Belföld

2011.05.23. 09:37

Ne légy olyan, mint én

A roma felzárkóztatási program célul tűzte a cigány származású diákok oktatásának, képzésének felkarolását. Az érintettek is tisztában vannak vele, a tanulás jelenti a továbblépéshez az esélyt.

Sinkovics Eta

OLDALTÖRÉS: Romano suno – roma álom Zalaegerszeg



Romano suno – roma álom Zalaegerszeg

Nemrég tehetségnapot tartottak a Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Karán, ahol a roma értelmiség kialakulásáról beszélt előadásában a főiskola másodéves hallgatója, Farkas Teodóra.

A tudományos diákköri kutatás eredményeként osztotta meg az érdeklődőkkel a fenti címmel a roma értelmiség kialakulásához vezető „cigány utat”. Előadását a „ki a cigány?” kérdéssel indította, s a válasz: „aki saját magát annak vallja vagy akit a környezete is annak tart”. Farkas Teodóra vállalja cigány származását.



Romano suno – roma álom Zalaegerszeg

Nemrég tehetségnapot tartottak a Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Karán, ahol a roma értelmiség kialakulásáról beszélt előadásában a főiskola másodéves hallgatója, Farkas Teodóra.

A tudományos diákköri kutatás eredményeként osztotta meg az érdeklődőkkel a fenti címmel a roma értelmiség kialakulásához vezető „cigány utat”. Előadását a „ki a cigány?” kérdéssel indította, s a válasz: „aki saját magát annak vallja vagy akit a környezete is annak tart”. Farkas Teodóra vállalja cigány származását.

Romano suno – roma álom Zalaegerszeg

Nemrég tehetségnapot tartottak a Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Karán, ahol a roma értelmiség kialakulásáról beszélt előadásában a főiskola másodéves hallgatója, Farkas Teodóra.

A tudományos diákköri kutatás eredményeként osztotta meg az érdeklődőkkel a fenti címmel a roma értelmiség kialakulásához vezető „cigány utat”. Előadását a „ki a cigány?” kérdéssel indította, s a válasz: „aki saját magát annak vallja vagy akit a környezete is annak tart”. Farkas Teodóra vállalja cigány származását.


– Ebből soha nem volt problémám, nem ért atrocitás. Mindig jó tanuló voltam, természetesnek tűnt, hogy továbbtanuljak. Ehhez anyagi támogatás is szükséges, az
előadásomban két tehetséggondozó programot ismertettem. Úgy érzem, ösztöndíj nélkül nincs esély, de nemcsak pénzbeli támogatás szükséges, hanem szellemi motiváció is, ami hajtaja előre a fiatalt, hogy bizonyítson. A főiskolán a társaim elfogadnak, nem volt gondom a beilleszkedéssel. A negatív véleményekkel igyekszem nem foglalkozni. Érdekel a számviteli, pénzügyi terület, azt még nem tudom, milyenek lesznek az elhelyezkedési lehetőségeim... – mondta Teodóra.

Az értelmiségivé váláshoz fontos a felzárkóztatás, a versenyképes tudás megszerzése, a negatív példák visszaszorítása, s a pozitívak előtérbe helyezése. Az általa megkérdezett fiatalok felét érte hátrányos megkülönböztetés, ugyanakkor kiderült, vannak, akik identitásproblémával küzdenek, ám a többség számára fontos a származás vállalása. Teodóra e gondolattal zárta előadását: „Értelmiségként leszek roma, romaként leszek értelmiségi”

OLDALTÖRÉS: Szerintem (Sinkovics Eta jegyzete)



