Tovább gyarapították unikális, pedálos, járműflottájukat

2019.02.18. 10:00

Bemutatta új szerzeményeit a KOKSZ a farsangi bálon

Két ve­locipéd és egy áruszállító tricikli. A Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség szezonnyitó farsangi mulatságán szombaton az Egylet Pincében mutatta be három legújabb szerzeményét.

Benedek Bálint

A Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség ezúttal három kerékpárról rántotta le a leplet. Horváth György (balról), Dene Tibor, Rajnai Sándor, Rideg Krisztián és Kovács Margó Fotó: Gergely Szilárd

A KOKSZ megalakulásának ötletét hat évvel ezelőtt egy vidám hangulatú fogadás alapozta meg. Néhány kanizsai jó barát úgy döntött: a sörfesztivál alkalmából korhű ruhát ölt, s néhány a pincéből, sufniból előhalászott régi kétkerekűvel felvonul az Erzsébet téren.

– Mindenkinek tetszettek a járgányok, s ez a kellemes fogadtatás lendületet adott ahhoz, hogy egyesületet alapítsunk – emlékezett vissza a kezdetekre Dene Tibor, a klub elnöke, alapító. – Kitaláltuk a megjelenést, s logónknak egy velocipéd kerékpárt választottunk. Viszont nemhogy a városban, de még a megyében sem volt senkinek ilyen kétkerekű ritkasága. A világhálón kutakodva rátaláltunk a kalocsai Rideg Krisztiánra, aki egy gyerekkori cimborájával a műhelyében gyártotta ezeket.

A Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség ezúttal három kerékpárról rántotta le a leplet. Horváth
György (balról), Dene Tibor, Rajnai Sándor, Rideg Krisztián és Kovács Margó Fotó: Gergely Szilárd

A kapcsolatból barátság lett, az első kanizsai velocipédet újabbak követték. Magyarországon addig nem látott triciklik készültek, sőt egy úgynevezett biztonsági velocipéd is gazdagítja a flottát.

– A célunk, hogy minden évben új darabokat sorakoztassunk fel, hiszen az emberek kíváncsiak erre a történelemidézésre – tette hozzá Dene Tibor. – Tavaly az országos találkozókon volt, aki csak egy fotót készített a különleges bringa társaságában, míg mások szerették volna kipróbálni. Az élmények arra sarkallnak bennünket, hogy ezekből még többet adjunk. Amíg Európában a velocipéd kedvelt közlekedési eszköznek számított, például Franciaországban 50 ezren tekerték, addig egy 1869-es adat szerint hazánkban mindössze 60 darab futott belőle.

A KOKSZ épp ezért tovább gyarapította a számukat.

Az extrém, óarany színű, 125 centiméteres, nagy kerekű verziót az egyesület másik alapítója, Rajnai Sándor álmodta meg. Mivel a hétköznapokban ékszerekkel foglalkozik, eldöntötte, hogy szeretne egy igazán egyedi megjelenésűt.

– Imádok tekerni hagyományos biciklikkel, de mindig is érdekelt az úgynevezett velo érzés, amit most megtapasztalhatok – mondta a különleges jármű tulajdonosa.

A történelem során, az 1870-es években a hölgyeknek nem volt szerencsés a magasban tekerni a kerékpárt, hiszen ha kilátszott a bokájuk, akkor az erkölcstelennek számított. Mára lazábbak lettek a szabályok, ám az országban a KOKSZ-tag, szekszárdi Kovács Margón kívül csak egy akrobata nő tudja mozgásba lendíteni a velocipédet. Margó elárulta: kifejezetten élvezi ezt a fajta életérzést, könnyedén megtanulta, és az év során a felvonuláson büszkén tekeri.

A kanizsai Horváth György pedig egy 1950-es években használt, áruszállító triciklit varázsolt újjá a barátaival.

– Egy muraszemenyei szimpatizánsunk felajánlotta a romokban lévő triciklijét – mondta el az elektrolakatos szakmával rendelkező férfi. – Valóban szinte a sírból hoztuk vissza, komoly, több hónapos munkával eredeti állapotában mutathattuk be.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában