Zalaegerszeg

2009.04.10. 02:29

Ha gyorsan kell a segítség

Zalaegerszeg - Több mint húszezren vették igénybe tavaly a kistérségi orvosi ügyeleti ellátást. A sürgősségi rendszert év elején szervezték át, a tapasztalatokról a legutóbbi közgyűlésen tárgyaltak.

Szabó Judit

A megyeszékhely önkormányzata 2008 elején vállalta, hogy biztosítja a sürgősségi alapellátást az egész zalaegerszegi és pacsai kistérség számára. Előzőleg több kisebb önkormányzati társulás látta el a feladatot, és Pacsán is működött ügyeleti bázis. Tavaly év elején azonban kialakult egy nagyobb, százezer lakost ellátó rendszer egyetlen, zalaegerszegi központtal, 76 önkormányzat részvételével. Márciusban működésbe lépett az orvosi ügyelet és a mentőszolgálat közös diszpécserközpontja, azóta (bő egy éve) egy helyre futnak be a segélykérő hívások, s a diszpécser dönt, hogy mentőt küld vagy háziorvost. Az átszervezés célja az volt, hogy az ellátás magasabb színvonalú és gazdaságosabb legyen, kiküszöböljék a párhuzamosságokat (korábban előfordult, hogy ügyeletest és mentőt is hívtak a beteghez), és csökkentsék az indokolatlan igénybevételt. A zalaegerszegi közgyűlés úgy értékelte, az új rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A kistérségi ügyeleten 66 orvos dolgozott, a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosokon kívül nyugdíjasokat és többek között belgyógyász szakorvosokat is bevontak a munkába. Az ellátást több mint húszezren vették igénybe. A felnőtt- és gyermekügyelet betegforgalma összességében nem csökkent, sőt, 3,1 százalékkal nőtt (az ellátottak számát az infografika mutatja), de ahhoz képest elenyésző a növekedés, hogy már nem kell vizitdíjat fizetni. A vizitdíj annak idején 15 százalékkal vetette vissza a betegforgalmat, eltörlésével azonban nem emelkedett a korábbi szintre az ügyelet kihasználtsága. Az önkormányzat szerint mindez a mentősökkel közös diszpécserszolgálatnak köszönhető.

A sürgősségi ellátásra szorulók többsége személyesen kereste fel a rendelést, több mint négyezren pedig telefonon kértek segítséget. A betegirányító a hívások háromnegyedét háziorvos küldésével zárta, több mint 400 alkalommal pedig mentőt indított az eset súlyossága miatt. Négy-ötszáz hívásra tanácsadással reagáltak. Bár eredetileg célul tűzték ki, nem sikerült rögzíteni a orvoshoz átkapcsolt telefonokat, csak a diszpécserrel folytatott beszélgetéseket, de idén beszerzik az előbbihez szükséges készüléket. Panasz nem érkezett az ügyelet működésével kapcsolatban.

Ezek is érdekelhetik