2023.01.22. 09:00
Szentgróti Dávid kiállítása Budapesten – Önálló tárlat a VILTIN Galériában
Önálló bemutatkozásra készül a zalaegerszegi születésű és Pécsen élő Szentgróti Dávid festőművész, akinek Összerendeződés című kiállítása január 24-én, kedden 19 órakor nyílik a budapesti VILTIN Galériában.
Levels
Forrás: Szentgróti Dávid
A március 4-ig megtekinthető tárlatot Bullás József festőművész ajánlja az érdeklődők figyelmébe. A zalai művész már többször bemutatkozott a helyszínen, ezúttal azonban önálló tárlattal várja a művészetét kedvelőket.
Szentgróti Dávid munkásságát így ajánlja iski Kocsis Tibor képzőművész, művészettörténet és vizuális nevelőtanár, kurátor az esemény közösségi oldalán:
„A 2021-22 között készült nagyméretű alkotások fő ismérvei a Szín, a Tér és az Idő. A Pécsett élő művész praxisa számos ponton utal a konstruktivista, korai absztrakt festészetre, miközben szoros kapcsolatot ápol a háború utáni pécsi nonfiguratív művészeti tradícióval, így Martyn Ferenc, Lantos Ferenc, Ilona Keserü Ilona vagy Somody Péter munkáival is. Festményeit ugyanakkor egy merően 21. századi formanyelvvel ruházza fel: a „layerek” egymásra épülése és a köztük közlekedő, gesztussá transzformált csatornák, csövek (tube) látványa minduntalan megidézik a digitális képalkotás vizualitását. Gazdag anyagalakítását az önmagát demonstráló textúra, az akrilfesték viszkozitásával való játék, fedő és áttetsző ecsetvonások szövedéke jellemezi, melyet kitakarások, felülfestések törnek meg, valamint a quasi geometrikus elemek - körök, négyzetek - kontrasztja tesznek hangsúlyossá. Az Összerendeződés képei között egymásra épülő, finom különbségek mentén alakított, de szabad asszociációnak is helyet adó szakmai program láncolata fedezhető fel. Ennek hátterében egy, a festészet médiumát tudatosító, az anyag, a mozgás, az időbeliség és a játékos felületkezelés egymáshoz való viszonyát vizsgáló cselekvő, reflexív és megfigyelő alkotói attitűd áll.”
A kurátor hozzáteszi: Szentgróti Dávid színhasználata a konstruktivizmus tiszta alapszínein túl a kétezres évek élénk kevert színeit is felvonultatja. Az akrilfestékgyártók széles palettája lehetőséget ad a természetestől elrugaszkodó szintetikus, egyfajta kromatikus valóság definiálására. Így az absztrakció nem csak a kép terében hanem a színeiben is tetten érhető.