2019.05.07. 08:00
Tíz éve napi gyakorlat a baki iskolában az erőszakmentes kommunikáció alkalmazása
Tíz évvel ezelőtt helyeződött némileg új alapokra a gyerekek érzelmi nevelése a baki Göcsej Kapuja Általános Iskolában. Azóta az Oktatási Hivatal zalaegerszegi igazgatóságának bázisiskolája lett a baki, amelyben nem kevés része van az úgynevezett erőszakmentes kommunikáció tanulásának, alkalmazásának.
Lövei Márta, Czigányné Szabó Réka, Béresné Simon Eszter, Garamvölgyi György, Molnár Anikó és Tamás Béláné összegzett
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Katona Tibor
Az amerikai túszmentő pszichológusok által kifejlesztett erőszakmentes kommunikációs (EMK) módszer arra törekszik, hogy az emberek megértsék saját szükségleteiket, ebből fakadó érzéseiket, ennek tudatában kéréseket tudjanak megfogalmazni a környezetüknek, ahelyett, hogy feszültséget, konfliktust generálnának.
– Örülünk, hogy történetünket kezdettől érdeklődés kíséri, a szülők és a környezetünk velünk együtt haladt az úton, a kollégák pedig elkötelezettek a módszer iránt – mondta Garamvölgyi György igazgató, amikor a tantestület és a szülői közösség néhány tagjával együtt visszatekintésre kértük. – Annak idején a szakmai programom részét képezte az EMK megismerése, alkalmazása, hogy általános iskolai körülmények közt is bizonyítson a módszer.
A gyerekek közt akkor még nem próbálták. Akkor kezdtem a vezetői munkámat, a tantestület partnerségével ma már nemzetközi színtéren is bemutathatjuk az eredményeinket. Kezdetben a tanár-diák konfliktus kezelése igényelt más, új megoldást, hiszen 10 éve is látszott, erőből már nem megy. Az EMK-órákat nemcsak Zalából érkező pedagógusok hospitálják, hanem a fővárosból, Erdélyből és a Felvidékről is jöttek már tanulni a módszert. Egyetemi szakdolgozat készül az itt folyó munkából, doktoranduszok jönnek órát látogatni. A baki gyakorlat már ott van a hazai és az erdélyi pedagógusképzésben is. Sőt, az öt ország hat iskolája együttműködésében zajló Erasmus+ program keretében többek közt Finnországban is a baki modellt tanulják. Béresné Simon Eszter tanárnő és az igazgatóhelyettes Tamás Béláné Magdi épp a napokban érkezett haza az északi országból, ahol mindössze 12 éves baki gyerekek angolul mutatták be a mediálást. Amelynek lényege, hogy a szemben álló-ellenséges (sakálnyelv) kommunikáció helyébe az elfogadás- megértés (zsiráfnyelv – a legnagyobb szívű élőlény a Földön) kapcsolódást helyezze. Két, konfliktusba került gyerek között Bakon ma már egy harmadik mediál (közvetít), úgy, hogy a felek megértsék egymás érzéseit.
– Nem arról van szó, hogy nem keletkezik többé konfliktus, csak hamarabb, hatékonyabban oldódik meg – tette hozzá Béresné Simon Eszter. – Az emberek közötti együttműködés kultúrájának kialakításán fáradozunk, az alá-fölé rendeltség átkeretezésével. Reméljük, a gyerekek felnőve már ezt a kultúrát viszik tovább. – Először nehezen állt rá az ember, de kíváncsiak voltunk, nagyon figyeltük Rambala Éva nemzetközi trénert, hiszen mi is éreztük, a régi módszerek megkoptak – tette hozzá Molnár Anikó mentálhigiénés szakember.
– A tanítás feltételeinek megteremtése ma nem magától értetődő. A beszélgetésben részt vevő szülők megerősítették a sejtést, a gyerekek otthon is átadják az újfajta szemléletet, amely szerint megkeresi, nemcsak a saját, de a családtagjai érzéseinek, indulatainak a gyökerét, felismeri a szükségleteit. – Utánaolvastam magam is az EMK-nak, amikor iskolába került Dorka és Zsófi – válaszolt Czigányné Szabó Réka, aki két határozott kislány édesanyjaként éli át naponta az iskolában tanultakat.
– Az osztályközösségük nagyon eleven, nem könnyű megoldani a napi gondokat. A gyereknek a személyes figyelemből sosem elég. – Az én fiam olasz felmenőkkel rendelkezik, talán nem kell szólnom a temperamentumról – kapcsolódott be Lövei Márta, aki a hatodikos Federico édesanyja. – De az nagyon jó érzés, hogy Finnországban ő magyarázta az EMK lényegét. A résztvevők úgy vélik, van még mit finomítani, de jó az út, amelyen járnak, s a rájuk eső figyelem is őket igazolja.