KRESZ-változások 2010-ben X.

Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk kilencedik részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.

zaol.hu

A gyalogosok fokozott védelmét érintő főbb új szabályok KRESZ-módosítás 21. §

Azt a helyet, ahol az 1. bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos- átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg is tudjon állni. – Ez a szabály kifejezetten a gyalogosok biztonságát erősíti, hiszen a korábbiaknál nyomatékosabban fogalmazza meg, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban hajthatnak, hogy még az átkelőhely előtt meg tudjanak állni. A rendelet a vasúti átjárókhoz hasonlóan itt is általános, körülíró szabályok megfogalmazásával figyelmezteti az autósokat a sebesség körültekintő megválasztására. Ez nem zárja ki, hogy ahol ez indokolt, külön jelzőtábla korlátozza a sebességet. A lényeg, hogy ha átkelni szándékozót vagy egyáltalán gyalogost lát a gépkocsivezető a zebránál, akkor is meg tudjon állni, ha az váratlanul indul át a kijelölt helyen az úton. A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten – villamos-megállóhelynél lévő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá – egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságára ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására. – Az új előírás a tömegközlekedési eszközökről leszálló utasokat is hangsúlyosabban védi. A villamosmegállóhelyekre, a menetrend szerint közlekedő autóbuszok és az iskolabuszok megállóira is kiterjeszti a gyalogosok fokozott védelmét azzal, hogy lassabb és körültekintőbb elhaladásra kötelezi az autósokat.


 

KRESZ-módosítás 11. §
A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja, veszélyeztetheti. – Ez teljesen új szabály, korábban a KRESZ nem tartalmazott a kerékpárforgalom segítésére ilyen határozott figyelmeztetést a gyalogosok számára a körültekintő és elővigyázatos közlekedés érdekében. Ugyanakkor a KRESZ-módosítás 13. § (lásd: sorozatunk 7. része) a kerékpárosok számára új sebességhatárokat vezet be, a máshol érvényes 30–50 km/ óra helyett a közös gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra korlátozást vezet be. Az új előírások kimondják, hogy a gyalog- és kerékpárúton egyik fél sem akadályozhatja vagy veszélyeztetheti a másikat.  

Folyamatosan bővülő rovatunkat ide kattintva olvashatja!

Ezek is érdekelhetik