Sportvilág

2015.06.17. 15:06

Így várja Szujó Zoltán a futamot

A harmincadik Magyar Nagydíj közeledtével Szujó Zoltánt is megkérdeztük, milyen emlékei kapcsolódnak a Hungaroringhez.

Gyimesi Brigitta

A jubileumi Magyar Nagydíjat egy különleges koncerttel igyekeznek megfűszerezni a Hungaroring szervezői. A fellépők bemutatását a hivatalos sajtótájékoztató keretein belül Szujó Zoltán vezette, akit, miután kötelességeit letudta, sikerült elcsípnünk egy rövid interjúra.

Motorsport Csatorna: Harmincadik Magyar Nagydíj; ez elég nagy szám. Hányon voltál kint, az összesen?
Szujó Zoltán:
Neeem, nem. :) 1990-ben volt az első Magyar Nagydíjam, akkor a nagypapámmal ott ültünk a célegyenesre ráfordító kanyarban. Nagyon nagy élmény volt, Alain Prost ott esett ki előttem néhány méterrel. Ez annyira meghatározó élmény volt számomra, hogy ott eldöntöttem, ezzel szeretnék foglalkozni, már tudtam, hogy sportriporter szeretnék lenni, így ez hamar eldőlt. Riporterként pedig 2002-től, amikor az RTL Klub megvásárolta a közvetítési jogokat (én már ott voltam az RTL-nél két éve), akkor a kezembe nyomtak egy repülőjegyet, ami Ausztráliába szólt, egy operatőr kollégával együtt, hogy nézzük meg, mit tudunk ebből kihozni. Azóta azt keresem, mit tudok ebből kihozni.

MCs: Fel tudnád sorolni az összes Magyar Nagydíj-győztest?
SzZ:
(nevet) Szerintem fel, igen, ha most nem az autóversenyzésre koncentrálnék [Zoli éppen egy szimulátoron próbálta ki magát – a szerk.]. Ugye Nelson Piquet nyerte nem csak az elsőt, hanem az első kettőt, ’86-ban és ’87-ben. Amikor erről szoktunk beszélni, a 29 futamgyőztest felsorolni azért már idő, televíziós műsorban is, úgyhogy mindig különböző szempontok alapján kiválogatjuk, hogy hogyan szűkítsük le a magyar futam győzteseinek körét, például azokra, akik először nyertek itt életükben versenyt: Heikki Kovalainen, Jenson Button, Fernando Alonso, vagy éppen az a Damon Hill, aki ugye később világbajnok lett. Aztán kik lettek itt világbajnokok; nyilván Michael Schumacher, de például 1992-ben Nigel Mansell is a magyar futamon nyerte meg a vb-címet, amihez elég volt egyébként neki egy második hely, azt pedig lazán hozta is. Az volt az az emlékezetes világbajnoki cím, ami után Nigel Mansell kapott egy lovat ajándékba, amelyet eladtak, és a budapesti Pető Intézetnek ajánlották fel az abból szerzett bevételt. Úgyhogy vannak ilyen kis emlékek, amik nekem is csak a történelemkönyvekből meg Dávid Sándor könyveiből vannak meg természetesen, de hát szerintem mindenki így kezdte, főleg a mi generációnk.

MCs: Melyik volt a legemlékezetesebb Magyar Nagydíjad? Nem futamszempontból, hanem egyénileg.
SzZ:
Hát 2003 azért volt emlékezetes, mert akkor ugrott be Ralph Firman helyett Baumgartner Zsolt, mivel a Jordan pilótája balesetezett a szombati időmérő edzésen. Utána pedig Zsolti 2004-ben végigversenyezte az egész világbajnoki sorozatot, ez mindenképpen emlékezetes volt. Az, hogy volt egy honfitársunk a rajtrácson, amit annyira nehéz már manapság elképzelni, hogy az akkor összejött, szinte tökéletes számomra.

MCs: Mit gondolsz, mi a Magyar Nagydíj sikere? Nem sok pálya mondhatja el magáról, hogy harminc éve egyfolytában F1-es futamnak ad otthont.
SzZ:
Hát valóban nem. Szerintem a városnak és a pályának a hangulata meghatározó. Azt is el kell, hogy mondjuk, hála istennek, hogy a magyar autósportrajongók nagyon-nagyon értő közönség. Vagyok annyira szerencsés, hogy nagyon sok helyen jártam a világon, és ezt nem minden közönségről lehet elmondani. Azokon a helyszíneken a legjobb versenyezni a pilóták és a szerelők elmondása szerint, ahol nem csak szeretik az autósportot, de valamelyest értik is a nézők. Magyarország ilyen, a hangulat mindig szenzációs. Persze legyünk őszinték, azért Budapest közelsége óriási vonzerő a pilóták, a résztvevők és a csapatok számára is. Tudom, hogy közhely, mindig elmondjuk minden évben, de imádnak idejönni.

MCs: A legújabb szerződés, ha jól tudom, 2021-ig szól. Volt valamilyen feltétele a megkötésnek, például hogy felújítsák a pályát?
SzZ:
Erről Gyulay Zsoltot kellene megkérdezned, nem tudom, hogy pontosan mik történtek azokon az egyeztetéseken. Én azt gondolom, hogy ha Bernie Ecclestone kezébe csaptak, akkor az mindenféle szerződésnél erősebb, mert azért ő még mindig így működik; egy nagyon szavatartó, korrekt üzletember – ami nem jelenti azt, hogy ne lenne kemény, biztos nagyon kemény feltételei voltak, de ha egymás tenyerébe csaptak, akkor szerintem mondhatjuk, hogy be van biztosítva a magyar futam jövője.

MCs: Csak mert mostanában már volt szó róla, hogy kijár egy kis frissítés a pályának.
SzZ:
Nem kicsit. Azért a boxépületeket felújítani, az mindenképpen ráférne a pályára. Végignéztem, hogy Spában megcsinálták, Silverstone-ban megcsinálták, Ausztriában megcsinálták; szinte csodát lehet művelni, nagyon szépen fel lehet újítani még egy ilyen patinás pályát is, mint a Hungaroring, ami nem feltétlenül jár azzal, hogy a vonalvezetését megváltoztassák. A kiszolgálóépületeket mindenképp érdemes lenne, hátha ezt is megérjük egyszer.

MCs: Mi a véleményed a koncertfelhozatalról? Kimész majd?
SzZ:
Pénteken hivatalból ott leszek, nem tudom, hogy a koncertre kilátogatok-e. Charlie-t különösen szeretem, a Wellhellót nagyon szívesen hallgatom, meg azért nagyon kiváló művészeket sikerült összegyűjteni hála istennek. Lehet, hogy belehallgatunk, sőt, lehet bele is forgatunk majd, hogy azoknak a nézőinknek is megmutassunk valamit, akik nem tudnak eljönni a helyszínre, de kötelességünk megmutatni, hogy mi történt a pályán, a környékén és a városban.

MCs: Fel nem lépsz? :)
SzZ: Imádok énekelni, meggyőződésem, hogy jó hangom van, de mindenki más azt mondja, hogy ne erőltessem. Lassan most már kénytelen leszek hinni nekik. :)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!