Szponzorált tartalom

2021.03.17. 13:10

Vezetési és pihenési idő: 5 alapvető kritérium

A 3,5 tonnás és az annál nagyobb tömegű teherszállítást végző, valamint a 9 utasnál több közúti személyszállító járművek vezetőire bizonyos, a vezetési és pihenőidőre vonatkozó előírások vonatkoznak. Hazánkban a heti munkaidőre, a munkanapon belüli szünetekre, a pihenőidőre és az éjszakai munkára vonatkozó európai uniós szabályok érvényesek.

Fotó: pixabay.com

A pihenés fontossága a közúti biztonság szempontjából

A vezető fáradása a hivatásos sofőröket érintő közúti balesetek egyik fő oka. Ha Közép- és Nyugat-Európában az infrastruktúra lehetővé teszi a szüneteket nagy távolságok megtétele után, hazánkban az utak rossz állapota és a nagyvárosok körüli torlódások, sok sofőrt abba a helyzetbe hoz, hogy megálljon a parkolóban, annak ellenére, hogy a vezetési időt dugóban töltötték. Viszont a járművezetők is panaszkodnak a munkaadók nyomására, arra hogy kényszerítik őket, hogy ennek a törvénynek a határait feszegessék, a vállalat profitját, a munkavállalók egészsége fölé helyezve. Emiatt magasak a bírságok, hogy elrettentsék ezt a veszélyes gyakorlatot. A 123cargo-on regisztrálhatja járművét, vagy szállítási szolgáltatásokat köthet a terület szakembereivel, teljes biztonság és komolyság mellett.

A sofőrök fáradtságának oka

Minden vezető tudja, hogy a saját vezetési korlátainak túllépése kockázatos. A 3,5 tonnánál kisebb terheléssel rendelkező gépkocsik vagy teherautók esetében nincsenek korlátozva a kilométerek száma vagy a megállás nélküli vezetési idő. Ezért az ilyen járművezetőket érintő közúti balesetek nagy száma. A hivatásos járművezetők esetében a tachográf rögzíti a tevékenységet, és segít betartani a pihenőidőkre vonatkozó törvényeket. A fáradtság szabályai minden emberi test esetében ugyanazok, függetlenül az általa vezetett jármű összetettségétől. Bárki egészsége, kora és fizikai állapota olyan tényezők, amelyeket figyelembe kell venni az állóképesség szempontjából. Ezenkívül a nehéz teherautók vagy buszok vezetői fáradtabbak lehetnek nehéz körülmények között, például túlterhelt forgalomban, gyenge infrastruktúra miatt, rossz időjárásban való vezetés esetén. Vannak olyan súlyosbító személyes tényezők is, mint az alkohol vagy drogfogyasztás, a stresszes, a személyes problémák, amelyek elvonják az útról a figyelmet, az alváshiány vagy a rossz minőségű alvás. Áruszállítás esetén a be- vagy kirakodás kimerüléshez vezethet, és növelheti a közúti balesetek kockázatát, ha a sofőr rövid időn belül útnak indul.

Fotó: pixabay.com

A fáradtság következményei

A volánnál jelentkező fáradtságot nem szabad összetéveszteni csak az elalvás okozta súlyos balesetekkel. A járművezető, az utasai, más közlekedők, kerékpárosok és gyalogosok élete is veszélybe kerülhet, a sofőr reakcióidejének lelassulásával, az ítélőképessége és a figyelme befolyásolásával és a látómező csökkentésével, mindezek a fáradtság eredményei. 6–9 óra vezetés után, ami a törvényi határ, a test kezdi megérezni a fáradságot és kezd veszíteni a reflexeiből.

A fáradtság jelei

Az ásítás az első jele annak, hogy a vezető teste átlépett egy határt. Ha nehezen talál kényelmes helyet a volán mögött, vagy önkéntelenül kezd sávot váltani, akkor egyértelmű, hogy szünetet kell tartania.

Hogyan lehet megelőzni a fáradtságot

A törvény betűjén túl, amelyet be kell tartani, a test jeleket ad az állapotáról, függetlenül attól, hogy hány kilométert vagy mennyi ideig vezetett. Ha odafigyel ezekre a jelekre és azonnal reagál, akkor nem lesz semmi problémája. A táplálkozás nagyon fontos, mivel megnehezítheti vagy fenntarthatja energiaszintjét. Fogyasszon könnyű ételeket, kerülje az alkoholt, drogokat és az olyan gyógyszereket, amelyek befolyásolhatják a reakciókészségét, és tartson rövid, gyakori szüneteket, hogy biztonságosan eljuthasson úti céljához és az otthonába.

A vezetési és pihenőidők egységes szabályozása a munkakörülmények és a közúti biztonság javítása, valamint a közúti közlekedési szolgáltatók közötti tisztességes verseny harmonizálásában játszik szerepet. Hazánkban tiszteletben tartják az Európai Unió által előírt szabályokat, míg a nemzetközi közlekedésben alkalmazkodni kell minden olyan ország jogszabályaihoz, amelyek nem tagjai a közösségi blokknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!