Megszűnt a művészettörténet önálló tantárgyként

2024.03.03. 07:00

Miért billeg a tányér a képen?

Másodszor tartott „művtöri órát” az UTÓVÉD, ezúttal Filp Csaba egyetemi tanárral.

Arany Horváth Zsuzsa

Dr. Filp Csaba és Tóth Norbert a második UTÓVÉD "művtöri órán"

Fotó: Pánczél Petra

Az Club PopUp Underground február 29-én este ismét zsúfolásig telt. Az Utóvéd címet viselő, Tóth Norbert képzőművész és pályatársai által kezdeményezett Képzőművészeti terepasztal-beszélgetések ellensúlyozni kívánják a tényt, hogy a Nemzeti Alaptantervből (NAT) kivezették a művészettörténetet mint önálló tantárgyat. 

David Bailly ( 1584-1657) Önarckép allegorikus csendélettel 
Fotó: ZH Archívum


Az első alkalommal Monok Balázs vizuális és környezetkultúra tanár, az Ady- iskola pedagógus munkatársa Természetes-e a művészet, vagy inkább művészi a természetünk? címmel avatta közönségét természeti és művészeti formai rejtelmekbe, azonosságokba. 
A második „művtöri órát” Dr. habil. Filp Csaba Munkácsy-díjas festőművész, egyetemi docens, Magyar Képzőművészeti Egyetem tanára tartotta a „Csendéletek másként – Érdekességek a csendéleti tárgyakról” címmel.
– Szinte mindenki rajzolt beállított csendéletet a rajzórákon, a modell többnyire korsó, alma és drapéria volt – idézte a közös emlékeket, majd a mélyvízbe dobott bennünket Jan David Heda, Willen Kalf, Jacques De Gheyn festményeit vetítve elénk. Amelyeken luxus ételek, gyümölcsök, étkező készletek, poharak, tányérak láthatók. A XVII. századi Hollandiába csöppentünk, illetve abba a világba, amit a németalföldi festők mutatnak belőle. 
Azt, hogy ezeken a képeken valójában a „billegő bizonytalanság van egy asztallapon megörökítve”, az előadó doktori dolgozatában olvashatjuk, melyet az 1600-as években a hollandiai Haarlemben alkotó Willem Claesz Heda Prunkstillleben című festményéről írt. A zalaegerszegi előadás bontotta ki a fenti összegzést, pazar információáradat mutatta meg, hogy a képeket olvasni is lehet, hiszen Európa, Hollandia, a korabeli civilizáció, kultúra „íródott”  rá a csendélet műfajú festményekre.

 Willem Claesz Heda (1594-1680) Prunkstillleben
Fotó: ZH Archívum


Miért kígyózik a citrom héja? Mit jelent egy csepp víz? Mi van a papírtölcsérben, a fizikai törvényeknek ellentmondva miért nem bucskázik le az asztal peremére helyezett, s az abrosz függőleges síkjára árnyékot vető fémtányér? -  kérdezte Filp Csaba, és mi rácsodálkozhattunk: tényleg. 
Az alapos okfejtést összefoglalandó: a citrom olyan gyakran fordul elő a képeken, hogy joggal jelenthető ki, nem gyarmatáruról, hanem a népszerű, központi fűtéses holland melegházakban termelt gyümölcsről van szó. (Ma, ha tulipánt vagy paradicsomot veszünk a szupermarketben, majdhogynem ugyanazokban a melegházakban termesztett árut veszünk.) Annál inkább nagyon is távolról érkezett az óntányéron papírtölcsérben elhelyezett szemes feketebors, a motívum egyszersmind a korabeli kiskereskedelmi csomagolásra utal. A XVII. századi globális kereskedelem, a holland aranykor mindennapi pillanata a csendélet. (A világ első globális kereskedelmi vállalkozása, a Holland Kelet indiai Társaság volt.)
Ki gondolná, hogy az óntányér összefügg a nemzeti érzésekkel, a pazarlásmentes puritanizmussal, amely protestantizmus sajátja. Az ón ugyanis újraformázható fém, ha sérül, kopik, a mester újraönti, mintegy a fenntarthatóság jegyében. Ezen túl pedig a spanyol uralom alól felszabadult nemzet összetartására is emlékeztet: a tehetősek és a szegények a nemzeti hovatartozásban egyenlőek, ezüst és arany helyett a kevésbé módosak által használt ónedényt festetik a megrendelt képre. 
A citrom és a borsot rejtő tölcsér között egy vízcsepp figyelhető meg a tányéron. Jelképeként a holland gazdaságot felvirágoztató tengeri kereskedelemnek. 
De miért került az asztal szélére a tányér, olyannyira, hogy majd’ leesik? A morális töltet a bizonytalanság, a mulandóság és a gazdagság elvesztésének lehetősége, erre int a kép. A jobboldalon látható kínai porcelán tálra latin nyelvű feliratot (sapienti nihil novus - nincs új a nap alatt) festett az alkotó. Nem valószínű, hogy Kínában így termeltek az európai piacra, Európában pedig csak 1701 után készítenek porcelánt. A festő realitásokon túli üzenete lenne az épphogy látható szöveg?

Jan Brueghel (1568-1625) virágcsendélete
Fotó: ZH Archívum

Érzékelhető, egyetlen kép egész univerzumot nyitott meg, pedig még hátra volt az idősebb Brueghel, akinek az egyszerre sosem nyíló virágokat együvé rendező virágcsendéletei mögött ismét a gazdasági-társadalmi helyzet sejlik fel. Melyben tulipánhagymáért akár házakat, hajókat zálogosítottak el, főleg a „cirmos” fajtáért, noha az elváltozás valójában vírusfertőzés miatt alakult ki a növényen. (Aki nem tudta megvenni, legalább vásárolt egy ilyen képet.)
Ha tovább olvassuk a festményeket, a háttér színéből tudhatjuk, protestáns vagy katolikus alkotóval állunk szemben: az átlátható világos falakat, drapériákat az előbbiek, a komoly sötéteket az utóbbiak alkalmazzák előszeretettel. 
Kérdezem végül, látja-e a kedves olvasó David Bailly önarcképes soktárgyas csendéletén a lebegő buborékokat? Azok az úgynevezett „vanitas” festészet elemei, a hiábavalóság, a múlékony élet jelképeként. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában