2024.03.21. 15:00
A ZalaZone tesztpályán végez méréseket a Szegedi Tudományegyetem
A Szegedi Tudományegyetem Önvezető Jármű Társadalomtudományi Kutatócsoportja évek óta végez méréseket az önvezető autóban átélt pszichés folyamatok feltérképezésére, a kísérletért 2022-ben elnyerték a Szegedi Egyetem Innovációs Díját. Két évvel ezelőtt már dolgoztak önkéntesekkel a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpályán, ezúttal alföldi és dunántúli vakokat és gyengénlátókat invitáltak a tesztelésre. Elvégre ők azok, akik kiszolgáltatottságuk okán leginkább igénybe vennék a sofőr nélküli autókat.
Nagy Dávid és Dudás Zsolt adatelemző indulásra készen a ZalaZone Járműipari Tesztpálya által biztosított autóban
Fotó: Fehér Márk
Az orvosi berendezések tervezésével és gyártásával foglalkozó szegedi Zeto EU Kft. által kifejlesztett mobil EEG-készüléket (amiért kiérdemelték a Dél-Alföldi Innovációs Díjat), egy szemkamerát és egy gyorsulásmérő okosórát szereltek fel a Vakok és Gyengénlátók Csongrád-Csanád Megyei Egyesületének tagjaira a ZalaZone tesztpályán.
Ne legyenek kiszolgáltatottak a vakok és gyengénlátók
A Szegedi Tudományegyetem és a kiemelt civil partner között tavaly jött létre az együttműködés. A kutatók többek között azt vizsgálják, hogy az önvezető autóban ülők milyen érzelmi reakciókat élnek át, mitől félhetnek, minek örülnek. A mérések mellett kérdőíveket töltenek ki a tapasztalataikról. A kísérletekért innovációs díjat is kaptak.
– Szegeden tavaly egy élményprogramon vettünk részt, itt Zalaegerszegen a szenzoros méréseket végzik rajtunk. Mi egy potenciális célcsoport vagyunk, hiszen ezeknek a fejlesztéseknek az első reklámjában is éppen egy vak ember szerepelt, aki el szeretne jutni a tisztítóba – felelte érdeklődésünkre Ballai Anna Mária egyesületi elnök.
Horváth Dorka először élt át ilyen élményt, mint mondta, nem volt nagy különbség a sofőrrel való vezetés és az önvezető jármű érzése között. Abszolút bízik az újításban, bármikor szívesen beülne egy sofőr nélküli járműbe.
Tudományos lapokban publikálják majd az eredményeket
Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens elmondta, a vizsgálat megmutatja azt is, hogy az önvezető járműveknek milyen társadalmi hatása lesz, milyen lehetőséget és kihívásokat tartogat a fejlesztés.
A látássérült kutatási alanyok speciálisak, mivel ők az egyik leginkább kiszolgáltatottak mobilitás tekintetében. Az egyetem tíz fős kutatócsoportjából heten vesznek részt a zalaegerszegi projektben dr. Palatinus Zsolt adjunktus vezetésével. Az adatokat előreláthatóan 2-3 hónap alatt dolgozzák fel, amit később tudományos lapokban publikálnak. A program pénteken a kaposvári és zalaegerszegi csapat részvételével folytatódik. A két évvel ezelőtti zalaegerszegi mérésekről itt olvashatnak.
Vakok és gyengénlátók tesztelték az önvezető járműveket a ZalaZone-on
Fotók: Fehér Márk