2021.12.06. 09:00
Kevesebb lesz az adminisztráció a szolgáltató szektorban is
Az adatváltozás-kezelési szolgáltatás bevezetésével a kormány tovább csökkenti az emberek adminisztrációs terheit, a közigazgatási ügyintézés mellett immár a szolgáltató szektorban is – tájékoztatott a Miniszterelnökség.
Januártól kérhetjük, hogy nevünk, címünk, okmányadataink változásáról elektronikus értesítést kapjanak a szolgáltató cégek
Forrás: Cseh Gábor
Fotó: Cseh Gábor
2022. január elsejétől az ügyfelek kezdeményezhetik, hogy nevük, címük, okmányadataik változásairól elektronikusan kapjanak értesítést a velük szerződéses jogviszonyban álló közművek és cégek, kiváltva a személyes ügyintézést. Az ingyenes szolgáltatással kényelmesebbé és gyorsabbá válik az adatváltozások bejelentése, valamint a közművek átírása, amellyel jelentős időt takaríthatnak meg a családok. A projekt megvalósításához a Miniszterelnökség vezette konzorcium 1,445 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült.
Az Adatváltozás-kezelési Szolgáltatás név-, lakcím- és elérhetőségi adatok változása, okmánycserék, valamint például költözésből, bérbeadásból adódó közműátírás esetén elektronikus adatközvetítő szerepet tölt be a lakossági ügyfelek, valamint a piaci szolgáltatók között. 2022 januárjától a magánszemélyek kezdeményezhetik, hogy az állami nyilvántartásokban tárolt adataik változása esetén értesítést kapjanak azok a közművek és cégek, amelyekkel szerződésük van. Az ügyfeleknek így nem szükséges adatváltozásaik bejelentését, továbbá a közműátírásokat személyesen megtenniük, hanem az e-bejelentő webes felületen néhány gombnyomással vagy a kormányablakokban nyújtott szolgáltatással végezhetik el az eddig időigényes feladatot. Az ingyenes szolgáltatás igénybevételével az ügyfelek adatváltozással kapcsolatos bejelentése és a közműátírási folyamat egyablakos úton, egyszerűen, gyorsan teljesíthető, kiváltva ezáltal az összes érintett, akár tucatnyi szolgáltatónál a külön-külön egyéni ügyintézést – jelezte a Miniszterelnökség.
Mint írták, az új és innovatív e-bejelentő szolgáltatásnak köszönhetően az ügyintézés és az eljárások átfutási idejének és költségeinek csökkentésével ügyfél- és szolgáltatói oldalon egyaránt jelentős adminisztrációsteher-csökkentés érhető el. Az élethelyzet-alapú szolgáltatás létrehozása egy újabb lépést jelent az adatvezérelt és szolgáltató jellegű közigazgatás kialakítása felé.
Az Adatváltozás-kezelési Szolgáltatás a jövő év elején első ütemben a lakossági ügyfelek változásügyeit érintően, továbbá közműszolgáltatók és távközlési vállalkozások irányában jön létre. A szolgáltatás egy későbbi fejlesztési ütemben a szolgáltatói szféra további szereplőivel, így például bankokkal és biztosítókkal is kiegészül, valamint a természetes személyeken túl a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók is igénybe vehetik majd.