Gazdaság

2010.09.08. 05:59

Mélyponton a lízingpiac

A gazdasági válság egyértelmű vesztese a lízingpiac, mondja Hordós Zoltán, a Magyar Lízingszövetség elnöke, akivel e finanszírozási forma tendenciáiról beszéltünk.

Hajdu Péter

 

 

- Ezáltal a lízingpiacon a kockázati költségek megnégyszereződtek, és tavaly 25 milliárdos veszteséget termelt a szektor, míg minden más pénzügyi szektor - a kereskedelmi bankok, a faktoring és a befektetési bankok - nyereségesek voltak tavaly is. Vannak apróbb pozitív jelek, a második negyedév már jobb volt, mint az idei első három hónap, ekkor a kihelyezett összeg nőtt, 70,3-ről 72,3 milliárd forintra. Bizonyos szegmensekben már jobb a teljesítmény, értem ez alatt a flotta finanszírozásokat, a gép- berendezés finanszírozásokat, ami azt jelzi, hogy a lízingelés klasszikus célpiacának számító kis- és középvállalkozók élénkebb beruházási aktivitást mutatnak. Jelentős visszaesés mutatkozott a mezőgazdasági gépberuházások körében, de a teherautó-piac jól teljesítő szegmens volt. A nagyteherautók lízingpiacán emelkedés volt megfigyelhető. Azonban a lakossági szektor, amihez a lízingpiacon abszolút az autó- és az ingatlanfinanszírozás kötődik, tetszhalott. Ma egy új autót az esetek döntő többségében készpénzért vásárolnak. Korábban ezek voltak a legnagyobb forgalmú területek, és ezek produkálták a legnagyobb visszaesést. Most ezek a területek minősülnek a lakossági fogyasztás legbiztosabb indikátorának. Amelyek szerint egyébként a lakosság nem vásárol. Kivár, a válság vagy a már meglevő hitelei miatt - mondja Hordós Zoltán, akitől azt kérdeztük, mindezek hatására nem mennek-e el Magyarországról lízingcégek?

- Biztos, hogy ez várható, főleg a bankadó kapcsán lehet erre számítani. Mint ismert, a lízing szektor hiába hivatkozott a veszteségeire, 10-12 milliárd forinttal így is részt kell vennie a bankadóban. Lehet, hogy ennek hatására többen kivonulnak a piacról, nem lehet tudni, mennyien. Most 45-46 lízingcég működik, s ez nagyon sok erre a piacra. Legnagyobb részük banki tulajdonban van, és ez a tény a drámaian csökkenő forgalom mellett pozitívum. Ugyanis a bankoknál a lízing egy szükséges finanszírozási forma. Kell, hogy lízingszolgáltatást is tartsanak a portfóliójukban, hogy az ügyfelet maradéktalanul ki tudják szolgálni. Ennek ellenére majdnem 2000 munkahely szűnt már meg a lízing szektorban, és ha így folytatódik, akkor várható, hogy további munkahelyek kerülnek veszélybe.

Hordós Zoltán szerint, ha tovább tart a lízingforgalom visszaesése, és csökken a verseny a piaci szereplők között, annak a lízingcégek által legnagyobb piacnak tekintett kis- és középvállalkozók látják hátrányát. Ugyanis nem lesz versenyképes piaci szolgáltatás a számukra. Érdeklődésünkre elmondta továbbá, a forint jelenlegi árfolyamesése alapvetően érinti a lízingpiacot, mivel a jelenlegi portfólió 80-85 százalékát külföldi devizában kötötték az ügyfeleik. A klasszikus példánál, az autó-lízingnél maradva ez esetenként azt eredményezte, hogy a még hátralevő tőketartozás nagyobb lett, mint maga az autó értéke. Ma még mindig több lízingszerződést kötnek euróban, de már kezd felzárkózni a hazai fizetőeszköz, s a szakember a lízingpiac hosszú távú jövőjét a forint alapú finanszírozásban látja.Hordós Zoltán elmondta, javaslatokat adtak át a nemzetgazdasági miszternek. Az uniós társfinanszírozású projektekben elérhetővé tennék a zárt végű lízinget.

 

A lízingcégek számára a bankokéhoz hasonló, kedvező források elérését kérték a kis- és középvállalkozások finanszírozásához. Javasolták, hogy az autóvásárló magánszemély a lízingdíjat leírhassa az szja-ból, és a magánszemélyek pénzügyi lízingjéhez kapcsolódó kétféle illeték kiküszöbölését kérték a piac élénkítése érdekében.

Hordós Zoltán elmondta, javaslatokat adtak át a nemzetgazdasági miniszternek. Az uniós társfinanszírozású projektekben elérhetővé tennék a zárt végű lízinget. A lízingcégek számára a bankokéhoz hasonló, kedvező források elérését kérték a kis- és középvállalkozások finanszírozásához. Javasolták, hogy az autóvásárló magánszemély a lízingdíjat leírhassa az szja-ból, és a magánszemélyek pénzügyi lízingjéhez kapcsolódó kétféle illeték kiküszöbölését kérték a piac élénkítése érdekében.

OLDALTÖRÉS: Alaposan megdrágítja az autókat a hosszabb értékesítési lánc

 

 

 

Alaposan megdrágítja az autókat a hosszabb értékesítési lánc

Az autós szakma szerint megdrágíthatja a gépjárműveket, és felesleges adminisztrációs és anyagi terhet ró a kereskedőkre, hogy október 1-jétől csak azok az autókereskedések szerződhetnek több pénzintézettel, amelyek hitelközvetítőként is működnek, vagyis független többes ügynöknek regisztráltatják magukat a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél - ismerteti a Népszava. Aki ezt nem teszi meg, csak egy bank, illetve lízingcég termékeit kínálhatja a vásárlóknak.(MTI)


További cikkek a kapcsolt anyagok között, Lóerő rovatunk hírei itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!