Gazdaság

2012.07.06. 05:18

Baromfihúsból nettó exportőrök vagyunk

A csirke- és a sertéshús a magyarok kedvence, a többség hiper- és szupermarketben vásárolja a szárnyast, derül ki egy felmérésből. A hazai hústermelésben a baromfihús előállítása az egyetlen olyan szegmens, amelyben nemhogy önellátók vagyunk, de nettó exportőrök is.

Varga Lívia

- Csak egy kis csirkeszárnyat meg farhátat vettem. Ez olcsó, kiadós és ízletes, arról nem is beszélve, hogy sokféleképpen elkészíthető. Sütve, rántva és pörköltnek is szeretem. Karajra csak ünnepnapokon futja, ha jönnek az unokák - mondja Molnár Józsefné az egyik egerszegi húsbolt bejáratánál. Barátnője, Tóth Edit csirkemájat visz haza és némi felsőcombot, na meg a levesbe egy kis csontos disznóhúst.

- Tavaly a lakosság csaknem 230 milliárd forintot költött tőkehúsra. Az összeg 46 százalékán sertés-, 37 százalékán csirkehúst vettek, a maradék 17 százalékon pedig egyéb baromfi, marha, nyúl és vadhúst vásároltak - tájékoztatott Sánta Zoltán, a kutatást végző GfK Hungária ügyfélcsoport-vezetője.

A szárnyas- és sertéshús egyébként ott van a lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere között, a burgonya, a tojás, a hagyományos levesek, a tésztafélék, valamint a zöldségek és gyümölcsök mellett.

Csirkét a háztartások 86, sertéshúst pedig 85 százaléka vett legalább egyszer az év folyamán, míg a marhashús esetében 29 százalék ez az arány. A csirkehús előkelő helye elsősorban viszonylag kedvező árának köszönhető (országos átlagárának alakulását, összehasonlítva a sertéshúséval, lásd a grafikonban), ám a kutatók szerint népszerűségének növekedésében minden bizonnyal szerepet játszottak az elmúlt néhány évtized egészségtudatos kampányai is.

Tavaly 84 milliárd forintot költött a lakosság friss csirkehúsra Magyarországon. S bár igaz, hogy a hazai háztartások igencsak árérzékenyek, 2011-ben a megvásárolt mennyiség majd' 20 százalékát mégis az átlagosan 1188 forintos kilogrammonkénti áron kapható mellhús tette ki, 40 százalékát pedig a kilónként átlagosan 635 forintért mért csirkecombok.

A fogyasztók az összes megvásárolt csirkehús 45 százalékát a hiper- és szupermarketekben szerezték be. Magasnak mondható továbbá a hentesüzletek és a piacok 29 százalékos részesedése is. Ami pedig a vásárlók korosztályi megoszlását illeti: gyakorlatilag minden második friss csirkehúst vásárló háziasszony elmúlt 50 éves.

- A hazai hústermelésben a baromfihús előállítás az egyetlen olyan szegmens Magyarországon, melyben önellátók vagyunk - fogalmazott dr. Molnár Balázs, a kuttatásra megbízást adó Lohmann Animal Health Hungaria Kft. ügyvezetője, hozzátéve: fontos, hogy a magyar termelők ismerjék és kiszolgálják a hazai háztartások igényeit és megtartsák a magyar termékek jelenlegi magas arányát a lakossági húsvásárlás és fogyasztás terén. - Az önellátás mellett egyben nettó baromfihús exportőrök is vagyunk, amely óriási kihívás és egyben lehetőség is a baromfitermelők számára. A nyugat-európai, magasabb fogyasztói és kereskedelmi, állatjóléti és élelmiszerbiztonsági elvárások ugyanis olyan feladatok elé állítják a magyar gazdálkodókat, melyek folyamatos fejlesztést, fejlődést és átláthatóságot kívánnak meg a szakmától - tette még hozzá a szakember.

A szárnyas- és sertéshús ott van a tíz legkedveltebb élelmiszer közt, amelybe a marha nem került bele

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!