Balatonring: az idén már nem épül fel a sávolyi MotoGP pálya! (frissítve)

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nem nyújt hitelt a sávolyi beruházásra, mert a jogi átvilágítás olyan kockázatokat tárt fel, ami miatt az MFB úgy döntött, jelzi a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszternek, hogy nem köti meg a szerződést, s így valószínűséggel idén sem rendeznek gyorsaságimotoros világbajnoki futamot a tervezett Balatonringen.

Horváth A. Attila

Az állami tulajdonban lévő fejlesztési bank egy tavaly októberi kormányhatározat szerint 15,3 milliárd forint összegű hitelt nyújtott volna 80 százalékos állami kezesség mellett a sávolyi MotoGP megépítéséhez.

A kormány továbbra is biztosítaná a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjakat, ha a beruházó állami részvétel nélkül, más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi MotoGP pálya (Balatonring) megépítését.

    "Az idén már nem tud megépülni a pálya, így verseny sem lesz, hacsak a beruházó nem tud egy finanszírozót előhúzni a bűvészkalapból" - mondta Varga István gazdasági miniszter az MTI-nek. A kormány ugyanakkor fenntartja, hogy amennyiben a beruházó más finanszírozási konstrukcióban meg tudja építeni a pályát, akkor kész állami kötelezettséget vállalni a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjak biztosítására - közölte az MFB, amely azzal indokolta a pénteki döntést, hogy a beruházótól nem kaptak megnyugtató javaslatokat a kockázatok kezelésére. Az állami tulajdonban lévő fejlesztési bank egy tavaly októberi kormányhatározat szerint 15,3 milliárd forint összegű hitelt nyújtott volna 80 százalékos állami kezesség mellett a Balatonring megépítéséhez. A Magyar Turizmus Zrt. 10 év alatt 20 milliárd forintot fizetett volna a verseny rendezési jogáért.
   
Egy spanyol konzorcium 2008 nyarán jelentette be, hogy csaknem 90 millió euróért - felerészt hitelből, felerészt önerőből - felépít egy 4232 méter hosszú versenypályát Sávolyon, s 2009 őszén meg is rendeznék ott az első gyorsaságimotoros-világbajnoki futamot. A ring építése azonban csúszott, mert nem tudtak megállapodni az MFB-vel a szükséges hitelről, ezért a pálya premierjét 2009 őszéről 2010 szeptemberére halasztották. A beruházó tavaly júliusban saját tőkéjéből elkezdte építeni a ringet abban bízva, hogy az MFB időközben jóváhagyja számára a munkálatok befejezéséhez nélkülözhetetlen összeget. A sávolyi futam szeptember 19-i dátummal szerepel a nemzetközi szövetség idei vb-programjában.


Korábban
Balatonring: visszavonja a NIF a sávolyi útépítési tendert

Jövő héten visszavonja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Sávoly településen létesülő Moto GP versenypálya megközelítéséhez szükséges, a Magyar Államot terhelő útépítésre írt ki nyílt közbeszerzést.

A sávolyi Moto GP-pálya építését támogató állami kezdeményezések újabb dominója dőlt el: az Index hírportál értesülései szerint mégsem épül meg az eredetileg tervezett módon, közpénzből a Balatonringet a 7-es főúttal összekötő út. A kivitelező kiválasztására az állami sztrádaberuházó, a NIF Zrt. március elején írt ki közbeszerzési eljárást, ám – mint az index.hu megtudta -  az ajánlati felhívást napokon belül visszavonják. Az Index úgy tudja, hogy az  állami útépítő cégnél már korábban szívesen kihátráltak volna az ügyből a projekt támogatásának jogi aggályai és várható következményei miatt - a NIF eleve csak egy minisztériumi elvárás, egy decemberi keltezésű levél nyomán írta ki a közbeszerzési eljárást a múlt héten.

Az Index értesülését megerősítette Fazakas Orsolya, a NIF kommunikációs igazgatója. Mint elmondta, már eldöntötték, hogy az ajánlatkérési felhívást visszavonják, ez a visszavonás a jövő héten jelenik meg. Megjegyezte azt is: cégüknek a közlekedési tárca 2009. december 3-i keltezésű levele rendelte el az útépítési tender kiírását. A minisztériumi levélben 2010. június 26-i dátum szerepelt befejezésre elvárt határidőként.