Szerintem (Sinkovics Eta jegyzete)
Közeli pedagógus ismerősöm cigány diákokat tanít középiskolában. S mivel érettségizőket is, legalább annyira izgult a tételek láttán, mintha saját magának kellett volna a magyar írásbelivel megbirkóznia. De tudta, nem lesz probléma. Bíztak egymásban. A fiatal tanerő rengeteget tanult a diákjaitól, szokásokat, hagyományokat, dalokat... S reméli, ő is tudott valami olyasmit átadni nekik, ami túlmutat a tananyagon. Egy éve tanít a középiskolában, aminek a jövőbeni léte kérdéses. Mégis azt mondja, bármeddig is tart, nagyon örül, hogy bepillanthatott a roma gyerekek, családok életébe, hogy közelebb került mindennapjaikhoz, s foglalkozhatott velük. Sokan vannak, akik úgy tartják, igazán a következő generáció hozza meg az áttörést, azok, akik már látták a szüleiktől, hogy szakmát, érettségit, diplomát szereztek. Számukra ez lesz a minta, a követendő út. De persze nem elég, ha bennük megerősödik a késztetés, a körülményeknek, a kilátásoknak, a szociális és foglalkoztatási helyzetnek is változnia kell. És ez azért is hangsúlyos kérdés, mert romák és nem romák egyaránt küszködnek ezekkel a nehézségekkel. S az előbbiek az előítéletekkel is.



Szerintem (Sinkovics Eta jegyzete)
Közeli pedagógus ismerősöm cigány diákokat tanít középiskolában. S mivel érettségizőket is, legalább annyira izgult a tételek láttán, mintha saját magának kellett volna a magyar írásbelivel megbirkóznia. De tudta, nem lesz probléma. Bíztak egymásban. A fiatal tanerő rengeteget tanult a diákjaitól, szokásokat, hagyományokat, dalokat... S reméli, ő is tudott valami olyasmit átadni nekik, ami túlmutat a tananyagon. Egy éve tanít a középiskolában, aminek a jövőbeni léte kérdéses. Mégis azt mondja, bármeddig is tart, nagyon örül, hogy bepillanthatott a roma gyerekek, családok életébe, hogy közelebb került mindennapjaikhoz, s foglalkozhatott velük. Sokan vannak, akik úgy tartják, igazán a következő generáció hozza meg az áttörést, azok, akik már látták a szüleiktől, hogy szakmát, érettségit, diplomát szereztek. Számukra ez lesz a minta, a követendő út. De persze nem elég, ha bennük megerősödik a késztetés, a körülményeknek, a kilátásoknak, a szociális és foglalkoztatási helyzetnek is változnia kell. És ez azért is hangsúlyos kérdés, mert romák és nem romák egyaránt küszködnek ezekkel a nehézségekkel. S az előbbiek az előítéletekkel is.



Szerintem (Sinkovics Eta jegyzete)
Közeli pedagógus ismerősöm cigány diákokat tanít középiskolában. S mivel érettségizőket is, legalább annyira izgult a tételek láttán, mintha saját magának kellett volna a magyar írásbelivel megbirkóznia. De tudta, nem lesz probléma. Bíztak egymásban. A fiatal tanerő rengeteget tanult a diákjaitól, szokásokat, hagyományokat, dalokat... S reméli, ő is tudott valami olyasmit átadni nekik, ami túlmutat a tananyagon. Egy éve tanít a középiskolában, aminek a jövőbeni léte kérdéses. Mégis azt mondja, bármeddig is tart, nagyon örül, hogy bepillanthatott a roma gyerekek, családok életébe, hogy közelebb került mindennapjaikhoz, s foglalkozhatott velük. Sokan vannak, akik úgy tartják, igazán a következő generáció hozza meg az áttörést, azok, akik már látták a szüleiktől, hogy szakmát, érettségit, diplomát szereztek. Számukra ez lesz a minta, a követendő út. De persze nem elég, ha bennük megerősödik a késztetés, a körülményeknek, a kilátásoknak, a szociális és foglalkoztatási helyzetnek is változnia kell. És ez azért is hangsúlyos kérdés, mert romák és nem romák egyaránt küszködnek ezekkel a nehézségekkel. S az előbbiek az előítéletekkel is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!