Vörösiszap

2011.04.07. 05:05

Értékbecslési problémák miatt késik a gépjárműkárok megtérítése

Az értékbecslés során felmerült problémák miatt késik a tavaly októberi vörösiszap-katasztrófában megsérült gépjárművek kárrendezése, csak az új szakértői állásfoglalást követően térítik meg készpénzben az autótulajdonosok kárát - mondta az Újjáépítési Kormányzati Koordinációs Központ munkatársa a kolontári lakossági fórumon szerdán.

MTI

Zalasch Zsolt elmondta: a kárbecslés során keletkezett anomália oka, hogy a totálkárossá vált autók becsült értékéből - a továbbértékesítést feltételezve - a roncsértéket levonták, ami azonban a vörösiszapos autóroncsok esetében nem következhet be, mert veszélyes hulladéknak számítanak. Hozzátette: a katasztrófában megsérült mintegy 120 gépjárműre vonatkozóan új szakértői állásfoglalást kértek, ezt követően kerülhet sor a bejelentett károk kifizetésére.
   
A mintegy kétszáz kolontári lakos részvételével megtartott fórumon - amelyen a katasztrófa kilenc kolontári áldozatára egyperces néma felállással emlékeztek - a károsultak a katasztrófa egészségügyi hatásairól és a szűrővizsgálatok részleteiről kérdezték az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat ajkai kistérségi intézetének vezetőjét.
   
Kanizsai Judit a kérdésekre adott válaszában kifejtette, hogy az Országos Környezetegészségügyi Intézet (OKI) folyamatosan elemzi a háziorvosok jelentésein keresztül a lakosság egészségi állapotát és a megbetegedések gyakoriságát. A heti és havi rendszerességgel kiadott jelentések - amelyek az ÁNTSZ-nél mindenki számára hozzáférhetőek - adatai szerint nincs aggodalomra okot adó gyakoriságú megbetegedés. A kistérségi tiszti főorvos elmondta, hogy a települések háziorvosainak adatai alapján a heveny felső légúti hurutok száma nőtt, de ez a 12 ajkai kontrollkörzet esetében is megfigyelhető. A térség levegőegészségügyi helyzetéről heti összefoglalót készítenek, szükség esetén azonnal értesítik a lakosokat.
   
Az intézetvezető az elvégzett nehézfém-terheléses vizsgálatokról elmondta, hogy a fémterhelésre legérzékenyebb 14 év alatti gyermekeket a katasztrófa óta vizsgálják. A kolontári, devecseri és ajkai gyermekeken havi rendszerességgel elvégzett hatféle fémre - a többi között króm, vanádium, nikkel, kobalt, arzén - kiterjedő vizsgálatok nem mutatnak eltérést, a levett vizeletmintákban a króm és a vanádium a kimutathatóság szintje alatt van. Mint mondta, március óta önként jelentkezőkön is elvégzik a kibővített vizsgálatot, amelyek a nemzetközi átlaghoz képest sem mutatnak eltérést.
   
A fórumon a devecseri szűrőközpont féléves működésének meghosszabbítását kérték, amelyet Ékes József, a térség fideszes országgyűlési képviselője közvetít a kormány felé.
   
Többen azt sérelmezték, hogy a Kolontárt Ajkával összekötő úton harminc kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, és a rendőrök a koszos rendszám miatt büntetik az autósokat. Kossa György, az ajkai timföldgyár állami felügyeletének vezetője válaszában kifejtette, hogy a sebességkorlátozásra a rendkívüli teherforgalom okozta balesetveszély miatt van szükség, és a kiömlött vörösiszap visszaszállítása 164 ezer fuvart jelent.
   
A fórumon az újonnan alakult Vörösiszap Károsultakért Kiemelten Közhasznú Egyesület vezetője felvállalta a térségben élők gondjainak rendezését, amelyet az önkormányzatokkal és a kormánnyal együttműködésben tervez megvalósítani. Bóka István hangsúlyozta, hogy segítőként szeretnének tevékenykedni, és az egészségügyi hatásokról terjedő rémhírek helyett pontos tájékoztatást kérnek.

 

 Dosszié a katasztrófáról itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!