egervári nyári kastélyszínházi esték

2019.07.09. 17:30

Balkán kobra: Ankica már nem bírja Ardonjakot

A romantikus helyszín kedvez a könnyed nyári daraboknak, a zenés vígjátékoknak. A várkastély udvara ma már igazi színházi miliőt biztosít a vörös székekkel, az eső és szél ellenvédő sátorral, a jó hangosítással, fényhíddal.

Arany Horváth Zsuzsa

Kié a cseléd? Falusi Balázs Áron, Valázsik Péter és Fehérvári Péter

A hajdani egervári nyári játékok bájos esetlegessége, a szó jó értelmében vett nomád hangulata helyett profi színházi élményt kínál a Turay Ida Színház, amely 12 éve biztosítja a szezonális szórakoztatást. A Hippolyt, a lakáj, az Ártatlan vagyok! és a Cabaret című vígjáték és musical után az elmúlt csütörtökön egyetlen előadás erejéig Ivan Kusan-Tasnádi István Balkán kobra című zenés komédiáját is elhozták a budapesti repertoárból.

Kobra és Ankica nem tud jó üzletet kötni (Cservenák Vilmos és Kovács Olga) Fotók: Arany Gábor

A történetet a zalai, egerszegi közönség kétféleképpen is ismerheti: az egykori Erdei Színházban 2005-ben a kecskeméti színház művészeivel láthatta az „énekes-zenés népi színjáték lövöldözéssel és milliókkal” alcímet viselő darabot, majd két év múlva a Hevesi Sándor Színházban Galócza címmel az eredeti, 1976-ban íródott színművet, Iván Kusan alkotását. Utóbbi 1927 körül játszódik, a felbomlott Monarchia romjain nyerészkedő délvidéki-balkáni közegben Eszéken, az előbbi viszont Tasnádi István (tőle láttuk Zalában a Magyar zombit, a Made in Hungáriát, a Tranzitot, a Közellenséget) átdolgozásának köszönhetően a 90-es évekbe helyezte a történetet, egy másik délszláv felbomlás idejére.

Ebből is láthatjuk, alig valami változik: a nemzetállamok hatalmi formációi jönnek-mennek, a népek gondja meg marad ugyanaz. Jelen esetben a probléma az, hogy a gyanús és törvénytelen eszközökkel gazdagodó, szélhámos Ardonjak „vállalkozó” felesége, az üresfejű divatbaba, Ankica szabadulni akar durva, közönséges férjétől, de az egyetlen lehetséges megoldásra senki sem akar vállalkozni a környezetéből. Se szerető, se titkár, se az, akinek a földjét einstandolta a pokróc férj. Végül a bérgyilkosra fanyalodik, de hát a balkáni bérgyilkosok messze nem hozzák a chicagoi formát, igaz, az ügyetlenkedés a hiúságnak köszönhető: a pisztolyos úr rövidlátó, de a szemüveg viselése ebben a szakmában nem jó ajánlólevél.

A kocsma vaksi királya. Győri Péter, Cservenák Vilmos, Barsi Márton

A végtelekig vitt abszurd jelenetsort felvonultató sztorinak mégis izgalmas keretet ad a társadalmi környezet és az aktuális világpolitikai konstelláció. Eszéken már csak úgy mennek a dolgok, hogy a hatóságokat, a nemzetközi status quot minden módon ki lehet és ki kell játszani. A problémák jelszava a „megoldjuk okosba… ”. A Kusturica-filmekből megismert utánozhatatlanul fülbemászó balkáni népzenére (Monori András zeneszerző) írt dalszöveg ugyan kicsit halványabb volt ebben az inter­pretációban, mint amikor időben közelebb voltunk délszláv szomszédaink XX. század végi hadakozásaihoz, de azért az ma is érvényes ugyebár, hogy „bekaphatják Hágában”, míg mi számlát gyártunk Zágrábban…, vagy bármelyik utódállamban. (Utódállam a Monarchia és Jugoszlávia után).

A színházi előképek között ott van a shakespeare-i erdei üldözősdi, ami nem véletlen, Ivan Kusan is angol reneszánsz színi drámából inspirálódott.

Kié a cseléd? Falusi Balázs Áron, Valázsik Péter és Fehérvári Péter

Zalában öröm, hogy Kovács Olgát és Barsi Mártont is hálás és jól megoldott szerepben láthatjuk az egervári színpadon (Ankica és a békefenntartó sereg ezredese), hiszen ők ismerőseink a Hevesi Sándor Színház előadásaiból, sőt, Kovács Olga játszott is a 2007-es Galóczában. (Legendás magyarországi előkép a Katona József Színházban 1986-ban játszott előadás.)

A Turay Ida Színház produkcióját Sztárek Andrea színművésznő állította színpadra, bő teret engedve az abszurd hangvételnek. A szereplők mozgása burleszk filmeket idéz, beszédmodoruk kásás (ez mondjuk a szövegértés rovására megy), egymáshoz való viszonyuk irreális. A szórakoztató elemekhez csatlakoznak Nyírő Bea jelmezei, melyek nem spórolnak az illúzióval. Praktikusak a díszletek (Sztrárek Andrea), ám a forgatásuk nem elég gördülékeny. A Kobra szerepében Cservenák Vilmos, a színész maga is a Vajdaságból származik. Ardonjak Egervári Péter, nem tudni, a káromkodás és csúnya szavak cunamija mennyire viselte meg. A gyáva titkár Valázsik Péter, a még gyávább szerető Pásztor Máté, a földje után futó egyszerű gazda a nézőbarát módon artikuláló Győri Péter. A mindenkit magába bolondító cselédlány Lovas Emília felfogásában még az alapszöveghez képest is abszurd módon groteszk. Az összegző rezonőr (így megy ez ezeknél, mióta világ, a világ) Vass János Pál állt rendelkezésre.

Az egervári várban e héten csütörtöktől A nők (is) a fejükre estek! című zenés vígjátékot láthatja a közönség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában