Belföld

2009.12.04. 10:15

Négy forint miatt késhet a 86-os főút felújítása

Négy forint. Ennyin úszhat el a 86-os út zalai szakaszának felújítása, a legjobb árat adó kivitelező ajánlatában ugyanis két különböző helyen ekkora különbséggel szerepelt a bruttó 4,3 milliárd forintos végösszeg.

PLT

Markáns véleményt fogalmazott meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) elnök-vezérigazgatója, Reményik Kálmán is.

- Betelt a pohár, nem fogunk egy ilyen hiba miatt egy drágább ajánlatot győztesnek kihirdetni - mondja.


A 86-os Zala megye, sőt, Magyarország egyik legjobban leterhelt útja, a felújítás nagy könnyebbséget jelentene a mellette élőknek, hiszen az utat a jelentős tranzitforgalom az elmúlt években lényegében teljesen tönkretette.

- Aggódunk. A NIF-től értesültünk a folyamatban lévő jogorvoslati eljárásról, ám bízunk abban, hogy a felmerült problémák ellenére tavasszal, az eredeti terveknek megfelelően, mégis megkezdődhet a felújítás, az út ugyanis nagyon rossz állapotban van. Balesetveszélyes, és egyre több gondot okoz a lakosságnak - fogalmaz Pácsonyi Imre, Zalabaksa polgármestere. - S ha minden problémát nem is orvosol a felújítás, hiszen ettől nem lesz kevesebb jármű az utakon, a forgalomcsillapító szigetek talán majd lelassítják a településen átsuhanó kamionokat. Terveink szerint ezt szolgálná a telepített sebességmérő kihelyezése is.

Az átépítés azonban akár el is úszhat, a NIF Zrt. ugyanis kijelentette: akkor sem zárja ki a beruházás tenderéből a legjobb ajánlattal győztes céget, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) így határoz.

- Ha késedelmet szenved az EU-s támogatás, akkor talán a döntéshozók is ráébrednek, hogy mit eredményezhet a jelenlegi szabályozás - fogalmaz Reményik Kálmán.

Az állami beruházó cég első emberének felháborodása abból fakad, hogy a 86-os főút pályázatán a legjobb ajánlatot tevő pályázó, a Colas Hungária Zrt., amelyet egyébként november 24-én hirdetett ki győztesnek az infrastruktúra fejlesztő zrt., apró matematikai hibát vétett, felolvasólapján, illetőleg az ajánlat 821. oldalán található levezetés végösszege közt ugyanis egy kerekítési hiba miatt négy forint különbség mutatkozott. Az ajánlatkérő NIF Zrt. hiánypótlás keretében persze kérte a pályázót az ellentmondás feloldására, amit az természetesen meg is tett. A második legjobb ajánlatot tevő társaság azonban nem értett egyet ezen eljárással, ezért aztán kifogást tett a KDB-nél.

- Szerencsés dolog, ha egy ilyen komoly pályázatban csak egy négy forintos kerekítési hibába lehet belekötni, mert ez azt jelenti, hogy a dokumentum műszaki és egyéb részei egyébként teljesen rendben vannak - reagáltak a történtekre a Colas Hungária Zrt.-nél. Érdeklődésünkre elmondták: igyekeztek a lehetőség szerinti legjobb ajánlatot tenni, ami a költségeket tekintve sikerült is, most azonban nem tehetnek mást, mint várnak a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatára.

- Képtelenség, hogy egy ilyen hiba miatt egy sokkal drágább ajánlat kerüljön ki győztesen a versenyből - hangsúlyozza viszont Reményik Kálmán. A vezérigazgató ezért azt javasolja: a szerződéskötést egyelőre halasszák el, várják meg a KDB határozatát. - Bízunk abban, hogy a KDB, mint a közbeszerzési jog legfőbb alkalmazója, fel tudja oldani ezt az ellentmondást, és nem kényszerül az ország 100 milliós többletkiadásra. Amennyiben azonban a KDB ellenkezőleg dönt, elszántak vagyunk, hogy élve a jog adta lehetőséggel, eredménytelennek nyilvánítsuk a pályázatot és újra pályáztassunk.

Ebben az esetben a 100 millió forintos veszteség ugyan elkerülhető lenne, viszont legalább 6-8 hónap időveszteség vár a kivitelezőkre és az út mentén élőkre. Ez pedig azoknak, akik nap mint nap ezen a szakaszon járnak, házaik pedig közvetlenül az út mentén épültek, nagyon sok idő...

- Bár ez is hatalmas gond, ám lakosainknak elsősorban talán mégsem a rendkívül rossz minőségű út a legnagyobb problémája, hanem a zaj, valamint a rázkódás, melynek következtében sorra repednek meg a még viszonylag új házak falai is. Az elmúlt egy évben pedig sajnos hihetetlenül felgyorsult az állagromlás - válaszolta érdeklődésünkre Kálócfa polgármestere, Laki József, megjegyezve: településükön sajnos a nyugalom ellen dolgozik az ünnepek előtti készülődés is, a készletek év végi feltöltése ugyanis az átlagosnál is nagyobb forgalmat generál. - Van olyan időszak, hogy egyvégtében húsz kamion követi egymást. Éjjel és nappal is. Borzasztó állapotok uralkodnak. S mivel csak vasárnap van kamionstop, hét végén sincs megállás. A burkolat minősége pedig közben egyre romlik, így a munkálatok megkezdése nem tűrhet halasztást.

A javítás persze folyamatos, ám leginkább Sziszüphosz munkájához hasonlítható, hiszen a kamionok órák alatt kiverik a helyenként húsz-harminc centis kátyúkból a tömítőanyagot, a gödör pedig újra ott tátong.

- Igazán sürgető az elkerülő út mielőbbi megépítése lenne, ám erre a jelenlegi információk birtokában nem sok esélyt látok - teszi hozzá elkeseredetten Kálócfa első embere.

A 86-os út zalai szakaszán járva egyébként minden településen azt tapasztaltuk: az emberek hiszik is meg nem is az első, sőt második hallásra is meglehetősen abszurdnak tűnő hírt. Nincs azonban más választásuk, mint várni, először a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatára, amelyről egyelőre nem tudni, mikor születik meg, majd ennek függvényében a munkálatok megkezdésére, ez pedig a dolgok jelenlegi állása szerint akár a jövő év késő őszéig is elhúzódhat, amikor pedig ismét jön a rossz idő.

- Mire ezt az utat felújítják, ezek a régi házak már rég összedőlnek, és nem lesznek sehol sem - jegyezi meg csak félig ironikusan Füzes Ernőné, végignézve Kálócfa egyenes, ebben a pillanatban is kamionoktól teli főutcáján.

- Csak nehogy tényleg így legyen - teszi hozzá a férje.

- Nem túl gyakran járok erre, ám az út körül támadt felbolydulás miatt ma úgy döntöttem, eljövök, s mondhatom: a 86-os állapota s ez az egész kerekítési mizéria legalább olyan szánalmas, mint Magyarország - állapítja meg a megyeszékhelyi Kovács Béla Zalalövő központjában.


AMIT EDDIG TUDNI LEHETETT
- A szlovén–magyar országhatártól a vasi megyehatárig tartó 38 kilométeres szakasz felújítására 8 pályázat érkezett, ebből 6 volt érvényes
- A tervek szerint a szakaszon 11,5 tonnás terhelésre erősítik meg a burkolatot. Kiszélesítik az útszakaszt, hét hidat újítanak fel, és egy új autóbusz-fordulót, valamint három új csomópontot építenek
- A fejlesztés a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) részeként az Európai Unió támogatásával valósul meg

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!