Vörössipkások

2018.05.08. 15:19

Reformkori példaképek – Beszélgetés Molnár Andrásné Bakler Klára történelemtanárral

Mindenki tudja, hogy a diákok és az iskolák elismerései mögött elsősorban a tanárok állnak. Akik csendben dolgoznak, és sok esetben szerényen a nézőtéren ülve örülnek a tanítványaik sikerének. Egyikőjüket most mégis szóra bírtuk.

Arany Horváth Zsuzsa

Az Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola történelmet kedvelő tanulóinak több mint harminc éve szerencséjük van Molnár Andrásné Bakler Klára tanárnőtől tanulni az egyetemes és magyar történelmet.

Olyannyira jól sikerül ez, hogy a megyeszékhelyen hagyománynak számító márciusi „Kossuth katonája vagyok” című vetélkedőt többnyire megnyerik az adysok, de mindenképpen dobogósok.

A Vörössipkások

A Vörössipkások évről évre kitesznek magukért, a nevük kabalává vált, öröklődik az újabb nemzedékek számára.

- Tíz éve találták ki az akkoriak, köztük például az igazgató úr fia, Czigány Máté, az annak idején ezüstérmet hozó nevet. Ők már egyetemisták, van, aki történelem szakon tanul – ad magyarázatot a névre a tanárnő. A Damjanich seregében szolgáló Vörössipkások biztosan nem gondolták, hogy századok múltán is szerencsét hoznak.

- Az első három helyezett között mindig ott vagyunk azóta is. A kialakult motivációs gyakorlat már ötödik osztályban kezdődik, ha osztályfőnök vagyok, akkor értelemszerűen még jobban kötődnek a tantárgyhoz a gyerekek. Már ötödikben végigjárjuk az 1848-hoz köthető zalaegerszegi emlékhelyeket, így a diákok közel kerülhetnek a hajdani eseményekhez.

Szakkörön összeállítjuk a Deák Ferenc, Csány László, Püspöki Grácián és a többiek szobraihoz, emléktábláihoz, azaz az ezeket érintő sétánkhoz illő feladatlapokat, majd a helyismereti adatokat az országos politikai történésekhez kötjük. Örömmel mondhatom, ötödikben még nagyon lelkesek a gyerekek, érzi köztük az ember, hogy milyen hálás hivatás a tanítás. Néhány éve a kollégáimmal elkészítettük a Nevezetes zalaegerszegiek kiadványt, ami jó segédanyaggá vált, kiegészíti a tankönyvet helytörténeti ismeretekkel.

Kossuth katonái

A Kossuth katonája vetélkedőt az Adyban iskolai forduló előzi meg, ami mutatja, a történelem – nem utolsósorban a tanároknak köszönhetően – erős és kedvelt tantárgynak számít a megyeszékhelyi belvárosi intézményben.

- Fiú- és lánycsapatok váltják egymást az első helyen, ezen ők is jót derülnek.

A tantárgyi felmenő rendszerű versenyről sem hiányozhatnak az adys tanulók, ahogy a Salla-vetélkedőről sem. Utóbbira levelezős forduló révén készülnek, majd szóbelin dől el a helyezés. Az aktuális évfordulók, mint legutóbb a Reformáció 500 programsorozat is ad alkalmat a történelem iránt fogékonyak számára, hogy bizonyítsák, érdeklődésük komoly tudást eredményez.

- Ez utóbbira az igazgatónk, Czigány László készítette fel diákokat.

- Van idejük a gyerekeknek a plusz feladatokra?

- Valóban sok a tananyag, főleg történelemből, hiszen az idő haladtával a közelmúlt történéseinek beépítése miatt növekszik a törzsanyag. Eddig az ötödikes tananyag a honfoglalásig tartott, most már el kell jutnunk az Árpád-ház kihalásáig. Emiatt a játékosság veszik el, kicsit kevesebb idő jut a kiselőadásokra, vagy a múzeumi látogatásokra. Szerencsére négy év alatt, tehát nyolcadikra kialakul az a mag, amelyik lelkesen tanul történelmet, amit én azért tartok fontosnak, mert a múlt ismerete nélkül nem érthetjük meg a jelenünket.

A tanár személyisége perdöntő ez ügyben, mondja beszélgetőpartnerem.

Mi a legfontosabb?

Az érdeklődés felkeltése, a tanári fantázia itt lép működésbe.

- Számomra főleg a magyar reformkor segít pozitív történelmi példaképeket felmutatni, s követendő emberi mintákat láttatni. Ez a korosztály, érzelmi ráhatásra, amúgy is fogékony a példakövetésre.

Molnár Andrásné Bakler Klárát igazolja az is, hogy több tanítványa készül történésznek. Annak idején a szombathelyi főiskolán ő maga is olyan csoportban tanult, ahonnan mára ismert történészek kerültek ki. Kicsit szomorú amiatt, hogy a pedagógus pályára kevéssé készülnek a legjobb tanulók.

Kiemeli a szülői hátteret.

- Tanár és szülő együtt képes jól motiválni a diákokat. Ha otthon odafigyelnek, keresik a gyerekben rejlő lehetőséget, s konzultálnak a tanárokkal, nem lehet baj. Én ez ügyben is szerencsés vagyok, a szülőkkel jó kapcsolatot ápolunk.

- Nemrég voltam a húsz éve végzett tanítványaim találkozóján, és láthattam, többségük azon a pályán mozog, amit annak idején választott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában