Nagy az úthálózat, kevés a pénz

2019.02.15. 11:00

Tizenöt éves koncepciót készítenek a zalaegerszegi utak felújítására

Az utak felújítására 15 éves koncepciót dolgoz ki az önkormányzat. Ahhoz, hogy az összes szakaszt rendbe tegyék, 55 milliárd forintra lenne szükség.

Szabó Judit

A városban visszatérő probléma az utak, terek, járdák állapota, azok karbantartása és a felújítások, beruházások ütemezése, állapította meg a közgyűlés a minapi ülésén. A hálózat nagy: a zalaegerszegi, önkormányzati fenntartású utak hossza 520 kilométer, ez majdnem annyi, mint Magyarország legnagyobb szélessége kelet-nyugati irányban, érzékeltette Balaicz Zoltán polgármester a feladatok nagyságrendjét.

A városban 542 névvel rendelkező útszakasz (út, utca, tér, parkoló) van és 327 helyrajzi számmal jelölt, ezenfelül 225 kilométernyi járda és gyalogút fenntartásáról kell gondoskodni. A felújításokat úgy célszerű elvégezni, hogy az aszfaltozást megelőzze az út alatti közműrendszer korszerűsítése, amire összességében szintén ráfér a felújítás, és ez is nagyon jelentős ráfordítást igényel, szerepelt a koncepció előterjesztésében.

Megbecsülték, hogy mennyibe kerülne a szükséges munkák elvégzése: a felszín alatti önkormányzati tulajdonú közművek felújítására és az igényeknek megfelelő bővítésére körülbelül 25 milliárd forint kellene, és mind a 869 útszakasz és járda felújítására, valamint az állami tulajdonú és kezelésű utak felszíni felújítására hozzávetőlegesen 30 milliárd forint.

A közúthálózat fejlesztéséhez új létesítményekre is szükség lenne. A belső tehermentesítő út folytatása 2 milliárd forintot, a déli elkerülő megépítése 5 milliárdot igényelne, s folytatni kellene a Zala Plaza keleti oldalán megkezdett parkolóépítést, növelni a kórház környékén lévő parkolók számát, körforgalmat kialakítani a Balatoni és a Stadion utca találkozásánál, és bővíteni a Tesco-körforgalom kapacitását.

Ezeket a feladatokat áttekintve a közgyűlés úgy döntött, hogy 15 évre szóló koncepciót dolgoz ki az útfelújításokra, sorrendet meghatározva.

Annál is inkább, mert az önkormányzat az összesen 55 milliárd forintos forrásigénnyel szemben évente általában 200 millió forintot tud fordítani a város útjainak karbantartására és felújítására. A mostani időszak kivétel ez alól, mert több pénz áll rendelkezésre a megszokottnál. Ebben az önkormányzati ciklusban 1,7 milliárd forintos állami támogatással 29 helyszínen folynak felújítások, s volt néhány nagyobb állami, illetve önkormányzati beruházás: a botfai körforgalom és onnét a 74-es út felújítása a haranglábas körforgalomig, a Zalaegerszeg–Nagypáli csomópont és a Rákóczi utca felújítása, és elkészült a belső tehermentesítő út második szakasza. Mind­emellett a közművekkel együtt megújul az Arany János utca, és 22 millió forintot nyertek egy andráshidai szakaszra.

Összességében ebben az önkormányzati ciklusban több mint 5,1 milliárd forint állami forráshoz jutottak az úthálózattal kapcsolatos zalaegerszegi projektekre, de ez is csak 37 helyszínre volt elegendő, ami meglehetőségen kevés a teljes hálózatot tekintve, összegezte a közgyűlés.

A középtávú koncepcióban szakmai alapon határozzák meg a munkák sorrendjét, és ütemezik a feladatokat a várhatóan igénybe vehető anyagi források figyelembevételével. Önkormányzati ciklusonként 5 milliárd forint állami támogatás megszerzésével számolnak – az Európai Unió a 2014–2020-as finanszírozási időszakban már nem támogatja a városi utak építését, aszfaltozását, és utána sem fogja, s a TOP program sem ad erre lehetőséget.

A koncepciónak a közgyűlési határozat szerint 2019 végéig kell elkészülnie.

A Szenterzsébethegyi út

A szükséges beruházások nagyságrendjére a Szenterzsébethegyi utat hozták fel példaként az előterjesztők. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő út 4 kilométer hosszú és két ága van. Állapotára rendszeresen érkeznek panaszok a lakosságtól. A teljes felújítás a fenntartó adatai szerint 450 millió forintba kerülne. Ez az összeg csak a burkolat felújítására vonatkozik, a vízelvezetés megoldásához szükséges zárt csatornarendszer kialakítására nem, azzal együtt több mint félmilliárd forintot kellene költeni a beruházásra. A Magyar Közút tavasszal a Szenterzsébethegyi út legkritikusabb állapotú szakaszát rendbe teszi, 45 millió forintból.

(Kiemelt képünk illusztráció.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában