Belföld

2010.02.24. 03:29

Pedagógusok a módosítások kelepcéjében!

Baj van a hazai oktatási rendszerrel, márpedig a válságból való kilábalás egyik fontos eszköze éppen ez a terület lenne. Így vélekedik a köztársasági elnök által felkért szakértőkből álló Bölcsek Tanácsa.

Sinkovics Eta

A módosítások egyike az alsó tagozatban néhány éve bevezetett, a szakértők által is formálisnak tartott szöveges értékelés, amely negyedikig helyettesíti az érdemjegyet.

A módosítások egyike az alsó tagozatban néhány éve bevezetett, a szakértők által is formálisnak tartott szöveges értékelés, amely negyedikig helyettesíti az érdemjegyet.


- Ami most van, nem valódi értékelés. Az lenne az igazi, ha egyénre szabott mondatokat fogalmaznának meg a pedagógusok, s nem pedig az erre rendszeresített adatbázisból választanának egyenszövegeket - hangsúlyozta az igazgatóhelyettes. De ugyanígy a bukásoknak a szülőkkel való egyeztetése sem vezet mindig eredményre, pedig a kisdiáknak az az érdeke, inkább ismételje meg az első, szükség esetén a második osztályt, hogy ne kelljen jelentős tantárgyi lemaradásokkal küszködnie harmadikban.

- Vissza kellene állítani, hogy ebben a kérdésben nagyobb súlya legyen a pedagógus véleményének. A szülőknek elmondjuk, fontos, hogy a gyereket sikerélmény is érje, ne csak mindig kudarc, mert az elveszi a kedvét a tanulástól. Az alsó évfolyamokon az alapkészségek fejlesztése a legfontosabb feladat. Aki ebben lemarad, később nagyon nehezen pótolja a hiányosságokat - hangsúlyozta.

- A családi közösségek felelőssége kissé háttérbe szorult a gyerekek nevelésében és az oktatásában. A szülők kevesebbet foglalkoznak a gyerekekkel, s avval, hogy nincs hét végén házi feladat, még kevesebb rálátásuk lett az iskolai teljesítményükre - ezt már a nagykanizsai Bolyai általános iskola igazgatója, Kalamár Márta észrevételezte. - Vissza kellene kapnia a családnak azt a fontos szerepét, amit be kell töltenie - emelte ki. Hozzátette, természetesen tisztelet a kivételnek, hiszen nagyon sok lelkiismeretes, a gyerekeikről gondoskodó szülővel találkoznak, s ez a hozzáállás meglátása szerint nincs összefüggésben a családok anyagi hátterével.

Egyetért avval, sok kritika éri a pedagógusokat.

- Ez abból is adódik, mert velük szemben nagyobbak az elvárások. Mindent oldjanak meg... Nem általánosítanék a tekintetben, hogy elhibázott-e a pedagógusképzés, s nem odavalók kerülnek a pályára. Tapasztalat alapján mondhatom, ma is vannak e feladatra rátermett fiatalok, csak éppen a csökkenő gyereklétszám miatt nem tudják őket foglalkoztatni az iskolák. A kellő tárgyi tudás mellett legfontosabb kritérium, hogy pedagógiai érzékkel rendelkezzenek. A gyerekek nem nevelhetetlenek, az a baj, hogy kevés figyelem fordul feléjük. Azért, mert a szülő nem mindig tud velük foglalkozni, keresi a munkalehetőséget, sok a csonka család, s így persze nenéz - foglalta össze meglátásait. A bevezetett oktatási intézkedések közül az 5-6. osztályban alkalmazott, az alapkészségek megerősítését, a szövegértés elősegítését célzó nem szakrendszerű oktatás bevezetését jónak, ámbár kissé elhamarkodottnak tartja. Véleménye szerint kiforratlan, és hiába invesztáltak a pedagógusok továbbképzésébe intézményi s központi pénzeket, nem fog egyik napról a másikra nagy változás történni.

- Azt gondolom, a legfontosabb, hogy tanulni tanítsuk meg a gyerekeket. De számos, köztük a természettudományos tantárgyak lecsökkentett heti óraszáma mellett erre kevés idő jut. S valóban problémát jelent az is, hogy a gyerekeknek az iskolák minimális sportolási lehetőséget, szakkört tudnak biztosítani a beszűkült anyagi keretek miatt - sorolta.

- Azt gondolom, a legfontosabb, hogy tanulni tanítsuk meg a gyerekeket. De számos, köztük a természettudományos tantárgyak lecsökkentett heti óraszáma mellett erre kevés idő jut. S valóban problémát jelent az is, hogy a gyerekeknek az iskolák minimális sportolási lehetőséget, szakkört tudnak biztosítani a beszűkült anyagi keretek miatt - sorolta.

A keszthelyi Egry-iskola igazgatója, Földesi Judit azt látja, azért vannak bajok a szövegértéssel, mert a gyerekeknek nincs megfelelő szókincsük, s olyan gyakorlati ismeretük, amit otthonról kellene hozniuk. Elhibázottnak tartja a hazai oktatás megreformálását a szöveges értékeléstől, a tantárgyi óraszámok csökkentésén át a pályázatokra elfolyó pénzekig. Különösen nehezményezi a jelen egészségügyi helyzetben, amikor minden harmadik gyerek túlsúlyos, a testnevelési órák számának heti két és félórára való leredukálását. S ha már a modern világ felé haladunk, a palatáblát is felváltotta a krétás tábla , fontosnak tartja az eszközrendszer fejlesztését, amihez megintcsak pénz kellene. De azt is, hogy szép, esztétikus környezetben neveljék a gyerekeket. Meglátása szerint új alapokra, reformokra van szükség az oktatásban, melyben a pedagógusok méltó helyre kerülhetnek, s nem a tanulói és a szülői jogok élveznek prioritást.

- Megpróbáljuk őrizni a méltóságunkat. Ha jó a pedagógus, sikerül, de mi is emberek vagyunk, szükségünk lenne a társadalmi támogatásra.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

A keszthelyi Egry-iskola igazgatója, Földesi Judit azt látja, azért vannak bajok a szövegértéssel, mert a gyerekeknek nincs megfelelő szókincsük, s olyan gyakorlati ismeretük, amit otthonról kellene hozniuk. Elhibázottnak tartja a hazai oktatás megreformálását a szöveges értékeléstől, a tantárgyi óraszámok csökkentésén át a pályázatokra elfolyó pénzekig. Különösen nehezményezi a jelen egészségügyi helyzetben, amikor minden harmadik gyerek túlsúlyos, a testnevelési órák számának heti két és félórára való leredukálását. S ha már a modern világ felé haladunk, a palatáblát is felváltotta a krétás tábla , fontosnak tartja az eszközrendszer fejlesztését, amihez megintcsak pénz kellene. De azt is, hogy szép, esztétikus környezetben neveljék a gyerekeket. Meglátása szerint új alapokra, reformokra van szükség az oktatásban, melyben a pedagógusok méltó helyre kerülhetnek, s nem a tanulói és a szülői jogok élveznek prioritást.

- Megpróbáljuk őrizni a méltóságunkat. Ha jó a pedagógus, sikerül, de mi is emberek vagyunk, szükségünk lenne a társadalmi támogatásra.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

A keszthelyi Egry-iskola igazgatója, Földesi Judit azt látja, azért vannak bajok a szövegértéssel, mert a gyerekeknek nincs megfelelő szókincsük, s olyan gyakorlati ismeretük, amit otthonról kellene hozniuk. Elhibázottnak tartja a hazai oktatás megreformálását a szöveges értékeléstől, a tantárgyi óraszámok csökkentésén át a pályázatokra elfolyó pénzekig. Különösen nehezményezi a jelen egészségügyi helyzetben, amikor minden harmadik gyerek túlsúlyos, a testnevelési órák számának heti két és félórára való leredukálását. S ha már a modern világ felé haladunk, a palatáblát is felváltotta a krétás tábla , fontosnak tartja az eszközrendszer fejlesztését, amihez megintcsak pénz kellene. De azt is, hogy szép, esztétikus környezetben neveljék a gyerekeket. Meglátása szerint új alapokra, reformokra van szükség az oktatásban, melyben a pedagógusok méltó helyre kerülhetnek, s nem a tanulói és a szülői jogok élveznek prioritást.

- Megpróbáljuk őrizni a méltóságunkat. Ha jó a pedagógus, sikerül, de mi is emberek vagyunk, szükségünk lenne a társadalmi támogatásra.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

- Megpróbáljuk őrizni a méltóságunkat. Ha jó a pedagógus, sikerül, de mi is emberek vagyunk, szükségünk lenne a társadalmi támogatásra.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

- Megpróbáljuk őrizni a méltóságunkat. Ha jó a pedagógus, sikerül, de mi is emberek vagyunk, szükségünk lenne a társadalmi támogatásra.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

A szakértők az iskola értékteremtő szerepének erősödését a pedagógusokban látják.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

- Iskolánk tantestülete pozitív hozzállású, mindig a megoldásokat keresi. Tanárainkra nem a háborgás jellemző, mert az nem visz előre. Azt gondolom, megérdemelnék a tisztességes, méltó fizetést. Az iskolának falai vannak, de a lelket az ember viszi bele. Hogy milyenné válik egy iskola a gyerek és a szülő számára, az százszázalékosan a pedagógustól függ. Ha azt szeretné az ország, hogy a jövő nemzedéke tisztességes, alapos bánásban részesüljön az oktatás, a nevelés terén, akkor ezt az erőt méltó helyre kell tenni - vélekedett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!