A most még érvényes tenderfelhívás szerint az állami költségvetés terhére megvalósuló beruházás két részből állna.
Egyfelől át kellene építeni nagyjából hétszáz méteren az M7-es autópálya sávolyi csomópontjának összekötő ágát, hogy az közvetlenül csatlakozhasson a 7-es főúthoz. A második feladat egy 250 méter hosszú földút átépítése aszfaltburkolatú műúttá.

A pályázati felhívás szerint a munkával idén június 15-re kellene elkészülni, ami útépítéssel foglalkozó szakemberek szerint szinte lehetetlen elvárás, ahogyan az egyik szakértő fogalmazott, "ez egy nagyon szigorú, nagyon nehezen betartható határidő". Az eredményhirdetést ugyanis április 29-re, a szerződéskötést május 19-re tervezték, ami akkor is szinte tarthatatlan határidő lett volna, ha nem lenne bekódolva a rendszerbe az, hogy a közbeszerzési eljárás eredményét – mint az elmúlt időben számos más út- vagy vasútépítési tenderét – megtámadják.

Maga a NIF is úgy érzi, hogy csak nagyon feszített tempóban épülhetett volna meg az út a minisztériumi elvárások szerint kiírt tender alapján. Az állami útépítő cégnél ráadásul úgy látták, hogy a beruházás finanszírozása sem biztosított. Ez a projekt ugyanis várhatóan nem kerül be a kormány ügyrendjébe március 31-ig – márpedig ez előfeltétele lett volna annak, hogy áprilisban eredményt hirdethessenek. Ezért a NIF élt azzal a közbeszerzési törvényben foglalt jogával, hogy az ajánlattételi határidőig visszavonja a tenderfelhívást – mondta Fazakas Orsolya az Indexnek.



Korábban:
(a cikkek elolvasásához kattintson a kiemelt címekre)


Balatonring: lemond a sávolyi Moto GP versenypálya koordinálásáról Suchman Tamás
Lemond a sávolyi motorversenypálya építésének koordinálásáról a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke. Suchman Tamás azt mondja, döntsön a következő kormány a kérdésben.


A sávolyi MOTO GP-pálya állami támogatásának vizsgálatát követelik!
A sávolyi MOTO Gp-pálya állami támogatásának vizsgálatát követelik civil szervezetek - tájékoztatott az egyik kezdeményező, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevű szervezet kedden.
A Freedom House Europe, a K-Monitor közhasznú egyesület, a Transparency International Magyarország és a TASZ Bajnai Gordon kormányfő válaszát várja arra a kérdésre, milyen szempontok alapján döntött a kormány a sávolyi beruházás támogatása mellett - olvasható az MTI-hez  eljuttatott közleményben.
Mint írták, a kedden nyilvánosságra került pénzügyminisztériumi anyagok arról tanúskodnak, hogy a tárca a beruházás állami támogatását és az állami óriáshitel konstrukcióját kockázatosnak és jogsértőnek ítélte meg.


Balatonringes hitel: szerda helyett csütörtök?
Szerda helyett lehet, hogy csütörtököt mondanak a sávolyi MotoGP-pálya hitelszerződésének aláírói.


Közzétették a Balatonring-tanulmányt
Suchman Tamás kormánybiztos, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke március 5-én, péntek délben Sávolyon bejelentette, hogy néhány órán belül nyilvánosságra hozzák a KPGM Tanácsadói Kft. tanulmányát a Balatonring építésével kapcsolatban. Az ígérethez híven kora este közzé is tették a Balatonring Projektet értékelő, illetve elemző dokumentumot.


Aláírásgyűjtés a Balatonringért: egymillió szignóval akarnak bizonyítani
Országos aláírásgyűjtésbe kezdett Bobek József, Sávoly polgármestere annak érdekében, hogy felépüljön a Balatonring elnevezésű világbajnoki futamok rendezésére alkalmas gyorsaságimotoros-versenypálya, s hogy bizonyítsa, a magyar közvélemény a sávolyi MotoGP-pálya felépítése mellett áll.


Uniós szabályokat sért a sávolyi beruházás állami támogatása?
Könnyen elképzelhető, hogy az Európai Unió alapszerződésébe ütközik a sávolyi Moto GP pálya megépítéshez nyújtott 74,7 millió eurós támogatás - áll a K-Monitor portálunkhoz pénteken eljuttatott közleményében.


Kockázatos és gazdaságtalan a Balatonring? (frissítve)
A Pénzügyminisztérium (PM) szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják a Balatonring sávolyi motorversenypálya megépítésének állami támogatását - írta csütörtökön a birtokába került, belső használatra készült pénzügyminisztériumi anyagra hivatkozva az index.hu hírportál.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!