szöveget, s bár a dalok feljátszásánál vesz igénybe némi külsős – elsősorban baráti – segítséget, de a végső hangzás kialakításáért felelős keverést is önmaga végzi. Mint mondja, a zeneszerzés ebben a stílusban nem ördöngösség, vannak kötelező műfaji elemek, amiket ő is használt. A dalok tehát tipikus black metal toposzokból épülnek fel, a már többször is emlegetett Darkthrone-hoz köthető primitív riffek adják meg az alaphangulatot, amihez aztán a szövegek révén további emocionális töltet társult.

- Számomra nagyon fontos, hogy a dalszöveg érthető legyen – fűzi tovább. – A black metal világában elég gyakori, hogy a szövegre kevesebb energiát fordítanak az előadók, hiszen az ének a műfaji sajátosságok miatt kevésbé érthető. Nem egy esetben találkoztunk már azzal a hozzáállással, hogy elkészül a zene, írunk hozzá valamit, amit majd felhörög az énekes. Úgysem lehet érteni, tehát ennyi volt, oszt jónapot. Nálam viszont tudatos döntés volt, hogy a dalokhoz tartalmas szövegeket rendeljek, s az ének érthető legyen, hiszen nem vagyok képzett zenész, így inkább ezáltal tudok némi pluszt hozzátenni a produkcióhoz. A Berek albummal a természetjárásaim során átélt hangulatot, impressziókat próbáltam visszaadni, olyan tartalommal, ami ugyancsak a Kis-Balatonhoz kötődik.

A koncepciót a Katona Balázs által készített borítókép még tovább erősíti, az ugyanis Fekete István Téli berek című regénye 1959-es kiadását idézi. A festményen ugyanúgy egy kis-balatoni táj látható a jellegzetes lápi kunyhóval, ám ezen egy misztikus alak is felbukkan. Bozók György szerint ez akár maga a Rém is lehet.

- Amikor nevet kerestem a zenei projektemhez, egyszerű, egyszavas verzióban gondolkodtam – mutat rá. – Így jutott eszembe a Rém, amit fogalomként nem lehet egyértelműen definiálni. Azért is döntöttem mellette, mert soha nem fogok egyforma lemezeket készíteni, hiszen az ötleteimet nem tudom egyetlen irányvonalnak alárendelni. Ehhez a változatossághoz szerintem kifejezetten jól illik a Rém, ami az én gondolatvilágomban egy alaktalan kreatúrát testesít meg.

Fotó: Bozók György

A Berek album talán legérdekesebb tétele a Zala című dal, amely a Szép Zalában születtem... kezdetű népdalt is magába foglalja. Bozók György azt mondja, amikor az album koncepcióját összeállította, tudatosan kereste a magyar folklórkincs azon gyöngyszemét, amely illik a témához. Így talált rá az említett népdalra, amit addig egyáltalán nem ismert, talán sosem hallott korábban.

- A népdalból átvett strófákat nem én éneklem, mert budapesti lévén az én számból nem hangzottak volna hitelesen azok a sorok – teszi még hozzá. – Ezért tudatosan kerestem hasonló műfajban utazó zalai származású zenészt, így került a képbe Leiru, azaz a zalaegerszegi Rácz Péter. Teljesen ismeretlenül kerestem fel, s rögtön igent mondott a felkérésre. Számára is izgalmas volt a feladat, hiszen korábban sosem csinált még ilyet.

A Berek album egyelőre digitális formában érhető el, s mind a hazai, mind a külföldi underground sajtó kitörő lelkesedéssel fogadta. Dicsérték az ötletet, a koncepciót, a kivitelezést, valamint azt az emocionális töltetet is, amiről Bozók György beszélt. A zenész szándéka szerint ez év nyarán CD formátumban is megjelenik az album, egy független külföldi lemezcég mutat érdeklődést a kiadás iránt. Közben Pogány tél címmel egy másik CD is napvilágot látott, egy olyan album, amely a már említett Poklade E.P. dalait, valamint a kunszentmártoni Fattyú, azaz Madarasi Tamás 2019-es, Ritu Paganorum című anyagát tartalmazza. A black metal világában ugyanis az is gyakori jelenség, hogy két külön előadó egy közös lemezen jelenteti meg produkcióit.

- A Rém projektet most pihentetem egy kicsit, úgy vélem, a következő lemezzel ősszel vagy télen kezdek el foglalkozni – ismertette jövőbeni terveit Bozók György. – A koncepciója már kezd összeállni, az impressziók is adottak hozzá, de szükségem lesz még információgyűjtésre, az első hónapok biztosan azzal telnek majd. A következő esztendő második fele előtt ezen a néven tehát biztosan nem várható tőlem semmilyen újdonság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában