Belföld

2010.01.25. 08:55

Nincs pénzünk? - Árzuhanás, roham nélkül

Az üzletek öles betűkkel hirdetik a leárazásokat, évről évre egyre korábban igyekeznek megszabadulni téli készleteiktől a kereskedők, ám a vevők rohama elmard a várttól. Mind kevesebben élnek az akciós kínálattal, érezhető, hogy kevesebb az emberek pénze. Pedig kínálat van, csak a vevő a hiánycikk

Sinkovics Eta

Nagy Vera úgy vélte, amíg ilyen nagymértékű lesz a munkanélküliség, addig nem lehet sokkal jobbra számítani. Az emberek inkább a multikban és a kínai üzletekben kínált termékeket vásárolják. Ő maga egyébként bőrműves, ám abbahagyta a táskák gyártását, mert nem tudja annyiért elkészíteni, mint amennyiért megkapja a nagykertől.

– Próbálunk talpon maradni, de pengeélen táncolunk. Ki kell termelni a bérleti díjat, és az egyéb fizetnivalókat minden hónapban. A karácsonyi vásár utolsó néhány napjára nem lehetett panasz, jól vitték a táskákat. A január egyébként mindig gyenge hónapnak számít, de most annál is gyengébb. Tegnapelőtt is nullás napunk volt, ma még egy darab árut nem adtunk el, pedig jócskán bent járunk már a délelőttben.

 

 

A leárazási százalékok az áru divatosságát jelzik, minél régebbi a modell, annál nagyobb kedvezményt élvez a vásárló. De a mérethiányos darabok is bekerülnek az akciós kínálatba.

– Szeretnénk minél előbb kipörgetni az árut, ezért a téli árleszállítás – mondta Pilipárné Péterffy Éva, a megyeszékhelyi Kossuth téren az egyik ruházati üzlet vezetője. Eddig 30-50 százalékos kedvezményt kínáltak, az utóbbi napokban pedig már a 70 százalék is felkerült a táblára. Jóllehet, tette hozzá az üzletvezető, ez már nem éri meg, ráfizetés.

– Az előző időszakokban nagyobb érdeklődés kísérte az árleszállításokat, mint most. A karácsony előtti forgalmunkra nem panaszkodhatunk, de kevesebben vásároltak a korábbi évekhez képest. A nagy szilveszteri ruhabeszerzések is elmaradtak, most itt a szalagavatók ideje, a báli szezon, az alkalmi viseletekre azért mutatkozik kereslet.

Főleg, ha az akció során az eredetinél jóval olcsóbban juthatnak hozzá a vevők. Az „amíg a készlet tart” szlogen azt jelenti, ha időközben meg is érkezik az új áru, a százalékosokat is meghagyják, hiszen előfordul, hogy azokhoz nyúlnak a vevők.

– Bálba keresek alkalmi ruhát – nyitott be az üzletbe Stankovics Istvánné Gyöngyi. – Figyelem az akciókat, és ha megfelelő holmit találok, akkor vásárolok. Persze számít az is, hogy divatos és kényelmes legyen. A rajtam lévő csizmát is tavaly vettem leárazáskor. A vásárlás pénztárcafüggő. Ha szükségem van valamire, akkor megveszem, ha nincs, akkor nem. Csak azért, mert leárazás van, nem vásárolok – nyomatékosította. Benéztünk az ugyancsak a Centrum üzletházban lévő cipőüzletbe is, ahol 20-30 százalékos kedvezményt kínálnak a vásárlóknak. – A leárazás nem mozgatja meg az embereket úgy mint pár évvel ezelőtt. A fizetésnapok sem érződnek. Valamikor lehetett arra alapozni, hogy tizedike után kicsit felfut a forgalom – osztotta meg tapasztalatait Simonné Szánti Margit üzletvezető. – Még a mostani hideg, havas időjárás is indokolná a téli csizmák kedvezményes áron való beszerzését, de nem igazán jönnek a vevők – mondta lehangoltan. De azért reménykednek, lesz jobb is. Ők is addig tartják szem előtt a leárazott termékeket, amíg nem érkezik meg az új áru – február közepén várható –, ám továbbra is kint tartják még az akciós lábbeliket.

 

 

Vannak üzletek, amelyek kirakatain csupán a százalékjel utal arra, árleszállítás van náluk is. A vásárló eldöntheti, bemegy-e, hogy közelebbről is szemügyre vegye a leárazás  mértékét, s vele együtt az árukészletet. Ám a városban járva, nemcsak a kedvezményekről szóló feliratokkal találkozhatunk, hanem kiadó, eladó táblákkal is.

– Valóban gyakori a bérlőváltás az üzleteknél – erősítette meg Tolvaj Márta, a KISOSZ Zala megyei elnöke. – Azok a kereskedők tudnak talpon maradni, akiknek van elegendő tartalékuk és akik nagyrészt saját üzlettel rendelkeznek. A munkanélküliség, a jelenlegi adó- és járulékrendszer nem kedvez a kiskereskedőknek – tette hozzá. Olyan termékeket igyekeznek forgalmazni, amelyek nem jelentenek nagyobb befektetést, de a beszerzési forráslehetőségek is sokat számítanak. Nyilván mindenki olyan áruval szeretné feltölteni az üzlet polcait, amiből kevesebb mutatkozik a piacon. Ám ez egyre nehezebb, minthogy a piac telítve.

– A lakosság számához képest sokkal több üzlet található a városban – hangsúlyozta. Tolvaj Márta mint korábban többször, most is utalt a multicégek „beengedésének” nyugat- európai szabályozására. Ám nemcsak ők, hanem a kínaiak is óriási konkurenciát jelentenek a helyi kereskedők számára. 

Ezek is érdekelhetik