Új dilatációs szerkezetet és pályaburkolatot is kap

2019.03.29. 07:00

Teljes körű felújítás zajlik a Mura-hídon

Elkezdődött a régi határátkelőnél a Mura-híd felújítása. A beruházás több mint 200 millió forintba kerül, és a kivitelezés körülbelül 4 hónapja alatt csak az autópályás átkelőn lehet belépni Horvátországba.

Horváth-Balogh Attila

A régi Mura-híd felújítását teljes egészében a horvát szakemberek végzik (képünkön), a költségeket pedig a tulajdonlás arányában a magyar és a horvát kormány állja.

Fotó: Szakony Attila

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától megtudtuk: a letenyei Mura határhíd 200 méter hosszú, 3 medernyílásból és 3 ártéri nyílásból áll, felszerkezete pedig vasbeton pályalemezes, hegesztett, öszvértartós acélhíd. Az objektumon két komolyabb beavatkozás történt építése óta: 1990-ben teljes pályaburkolat- és szegélycserére, 1993-ban pedig az acélszerkezetek korrózióvédelmére került sor. Természetesen, ezek mellett az éves fenntartás is folyt: korlátok korrózióvédelmi munkái, kopóréteg-javítási munkák, mederrendezések.

A régi Mura-híd felújítását teljes egészében a horvát szakemberek végzik (képünkön), a költségeket
pedig a tulajdonlás arányában a magyar és a horvát kormány állja. Fotó: Szakony Attila

A horvát–magyar közös üzemeltetésű híd javítási költségei a tulajdoni hányad arányában oszlanak meg: a három medernyílás fele magyar, míg a híd többi része, az ártéri nyílásokkal együtt horvát tulajdon. A hidat évente közös határhídvizsgálaton egy horvát–magyar szakmai vegyes bizottság szemlézi, majd meghatározza a szükséges beavatkozásokat.

Az elmúlt évek közös vizsgálatai szerint a híd támasz- és dilatációs szerkezetei, valamint burkolata nagyon rossz állapotban vannak, ez indokolja a mostani beavatkozást. A felújítási munkálatok tervezését, kivitelező és műszaki ellenőr közbeszerzési eljárásokban történő versenyeztetését a horvát fél elvégezte. A két ország között történt korábbi megállapodások alapján a kivitelezési munkákat teljes egészében horvát kivitelező végzi, a mérnöki ellenőrzéseket pedig a horvát és magyar fél szakemberei közösen hajtják végre.

A kivitelező horvát szakemberek munkájának eredménye már egy hét után is jól látható
Fotó: Szakony Attila

A felújítás során a teljes hídon megtörténik a pályaburkolat- és szigeteléscsere, valamint új dilatációs szerkezeteket kap a híd, melyen elvégzik a saruszerkezetek, szegélyek, korlátok, továbbá a közvilágítási rendszer korró­zió­védelmét is.

A felújítás műszaki tartalma indokolja a híd teljes lezárását, így a kivitelezés ideje is jelentősen csökkenthető. Ugyanis, amíg az áthaladó forgalom megtartásával több mint fél évre lenne szükség a munkálatokhoz, ez a lezárással körülbelül 4 hónapra mérséklődik. A híd teljes felújítási költsége meghaladja a nettó 200 millió forintot, melyből közel 75 millió forintos hányad terheli a magyar felet.

A híd felújítási munkái a teljes hídzár mellett várhatóan július 31-ig tartanak. Mint arról már többször is írtunk, a folyamat érinti a 7-es főúti Letenye–Goričan I. közúti határátkelőhelyet is, ezért a felú­jítás időtartamára a korábban itt áthaladó járműforgalmat a kamionok ellenőrzésével együtt az M7-es autópályán lévő Letenye–Goričan II. új határátkelőhelyre terelik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!